کد خبر : 46666

بازارهای پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن و پی‌وی‌سی به رکوردهای قیمتی جدیدی رسیدند؛ پنجره آربیتراژ کاملاً باز است

قیمت‌های پی‌وی‌سی شمال غرب اروپا پس از ارائه تخفیفاتی به ترکیه در مارس، مجدداً برتری قیمتی خود را بر بازار ترکیه به دست آوردند. برتری قیمتی اروپا بر بازار وارداتی بدون تعرفه ترکیه به 125 دلار در هر تن رسید، در حالی که قیمت‌های ایتالیا از اوایل آوریل 225 دلار در هر تن بالاتر از قیمت‌های ترکیه قرار گرفتند.

بازارهای پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن و پی‌وی‌سی به رکوردهای قیمتی جدیدی رسیدند؛ پنجره آربیتراژ کاملاً باز است

پتروتحلیل-رویه‌های صعودی قابل توجه بازارهای پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و پی‌وی‌سی اروپا تا رکوردهای جدید، پنجره آربیتراژ را با بازار دیگر کشورها بیش از پیش باز کرد. از آنجایی که دشواری‌های لجستیک جلوی فرصت‌های آربیتراژ را گرفته و همین امر روند صعودی قیمت‌ها را تشدید کرده، بازار اروپا از مدت‌ها پیش سقف قیمتی بازار را شکل داده است.

برتری قیمتی اروپا بر دیگر بازارهای جهانی تا حدی زیاد شده که عرضه‌کنندگان وارداتی را علیرغم تداوم تنگناهای لجستیک، جذب این بازار می‌کند. همیشه قیمت‌های بالا، فروشندگان غرب آسیایی و آمریکایی را به ارسال محموله‌های بیشتر به اروپا وسوسه کرده است.

فاصله قیمتی اروپا با چین از دیگر مناطق بالاتر است

با توجه به این که چین کم سود ترین بازار جهان است، برتری قیمتی اروپا نسبت به این منطقه به سطوح بی‌سابقه‌ای رسید. بنابراین فاصله قیمتی همه محصولات ایتالیا/ شمال غرب اروپا با چین از همه مناطق بالاتر است.

باید اشاره کرد که ایتالیا و شمال غرب اروپا معمولاً دارای برتری قیمتی نسبت به دیگر بازارها هستند. قیمت‌های داخلی براساس اف‌دی برای محموله‌های تحویل فوری شامل تمام تعرفه‌ها در صورت اطلاق، و هزینه‌های تحویل محموله به واحد خریدار شده، در حالی که قیمت‌های وارداتی گزارش شده در چین، جنوب شرق آسیا، هند و ترکیه بر اساس سی‌آی‌اف، نقدی بوده، و هزینه‌های ترخیص گمرکی و حمل و نقل داخلی را شامل نمی‌شود.

برتری قیمتی اروپا بر سایر بازارها برخلاف زمان‌های معمول، به میزان‌های نجومی رسیده است. 

پی‌وی‌سی نقش اصلی را دارد

بازارهای پی‌وی‌سی اروپا رکوردهای جدیدی را در آوریل شکستند، و برتری قیمتی خود را بر چین، جنوب شرق آسیا و هند بیش از پیش افزایش دادند.

اروپا و ایتالیا برتری قیمتی بی‌سابقه‌ای را بر دیگر بازارها شامل هند، چین، جنوب شرق آسیا به جز ترکیه دارند.

قیمت‌های پی‌وی‌سی شمال غرب اروپا پس از ارائه تخفیفاتی به ترکیه در مارس، مجدداً برتری قیمتی خود را بر بازار ترکیه به دست آوردند.  برتری قیمتی اروپا بر بازار وارداتی بدون تعرفه ترکیه به 125 دلار در هر تن رسید، در حالی که قیمت‌های ایتالیا از اوایل آوریل 225 دلار در هر تن بالاتر از قیمت‌های ترکیه قرار گرفتند.

اروپا در اوایل نوامبر و همزمان با حرکت دو بازار به جهات مخالف، برتری قیمتی خود را بر بازار وارداتی هند به دست آورد. همزمان با رویه‌های صعودی چشم‌گیر در اروپا، فاصله قیمتی دو بازار با 560 دلار در هر تن به بیشترین میزان‌های خود در تمام ادوار رسید. همچنین، قیمت پی‌وی‌سی k67-68 ایتالیا 660 دلار در هر تن بالای بازار وارداتی هند می‌باشد.

فاصله قیمتی میان ایتالیا و چین به میزان نجومی 875 دلار رسید

قیمت‌های پی‌وی‌سی اروپا از اواخر اکتبر نسبت به قیمت‌های چینی برتری قیمتی پیدا کرده، در حالی که این برتری قیمتی اخیراً با میزان 775 دلار در هر تن به بیشترین میزان‌های خود در تمام ادوار رسید. همچنین فاصله قیمتی میان ایتالیا و چین با حدود 875 دلار در هر تن به بیشترین میزان‌ها از زمان جمع آوری داده توسط کم‌اوربیس از سال 2008 رسید.

قیمت‌های پلی‌اولفین اروپا نیز در مقایسه با دیگر بازارها برتری قیمتی دارند

هر دو بازار پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در ایتالیا و غرب اروپا، در آوریل از اوج‌های قبلی خود گذر کرده و رکوردهای جدیدی را ثبت کردند.

بدیهی است که بازارهای پلی‌اولفین اروپا نیز نسبت به دیگر بازارها برتری قیمتی دارند.

به طور مثال، فیلم پلی‌اتیلن سبک ایتالیا در میانگین هفتگی در دو هفته گذشته 935 دلار در هر تن بالای بازار چین معامله شده، و بالاترین سطوح را از ژوئن 2021 به ثبت رسانده است.

در این میان، فاصله قیمتی این محصول نسبت به جنوب شرق آسیا و ترکیه به ترتیب 710 دلار در هر تن و 565 دلار در هر تن می‌باشد. این ها به ترتیب بالاترین برتری‌های قیمتی از اواخر اوت 2021 و اواسط ژانویه 2022 می‌باشند.

همچنین بازار فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی کلاس c4 بالای بازارهای چین (820 دلار در هر تن)، جنوب شرق آسیا (730 دلار در هر تن) و ترکیه (485 دلار در هر تن) قرار گرفت. همچنین قیمت‌های فیلم پلی‌اتیلن سنگین ایتالیا 880 دلار در هر تن بالای بازار چین، 720 دلار در هر تن بالای بازار جنوب شرق آسیا و 520 دلار در هر تن بالای بازار ترکیه قرار گرفتند. فاصله قیمتی این دو بازار فوق‌الذکر ایتالیا با دیگر بازارها در بیشترین میزان‌های خود از حدود اوایل ژوئیه تا اوت 2021 قرار دارد.

فاصله قیمتی پلی‌پروپیلن اروپا با آسیا بیشتر است

در بازار هموپلیمر پلی پروپیلن، بازار وارداتی چین 1135 دلار در هر تن زیر بازار ایتالیا و 1190 دلار در هر تن زیر بازار شمال غرب اروپا قرار گرفت. در بازار کوپلیمر پلی‌پروپیلن تزریقی، فاصله قیمتی میان ایتالیا و چین در میزان 1185 دلار در هر تن ایستاد، در حالی که فاصله قیمتی شمال غرب اروپا با چین به میزان 1240 دلار در هر تن رسید. فاصله قیمتی میان ایتالیا و چین به بیشترین میزان‌‌های خود از اوایل ژوئیه تا اوت رسید، در حالی که این فاصله با اروپا در بیشترین میزان‌های خود از اوایل نوامبر ایستاد.

با توجه به اینکه دورنمای پلی‌پروپیلن در چین کاهشی تر از پلی‌اتیلن است، فاصله قیمتی میان اروپا و آسیا برای پلی‌پروپیلن بیشتر بود.

با بررسی دیگر بازارها، بازار هموپلیمر پلی‌پروپیلن ایتالیا بالای بازارهای جنوب شرق آسیا (960 دلار در هر تن) و ترکیه (660 دلار در هر تن) قرار داشته، در حالی که کوپلیمر پلی‌پروپیلن تزریقی این کشور 975 دلار در هر تن بالای جنوب شرق آسیا و 695 دلار در هر تن بالای ترکیه معامله می‌شود. این ارقام نشان‌دهنده بالاترین سطوح از اوت تا سپتامبر 2021 و ژانویه 2022 می‌باشد.

در شمال غرب اروپا، قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن 1015 دلار در هر تن بالای جنوب شرق آسیا و 715 دلار در هر تن بالای بازار ترکیه قرار گرفتند (بیشترین میزان از ژانویه). کوپلیمر پلی‌پروپیلن تزریقی این منطقه با برتری قیمتی 1030 دلار در هر تن بالای جنوب شرق آسیا و 750 دلار در هر تن بالای ترکیه معامله شد.

دشواری‌های لجستیک علیرغم حاشیه سود بالا جلوی واردات را می‌گیرد

پنجره آربیتراژ به اروپا کاملاً باز است، و همزمان قیمت‌ها بیشترین سود دهی را ارائه می‌کنند. با این وجود، نرخ باربری بالا و کمبود کانتینرها تا کنون شرایط را برای بهره‌وری از پنجره آربیتراژ به اروپا دشوار کرده است.

زمانی که بحث محموله‌های راه دور به خصوص از آسیا مطرح می‌شود، خریداران نگران دیرکرد تحویل بار به دلیل محدودیت کشتی‌ها هستند. حمل فله با کشتی نیز به عنوان جایگزینی برای مهار مشکل کمبود کانتینرها در نظر گرفته می‌شود، در حالی که قرنطینه‌های چین و همچنین ترافیک کشتی‌ها در میان تراکم بنادر عملیات لجستیک را چه از طریق کانتینرها یا حمل فله فلج کرده است.

ارسال نظر