کد خبر : 46581

ایران همزمان با اجرای معاملات پایاپای پیش‌بینی فروش نفت خود برای سال 2022 - 2023 را افزایش داد

ایران همزمان با اجرای معاملات پایاپای پیش‌بینی فروش نفت خود برای سال 2022 - 2023 را افزایش داد

پتروتحلیل-مجلس ایران تصمیم گرفته همزمان با معاملات پایاپای نفت، پیش‌بینی خود از میزان فروش نفت و قیمت آن را برای سال مالی آتی که در ماه مارس آغاز می‌شود افزایش دهد.

به نقل نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، مجلس ایران پیش‌بینی میزان فروش نفت خود را از 1.2 میلیون بشکه در روز با قیمت 60 دلار، به 1.4 میلیون بشکه در روز با قیمت 70 دلار در هر بشکه افزایش داد.

بگفته او، نمایندگان بعد از تضمین وزارت نفت مبنی بر توان صادراتی بیش از 1.2 میلیون بشکه در روز پیشنهادی در لایحه دولت، تصمیم خود را اتخاذ کردند.

نمایندگان مجلس در بحث لایحه بودجه خود خاطرنشان کردند که در محاسبات سال مالی جدید که از 21 مارس آغاز می‌شود، بر روی معاملات پایاپای حساب کرده‌اند.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس گفت، با توجه به کاهش پیش بینی درآمد دولت در بودجه سال آینده، مجلس تصمیم گرفت پیش‌بینی فروش نفت سال آتی را به 1.4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

او اضافه کرد، اگر دولت توان صادرات بیش از 1.2 میلیون بشکه در روز را داشت، باقی آن می‌تواند از طریق معاملات پایاپای به فروش برسد.

مذاکرات هسته‌ای

تصمیم مجلس در مورد لایحه بودجه هنوز توسط نهاد بالاتر قانون‌گذاری - شورای نگهبان - مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.

ایران در حال حاضر درگیر مذاکرات فشرده با طرفین توافق هسته‌ای 2015 می‌باشد تا با تضمین قراردادی جدید تحریم‌های آمریکا را از صنعت انرژی خود بردارد. دولت قبلی ایالات متحده در سال 2018 از این توافق عقب کشیده و با اعمال مجدد تحریم‌ها صادرات نفت خام ایران را کاهش داد.

مذاکراتی که برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک سال 2015 -- که با محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های آمریکا را از این کشور بر‌می‌داشت-- در اواسط 2021 متوقف شده، اما مجدداً در دسامبر سال گذشته از سرگرفته شد.

هدف از تحریم‌های گسترده واشنگتن علیه فروش نفت ایران، توقف صادرات این کشور است که از سال 2018 تا 2020 تا 91 درصد کاهش یافته است. به نقل از ایرنا، درآمدهای نفتی ایران به دلیل تحریم های شدید حدود 98.6 میلیارد دلار کاهش یافت.

اگرچه ایران در طی این مدت از طریق روش‌های غیرمتعارف، قادر بوده تا بخشی از صادرات نفت خام خود را به خصوص به بزرگ‌ترین مشتری قدیمی خود یعنی چین حفظ کند. ایران همچنین فروش محصولات به کشورهای همسایه خود و همچنین ونزوئلا را افزایش داده تا درآمد از دست رفته نفت را جبران کند.

درآمد از دست رفته نفت

به نقل از حمید حسینی رئیس اتحادیه نفت، گاز و پتروشیمی در خبرگذاری غیردولتی انتخاب، ایران هر سال به دلیل هزینه‌های اضافی، در فروش نفت ضرر می‌کند.

حسینی گفت: «ما برای حمل‌ونقل، انتقال پول و تخفیف به مشتریان، هزینه‌های اضافی صرف می‌کنیم. بنابراین ما هر ساله به دلیل تحریم‌های نفتی 10 تا 15 میلیارد دلار ضرر می‌کنیم. علاوه بر 700 تا 800 هزار بشکه در روزی که در حال حاضر می‌فروشیم، می‌توانیم 2 میلیون بشکه در روز دیگر نفت و میعانات گازی بفروشیم.»

این عضو اوپک متعهد شده که تولید نفت خود را تا پایان ماه مارس به سطح 4 میلیون بشکه در روزِ قبل از تحریم ها افزایش دهد. این امر برای ایران مستلزم احیای چاه‌ها و یافتن راه‌هایی برای حفاری بیش از یک میلیون بشکه در روز است.

براساس آخرین داده‌های پلتس، ایران که از سهمیه‌های تولیدی اوپک معاف است، در ماه ژانویه 2.52 میلیون بشکه در روز استخراج کرد.

براساس داده‌های پلتس، یک توافق موقت می‌تواند اجازه دهد صادرات ایران در آوریل و مه 500 هزار بشکه در روز افزایش یابد، در حالی که یک توافق جامعه به کشور اجازه می‌دهد تا با گذشت نه ماه از برداشته شدن تحریم‌ها صادرات خود را تا میزان 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

جواد اوجی وزیر نفت کشور در 15 ژانویه اشاره داشت که، قیمت‌های نفت در میزان 80 تا 90 دلار در هر بشکه مطلوب هستند، زیرا کشور در حدود 30 میلیارد دلار از فروش نفت را در سال مالی آتی در نظر گرفته است.

مقامات ایرانی ارقام تولید و صادرات نفت خام را فاش نمی‌کنند، اما آن‌ها گفته‌اند که اخیراً علیرغم تحریم‌های شدید آمریکا، تولیدات و فروش خود را افزایش داده‌اند.

ارسال نظر