کد خبر : 46246

قیمت‌های بالای نفتا حاشیه‌ سود‌های اولفین را تحت فشار قرار می دهد/تمرکز بازار نفتای آسیا، متوجه تجارت‌های چرخه تحویل نیمه دوم سپتامبر خواهد شد

قیمت‌های بالای نفتا حاشیه‌ سود‌های اولفین را تحت فشار قرار می دهد/تمرکز بازار نفتای آسیا، متوجه تجارت‌های چرخه تحویل نیمه دوم سپتامبر خواهد شد

پتروتحلیل- از آنجایی که مسیر صعودی مجموعه نفت خام منتج به بالا رفتن قیمت‌های مشتقات اکتان بالا نظیر تولوئن و متیل ترت بوتیل اتر شده، اشتهای مصرف‌کنندگان نهایی و پالایشگاه‌ها را کم کرده، و احتمال می‌رود بازار اکتان آسیا تا پایان هفته ضعیف باقی بماند.

علاوه بر این، محدودیت عرضه آربیتراژ نفتا نیز موجب افزایش قیمت‌های مشتقات اکتان پایین شده، که بر خلاف تقاضای ضعیف بنزین جنوب شرق آسیا، خریداران را از فعالیت باز داشته است. 

نفتا

تمرکز بازار نفتا آسیا در این هفته متوجه تجارت‌های چرخه تحویل نیمه دوم سپتامبر خواهد بود. این چرخه پانزده روزه می‌تواند با دیرکرد فعالیت‌های خرید از سوی مصرف‌کنندگان نهایی که با توجه به بی‌ثباتی شاخص‌های نفت خام و قیمت‌های بالای نفتا تمایلی به خرید ندارند، مواجه شود.

انتظار می‌رود قیمت‌های نفتا با توجه به محدودیت عرضه از محموله‌های آربیتراژ غربی، بالا باقی بماند. طبق داده‌های پلتس، قیمت‌های نفتا در شاخص C+F ژاپن در تجارت‌های پایانی 30 ژوئیه در میزان 701.25 دلار در هر تن ارزیابی شده و نسبت به هفته گذشته افزایش 19.63 دلار در هر تن را ثبت کرد.

براساس داده‌های پلتس، انتظار می‌رود در ایام آتی قیمت‌های بالای نفتا حاشیه‌ سود‌های اولفین را تحت فشار قرار دهد، اگرچه فاصله قیمتی اتیلن شمال شرق آسیا با نفتا C+F ژاپن برای تولیدکنندگان یکپارچه با رقم 303.75 دلار در هر تن، همچنان بالای میزان معمول 250 دلار در هر تن می‌باشد.

همزمان با کنار کشیدن مشتق‌کنندگان بنزین و مصرف‌کنندگان بخش حلال در میان قیمت‌های کاملا صعودی، پیش‌بینی می‌شود تقاضای تولوئن آسیا در این هفته ضعیف باقی بماند. 

شاخص فیزیکی تولوئن کره جنوبی عمدتا همزمان با قیمت‌های بالای نفت خام، در طی 26 تا 30 ژوئیه با سیر صعودی از میانگین 755.25 دلار در هر تن در هفته گذشته به میانگین 770.40 دلار در هر تن رسید.

علاوه بر قیمت‌های صعودی، محدودیت‌های جابجایی در جنوب شرق آسیا نیز تقاضا از سوی مشتق‌کنندگان بنزین را کاهش داد؛ آن‌ها اشاره داشتند که احتمال می‌رود تقاضای خریداران بنزین اکتان بالا نظیر مالزی در کوتاه مدت ضعیف باقی بماند.

احتمال می‌رود قیمت‌های متیل ترت بوتیل اتر آسیا در این هفته حول قیمت‌های خود باقی بمانند، و همزمان رشد میل به فروش معامله‌کنندگان با قیمت‌های صعودی نفت خام متعادل شده‌اند.

همچنین، پیش‌بینی می‌شود که عرضه در کوتاه‌مدت با مشکلاتی مواجه شده، و همزمان معامله‌کنندگان بازار بازگشایی مجموعه پالایشگاهی RAPID مالزی با ظرفیت 750000 تن در سال را زیر نظر دارند. براساس داده‌های پلتس، شنیده شده بود که این واحد بعد از تعطیلی به دلیل آتش سوزی در مارس 2020، فعالیت خود را براساس برنامه ریزی‌های قبلی از اوت سال جاری آغاز کند. 

براساس داده‌های پلتس، علیرغم محدودیت تقاضای بنزین اکتان بالا، انتظار می‌رود ارزش مشتقات متیل ترت بوتیل اتر با قیمت 147.18 دلار در هر تن در 30 ژوئیه در محدوده مثبت باقی بماند. 

ایزومر زایلن مخلوط

احتمال می‌رود بازار ایزومر زایلن مخلوط در این هفته همزمان با کمبود تقاضای واقعی در چین همراه با تجارت محتاطانه در بازار داخلی شرق این کشور، با سیر نزولی مواجه شود. 

پیشنهادات قیمتی چین (CFR) برای محموله‌های تحویل اوت/ سپتامبر در محدوده نزولی 790 دلار در هر تن شناور بودند، در حالی که شاخص چین در 30 ژوئیه در میزان 833 دلار در هر تن ارزیابی شد.

اتانول

از آنجایی که اکثر شرکت‌های نفتی بزرگ به دلیل عقب ماندن تقاضا از مصرف واقعی برنامه‌ریزی کرده‌اند که افزایش تولیدات خود را به تعویق بیاندازند، بازار اتانول آسیا در این هفته در انتظار سیر نزولی خواهد بود. 

منابع اشاره داشتند، کاهش تولیدات اتانول آمریکا می‌تواند قیمت این محصول را صعودی نگاه دارد. داده‌های اداراه اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که در هفته منتهی به 23 ژوئیه، تولیدات آمریکا برای سومین هفته متوالی به میانگین 1.014 میلیون بشکه در روز کاهش یافت. 

علاوه بر این، گزاراشات آب و هوا از یخ زدگی در آمریکا جنوبی نیز بازار ذرت معاملات آتی را تقویت کرد. قیمت‌های اتانول ارسالی به فیلیپین در 30 ژوئیه در میزان 664.67 دلار در هر متر مکعب ارزیابی شدند که نسبت به هفته گذشته با میزان 650.33 دلار در هر متر مکعب سیر صعودی اندکی را نشان دادند.

ارسال نظر