کد خبر : 46168

هفته پیش روی پتروشیمی در آسیا؛

به دنبال نشانه های تغییر جهت قیمت پلی پروپیلن در جو پیچیده بازار/آیا تعطیلی واحد کراکر کره جنوبی از قیمت اتیلن حمایت می کند؟

به دنبال نشانه های تغییر جهت قیمت پلی پروپیلن در جو پیچیده بازار/آیا تعطیلی واحد کراکر کره جنوبی از قیمت اتیلن حمایت می کند؟

پتروتحلیل- بعد از تعطیلی واحد کراکر پایه مخلوط جدید GS Caltex  کره جنوبی در یئوسو در 27 ژوئن به دلیل مشکلات فنی، پیش بینی می‌شود بازار اولفین ها در هفته آغازین با 28 ژوئن مورد حمایت قرار بگیرد. 

یکی از منابع شرکت در 28 ژوئن نتوانست تاریخ دقیقی را از آغاز مجددفعالیت های این واحد ارائه دهد، اما اشاره داشت که احتمال می‌رود این بازه چندین روز به طول بیانجامد. 

واحد کراکر جدیدی که در حدود 18 ژوئن فعالیت خود را آغاز کرد، ظرفیت تولید سالانه 750000 تن اتیلن و 430000 تن پروپیلن را داراست.

پارازایلن

بهبود کوتاه مدت تعادل عرضه و تقاضا و میل به خرید بالا، فاصله قیمتی پارازایلن و نفتا را در جلسات آخر معاملات به بیشترین میزان خود در 6 هفته اخیر رساند.

اگرچه، تردید ها حول نرخ بهره برداری اسید ترفتالیک خالص در چین در نتیجه ضعف مواد پایه ای و حاشیه سود‌های اندک، معامله کنندگان بازار پارازایلن را بر آن داشت تا برای دورنمای تقاضا در باقی نیمه دوم سال جاری، موضع احتیاطی را اتخاذ کنند.

بنزن

به دنبال محدودیت بازار‌های داخلی شرق چین و بازار‌های (CFR) چین و افت ذخایر به کمترین میزان های خود در سال جاری، پیش بینی می‌شود حمایت قیمت‌های بنزن (FOB) کره در هفته آغازین با 28 ژوئن تداوم داشته باشد. 

پیش بینی می‌شود حجم بنزن صادراتی آسیا به آمریکا در ژوئیه کاهش یابد، زیرا پیش از این حجم عظیمی برای صادرات به چین اختصاص داده شده است. حجم صادارتی به آمریکا در ماه جاری در حدود 20000 تن تخمین زده می‌شود.

استایرن

احتمال می‌رود به دلیل بهبود عرضه در شمال شرق آسیا و بازگشایی مجدد آربیتراژ آمریکا و آسیا، سیر صعودی قیمت‌های استایرن چین در هفته جاری با سرعت کم به تداوم خود در بازار داخلی این کشور ادامه دهد. 

عملیات تامین و نگهداری واحد‌های شرق چین میانگین نرخ بهره برداری این کشور را به 86/63 درصد کاهش داده است، و این امر منتج به محدودیت عرضه تحویل فوری و حمایت رویه قیمتی بازار یوان شده است. 

از آنجایی که خریداران همزمان با کمبود ذخایر استایرن در واحد ها، در مورد تجدید ذخایر محتاط باقی ماندند، انتظار می‌رود تقاضای صنایع پایین دستی در طی افت فصلی بازار ضعیف باقی بماند.

اسید ترفتالیک خالص 

در طی هفته جاری مواد پایه ای بازار اسید ترتفتالیک خالص آسیا همزمان با عرضه فراوان و تقاضای اندک ضعیف به نظر می‌رسند، و در این بین معامله کنندگان بازار خوراک پارازایلن را برای جهت قیمتی زیر نظر دارند.

در چین، پیش بینی‌می شود واحد جدید Yisheng New Material با ظرفیت تولید 3/3 میلیون تن در سال اسید ترفتالیک خالص، تولید محصولات خاص را در میان مدت آغاز کرده و فورا فعالیت ها را افزایش دهد. 

در هند، تقاضا از بخش پلی استر علیرغم کاهش قرنطینه ها در سراسر کشور ضعیف باقی ماند. همزمان با عرضه داخلی کافی و افزایش هزینه‌های کشتی‌های باربری، مذاکرات نقدی برای واردات اسید ترفتالیک خالص کمیاب ماند.

پروپیلن

خریداران چینی در طی این هفته در انتظار افزایش عرضه از سوی کره جنوبی بودند، اما تعطیلی واحد کراکر GS Caltex می تواند در عوض قیمت ها را حمایت کند.

اتیلن

همزمان با انتظار از آغاز مذاکرات محموله‌های تحویل اوت، پیش بینی می‌شود کاهش عرضه نقدی قیمت‌های پیشنهادی را در هفته جاری افزایش دهد.

احتمال می رود مسئله پیش آمده برای کراکر کره جنوبی قیمت های اتیلن را حمایت کند و همزمان معامله کنندگان بازار شرایط این مجموعه و زمان از سر گیری فعالیت های آن ها را از نزدیک زیر نظر دارند.

پلی پروپیلن

معامله کنندگان بازار پلی پروپیلن آسیا در این هفته همزمان با جو پیچیده بازار در 28 ژوئن، به دنبال نشانه‌هایی از جهت قیمتی جدید خواهند بود. 

احتمال می‌رود تقاضای پلی پروپیلن در اکثر مناطق همزمان با افت فصلی سنتی بازار و پاندمی جهانی، ضعیف باقی بماند، اگرچه احتمال می‌رود جو بازار در جنوب آسیا تا میزانی بهبود یابد.  

احتمال می رود قیمت‌های نقدی پیشنهادی از غرب آسیا محدود باقی بماند، زیرا عرضه کنندگان، بازار‌هایی در خارج آسیا با قیمت‌های جذابتر را مورد هدف قرار داده اند، در حالی که انتظار می‌رود محموله‌های نقدی از کره جنوبی عمدتا به دلیل هزینه‌های بالای باربری به غرب، عمدتا در آسیا باقی بمانند.

 

ارسال نظر