کد خبر : 46067

احتمال تمدید قرنطینه سراسری ترکیه تا پایان ماه می؛

قیمت واقعی پلی پروپیلن ها در بازار ترکیه/ آیا آیسیس همچنان نگران تریدرهای بزرگ بازار است؟!

قیمت واقعی پلی پروپیلن ها در بازار ترکیه/ آیا آیسیس همچنان نگران تریدرهای بزرگ بازار است؟!

پتروتحلیل- طبق پیش بینی های خبرنگار پتروتحلیل، ریزش قیمت پلیمرها در بازارهای جهانی ادامه دار شد،این در حالی است که در بازارهای صادراتی پلیمر شرایط پیچیده ای ایجاد شده و عدم وجود تقاضا و غیر واقعی بودن قیمت های آیسیس و عدم کاربردی بودن آن در بازارها سبب شده تا گره سختی در معاملات ایجاد شود. در بازار ترکیه قیمت بار حاضر پلی پروپیلن دی سی اس ترکمنستان که مشابه گرید 550J ایران است در هفته جاری با قیمت ۱۳۱۰ دلار در هر تن گزارش شده است. همچنین قیمت بار آماده پلی پروپیلن گرید 552R شرکت سیبور روسی مشابه محموله های فایبر حدودا ۱۴۸۰ دلار در هر تن در بازار ترکیه اعلام شده است.

از این رو قیمت های نشریه آیسیس همچنان با واقعیت های بازار ترکیه فاصله دارد، به نظر می رسد همچنان نشریه آیسیس برای حفاظت از تریدرهای بزرگ بازار و نگرانی از ورشکستگی آنها حاضر به تغییر نرخ ها و واقعی سازی آنها نیست. با این حال پیش بینی می شود با توجه به اینکه قرنطینه ترکیه احتمالا یک هفته دیگر تمدید شود، بازار پلیمر در ترکیه همچنان در رکود باشد.

به نظر می رسد با تمدید قرنطینه سراسری در ترکیه تا پایان ماه می، تغییراتی در بازار ترکیه نخواهیم داشت و رکود بیش از این تشدید خواهد شد، همچنین چشم انداز بازار کاهشی خواهد بود، در هفته جاری هم معاملات در بازار پلیمر ترکیه به شدت کاهش یافته و تعداد کمی از معاملات نیز با قیمت های پایین تر از آیسیس انجام شده است.

 

نگاهی به قیمت های پلی اتیلن ها و پلی پروپیلن های نشریه آیسیس؛ ریزش قیمت های پلی اتیلن و پلی پروپیلن های ایرانی از آمریکا و خاورمیانه پیشی گرفت

پلی پروپیلن های فایبر پتروشیمی های ایرانی بیش از پلیمرهای دیگر ریزش قیمتی داشتند و انتظارها برای ادامه افت قیمت ها را تقویت کردند. به این ترتیب در بازار ترکیه شاهد افت ۲۵۰ دلاری پلی پروپیلن هموپلیمر فایبر ایران بودیم و قیمت این کالا به رقم ۱۵۷۰ تا ۱۷۵۰ دلار در هر تن CPT رسید. پلی پروپیلن هموپلیمر رافیای ایرانی هم با ۱۳۰ دلار کاهش به رقم ۱۵۵۰ تا ۱۶۵۰ دلار در هر تن CPT رسید. قیمت پلی پروپیلن های فایبر و رافیای خاورمیانه و هندوستان هم در بازار ترکیه با ۱۰۰ دلار کاهش روبه رو شدند.

بیشترین افت قیمت پلی اتیلن ها هم در بازار ترکیه مربوط به پلی اتیلن های سبک خطی ایران با رقم ۱۶۰ دلار در هر تن بود که به رقم ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار در هر تن CPT رسید. پس از آن هم پلی اتیلن های سبک فیلم با ۱۱۰ دلار کاهش رتبه دوم ریزش قیمت ها را به خود اختصاص دادند و به ۱۲۲۰ تا ۱۳۵۰ دلار در هر تن رسید.

پلی اتیلن های سبک ایران هم در بازار ترکیه ۱۰۰ دلار ریزش قیمت داشتند و به رقم ۱۷۵۰ تا ۱۸۲۰ دلار در هر تن CPT رسید. پلی اتیلن های سنگین پتروشیمی های ایرانی با کمترین افت قیمت یعنی ۵۰ دلار در هر تن در بازار ترکیه روبه رو شدند و به رقم ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ دلار در هر تن رسیدند. 

اما پلی اتیلن های آمریکا و خاورمیانه نسبت به پلی اتیلن های ایرانی کاهش کمتری را یعنی حدودا ۱۰ تا ۴۰ دلار در هر تن را شاهد بودند.

 

ارسال نظر