کد خبر : 46018

دورنمای پتروشیمی آسیا؛

انتظار کاهش قیمت ها متاثر از ۳ عامل

انتظار کاهش قیمت ها متاثر از ۳ عامل

پتروتحلیل-انتظار میرود بسیاری از بازار های آسیا در این هفته شاهد جو کاهشی باشند. معامله کنندگان بازار گفتند، میزان تولیدات بالا در چین و عرضه رقابتی داخلی، همزمان با افت تاثیرات هوای سرد در آمریکا، احتمالا قیمت ها را تحت فشار قرار دهد.

پروپیلن

از آنجایی که فروشندگان قیمت های خود را در جهت تحریک خریدارانی که به عرضه داخلی فراوان و ارزان روی آورده اند، کاهش دادند، احتمال میرود بازار پروپیلن چین در این هفته با رویه نزولی مواجه شود. بازار همزمان با افت صنایع پایین دستی پلی پروپیلن در طی هفته 50 دلار در هر تن عقب نشینی کرد و در 1 آوریل به میزان 1100 دلار در هر تن رسید. فاصله قیمتی چین (CFR) و کره جنوبی (FOB) در طی این هفته در 1 آوریل به 5 دلار در هر تن رسید و نسبت به فاصله قیمتی 25 دلاری هفته گذشته 20 دلار در هر تن افت کرد. از آنجایی که دو شرکت HanwhaTotal و SK Advanced فعالیت خود را در واحد 400000 تنی پلی پروپیلن خود آغاز کرده اند، عرضه نقدی در چین کاهش یافته است.

آکریلونیتریل

احتمال میرود بعد از اینکه دو بازار خاور دور و جنوب آسیا در اواسط مارس به بیشترین میزان های خود رسیدند، تحت فشار نزولی قرار بگیرند. طبق اعلام فورس ماژور در شرکت های Cornerstone و INEOS ، عرضه آکریلونیتریل در آمریکا و اروپا از ماه گذشته محدود شده است. سرمای شدید در آمریکا در فوریه روند صعودی را تقویت کرد، اما بعد از اینکه شرکت INEOS برنامه ریزی کرد تا فعالیت خود را در نیمه اول آوریل به طور مجدد آغاز کند، خریداران مطمئن بودند که عرضه به خاور دور خواهد رسید. 

تولوئن

احتمال میرود افزایش عرضه در بازار تولوئن آسیا دورنمای این بازار را برای این هفته کاهشی کند، زیرا تقاضا از بخش حلال ها ثابت شده است. تولوئن در 1 آوریل از 680 دلار در هفته گذشته به 678 دلار در هر تن رسید، و به رویه ثابت تا نزولی در آسیا ادامه داد.

ایزومر زایلین مخلوط

از آنجایی که بازار در این هفته تمرکز خود را از ماه آوریل به ماه می جلب میکند، احتمالا محدودیت مشاهده شده در بازار در طی آوریل کاهش یابد. تقاضای بنزین در چین کاهشی باقی مانده است، اما با توجه به نزدیکی به فصل تابستان و انتظار از افزایش تقاضا، باید شاهد این بود تا دید تقاضا در ایام آتی افزایش خواهد یافت. صنایع پایین دستی ارتو زایلین شاهد تقاضای ضعیف در آسیا به خصوص در بازار چین بود. حاشیه سود ها برای پارا زایلین نیز ضعیف بود، بنابراین تقاضا برای زایلین مخلوط در هر دوی ارتو زایلین و پارازایلین باید رویه نزولی داشته باشد.

متانول

انتظار میرود بازار متانول جنوب شرق آسیا در این هفته با شروع مجدد فعالیت واحد Kaltim اندونزی با ظرفیت 710000 تن در سال، با رویه کاهشی مواجه شود. علاوه بر این، از آنجایی که تعدادی از مصرف کنندگان نهایی در اندونزی پیش از این نیاز های آوریل خود را خریداری کرده اند، مذاکرات برای محموله های نقدی جنوب شرق آسیا میتواند ساکن شود. 

اسید ترفتالیک خالص

مواد اساسی بازار در این هفته به دلیل محدودیت عرضه نقدی و عملیات تامین و نگهداری بالا، علیرغم ذخایر زیاد در چین نسبتا برای اسید ترفتالیک خالص مناسب باقی ماندند. بر اساس داده های پلتز، تولیدکنندگان اسید ترفتالیک خالص تحت فشار بالا از حاشیه سود های منفی هستند، و همزمان میانگین فاصله قیمتی اسید ترفتالیک خالص با پارا زایلین به 294 یوان در هر تن (45 دلار در هر تن) از ماه مارس رسیده است، در حالی که فاصله قیمتی معقول در میزان 500 تا 700 یوان در هر تن میباشد.  

پلی پروپیلن

تقاضای پلی پروپیلن چین همزمان با بسیاری از صنایع پایین دستی همچون تولید کیسه های پارچه ای و تولیدکنندگان پلی پروپیلن دو محوره جهت دار فیلم، که تصمیم گرفتند که در پاسخ به کاهش حاشیه سود ها و تقاضای نامناسب تعطیلات طولانی مدت تری داشته باشند، روند نزولی به خود گرفته است. فروشندگان پلی پروپیلن چین به صادرات پلی پروپیلن خود به جنوب و جنوب شرقی آسیا ادامه دادند در حالی که اکثر فروشندگان قیمت های خود را صعودی نگاه داشتند، که این امر با ایجاد فاصله قیمتی بالا میان محموله های پلی پروپیلن چین و دیگر مناطق، جو نامشخصی ایجاد کرده است.

 

 

 

ارسال نظر