کد خبر : 46503

افت 6 درصدی شاخص پتروشیمی آیسیس ماه دسامبر به دلیل کاهش شدید قیمت‌ها در شمال شرق آسیا و آمریکا

افت 6 درصدی شاخص پتروشیمی آیسیس ماه دسامبر به دلیل کاهش شدید قیمت‌ها در شمال شرق آسیا و آمریکا

پتروتحلیل-شاخص پتروشیمی آیسیس (آیپکس) به دنبال افت قیمت‌ها در سراسر بازارهای اصلی پتروشیمی و پلاستیک جهانی به خصوص در شمال شرق آسیا و آمریکا، در ماه دسامبر در مقایسه ماهانه 6.2 درصد افت کرد.

شمال شرق آسیا بیشترین میزان نزولی را ثبت کرد، و همزمان برخی محصولات نظیر بوتادین در مقایسه ماهانه افت 17 درصدی را ثبت کردند. همه محصولات پتروشیمی منطقه در ماه دسامبر شاهد افت قیمت بودند.

قیمت‌های سواحل خلیجی ایالات متحده نیز روند نزولی قابل توجهی را تجربه کرده، اگرچه با رشد قیمتی جزئی پارازایلن و بنزن شاهد استثناهایی نیز بودیم.  قیمت‌های بوتادین در آمریکا نیز با کاهش 19 درصدی افتی مشابه شمال شرق آسیا را تجربه کردند.

شمال غرب اروپا با ثبت افت 1.6 درصدی در مقیاس ماهانه، جزئی‌ترین روند کاهشی را در میان مناطق تجربه کرد. این رویه کاهشی نیز به دلیل سیر نزولی قیمت‌های محصولاتی نظیر بوتادین و تولوئن بوده که در این ماه تا میزان 21 درصد افت کردند. پلی‌استایرن با سیر صعودی به میزان 4.3 درصد بیشترین میزان افزایشی را ثبت کرد.

آیپکس جهانی در مقیاس سالانه 20 درصد افزایش یافته است.

شاخص‌های ماهانه آیپکس، تصویری مقطعی از بازارهای پلاستیک و پتروشیمی در سه منطقه بزرگ تولیدکننده و مصرف‌کننده و همچنین جهان ارائه می‌کند.

ارسال نظر