کد خبر : 46280

پتروشیمی آسیا پس از طوفان ایدا؛

به دنبال تعطیلی واحدهای آمریکایی در پی گردباد آیدا، پتروشیمی آسیا خود را برای عواقب آن آماده می‌کند

به دنبال تعطیلی واحدهای آمریکایی در پی گردباد آیدا، پتروشیمی آسیا خود را برای عواقب آن آماده می‌کند

پتروتحلیل- مهدی کائینی:با توجه به تعطیلی واحدها در ساحل خلیجی آمریکا به دلیل طوفان آیدا، تعدادی از بازارهای پتروشیمی آسیا خود را برای محدودیت عرضه آماده می‌کنند.

اگرچه، با توجه به هزینه‌های بالای باربری و تداوم کمبود کشتی‌ها، احتمال می‌رود هر گونه تاثیر فوری بر تجارت‌های شیمیایی میان آمریکا و آسیا محدود باشد.

براساس آخرین داده‌های مرکز ملی توفان آمریکا، توفان آیدا در نزدیکی بندر فورچان در لوئیزیانا آغاز شد، و با سرعت 155 مایل در ساعت (5 دسته‌بندی برای قدرت توفان) در دسته قدرتمند 4 قرار گرفت و در حال حاضر در دسته 2 در حال حرکت رو به شمال است.

با آغاز گردباد آیدا چندین واحد شیمیایی در لوئیزیانا مجبور به تعطیلی شدند، درحالی‌که بندرها یا تعطیل هستند یا فعالیت‌های محدودی دارند.

از آنجایی‌که بعد از ورود توفان آیدا عرضه در آمریکا محدود شد، انتظار می‌رود تقاضای این کشور از بازار ارتوزایلن آسیا افزایش یابد.

تاجران خود را برای تاثیر احتمالی توفان بر تولیدات شیمیایی آمریکا آماده می‌کنند، که در پی آن فعالیت‌ها در روز دوشنبه در بازار بنزن، شور و حرارت بیشتری به خود گرفت.

یکی از دلالان در کره‌ جنوبی گفت: «از آنجایی‌که معامله‌کنندگان در انتظار شنیدن خبرهای جدیدی از تاثیرات آیدا بر تولیدات آمریکا هستند، جو بازار صعودی است.

مذاکرات نقدی مونو اتیلن گلیکول آسیا افزایش یافت، و همزمان بازار معاملات آتی چین در میان نگرانی‌ها از محدودیت عرضه به دنبال تعطیلی مرتبط به توفان در آمریکا، 2 درصد صعود کرد.

اما همچنان بازارهای پلیمریک و مونومریک متیلن دی‌فنیل دی‌ایزوسیانات آسیا تاثیراتی را مشاهده نکرده‌اند.

با توجه به تعطیلی واحدهای شرکت بی‌ای‌اس‌اف در گایزمر لوئیزیانا، عرضه محموله در آمریکا بیش از پیش تحت فشار قرار گرفت.

در بازار پلی‌وینیل کلرید، تعطیلی واحدهای آمریکایی عرضه جهانی را بیش از پیش محدود می‌کند، و همزمان احتمال می‌رود محموله‌های آسیا به جریان خود به سمت غرب آسیا ادامه دهند.

از آنجایی‌که تولیدکنندگان بزرگ آمریکایی از اوایل سال جاری با مسائل آب و هوایی درگیر هستند، صادرات پی‌وی‌سی آمریکا به آسیا و غرب آسیا در اکثر موارد در 2021 محدود بوده است.

در بازار آکریلونیتریل، پنجره آربیتراژ آمریکا حتی پیش از توفان آیدا بسته بوده است. شرکت کرنراستون، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آمریکا پیش از ورود گردباد، واحد خود در لوئیزیانا را تعطیل کرد.

اخیراً قیمت‌های نقدی آکریلونیتریل در آمریکا به دلیل فشار هزینه‌ها همزمان با سیر صعودی قیمت‌های خوراک پروپیلن، افزایش یافته است. قیمت‌های صادراتی اخیر برای بازارهای آسیا ناکارآمد به نظر می‌آمدند.

معامله‌کنندگان بازار منطقه‌ای انتظار کاهش محموله‌های نقدی آکریلونیتریل را در کوتاه‌مدت دارند.

قراردادهای آسیا عمدتاً با شرکت اینئوس نیتریلز می‌باشد که تولیدات آن تاکنون به مشکلی برنخورده است.

قیمت‌های آکریلونیتریل آسیا با توجه به محدودیت عرضه نقدی، مسائل واحدها و تعطیلی‌ پیش‌روی واحدها، ثابت تا صعودی بوده‌اند.

با وجود کاهش شدت توفان آیدا همچنان تهدیدها پابرجاست

مرکز ملی توفان آمریکا نسبت به «توفان‌های فاجعه‌بار، باد‌های شدید و سیل‌های غافلگیرکننده» در بخش‌هایی از جنوب‌شرقی لوئیزیانا هشدار داد.

بگفته مرکز ملی توفان آمریکا: «مرکز آیدا به بخش‌هایی از جنوب شرقی لوئیزیانا پیش‌روی خواهد کرد.

آن‌ها اشاره داشتند: «براساس پیش‌بینی‌ها آیدا در روز و شب دوشنبه به سمت غرب می‌سی‌سی‌پی حرکت خواهد کرد، و در روز سه‌شنبه به مسیر خود در دره تنسی ادامه خواهد داد.»

براساس داده‌های سایت PowerOutage.US، تا ساعت 3:45 گرینویچ در روز دوشنبه، 996495 قطعی برق در سراسر لوئیزیانا و همچنین 45497 قطعی برق در ایالت همسایه، می‌سی‌سی‌پی گزارش شد.

براساس داده‌های اداره امنیت و اجرای قوانین زیست محیطی، از 29 اوت در پی ورود آیدا، در حدود 96 درصد از تولیدات نفت خام و 94 درصد از تولیدات گاز در خلیج مکزیک تعطیل شده است.

متصدیان نفت و گاز 288 واحد از 560 واحد دارای نیروی انسانی در خلیج مکزیک را تخلیه کرده‌اند.

تا ساعت 4:45 گرینویچ، قیمت‌های نفت خام برنت با افزایش 12 سنتی در میزان 72.82 دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت با افت 2 سنتی در میزان 68.54 دلار در هر بشکه معامله شدند.

 

ارسال نظر