کد خبر : 45976

شروع زودهنگام نوروز به دلیل افزایش بیش از حد قیمت ها در بازار پی وی سی ایران؛

بی اعتنایی خریداران به عرضه های سلف پی وی سی سازها/ بازار صنایع پایین دست پی وی سی ترکیه هم گرفتار سیاست های مشابه پتروشیمی های ایرانی شد!

بی اعتنایی خریداران به عرضه های سلف پی وی سی سازها/ بازار صنایع پایین دست پی وی سی ترکیه هم گرفتار سیاست های مشابه پتروشیمی های ایرانی شد!

پتروتحلیل-افزایش قیمت بازار پی وی سی ایران را وادار به شروع زودهنگام سال جدید کرد.

با اوج گرفتن قیمت ها در بازار پی وی سی و کاهش شدید حاشیه سودها و نگرانی از کاهش یکباره قیمتها پس نوروز و بازگشت تولیدکننده آمریکایی به بازار، اکثرا فعالان بازار پی وی سی ایران به پیشواز سال نو رفتند. هفته گذشته هم تنها ۳۴ درصد حجم محموله های پی وی سی از بورس کالا توسط معامله گران خریداری شد. قیمت پی وی سی در بازار داخلی ایران به 37 هزار و 500 تومان و خریدهای بورسی هم حدود 38 هزار تومان رقم می خورد که قیمتی بسیار بالا برای تولیدکنندگان داخلی محسوب می شود و از این رو حجم صادرات این گروه کاهش یافته است. از سوی دیگر اکثر خریدها هم نگران بازگشت تولیدکننده های آمریکایی به بازار هستند و ترجیح می دهند در حد نیاز خود پی وی سی خریداری کنند. پیش بینی می شود خریدهای پی وی سی از بورس کالا هم در این هفته حجم اندکی باشد، ضمن اینکه غدیر عرضه ای نخواهد داشت. گفته می شود تعهدات پی وی سی سازها افزایش یافته، به طوری که عرضه های پی وی سی در دو هفته اخیر سلف بوده، تحویل محموله های هفته جاری نیز ۲۵ فروردین ماه است که به نظر نمی رسد باتوجه به بلاتکلیفی در بازار ارز و بازار جهانی، خریداری داشته باشد. با بازگشت تولیدکنندگان آمریکایی احتمالا روزانه حدود ۱۴ هزارتن پی وی سی روانه بازار خواهد شد و این موضوع می تواند شرایط بازار پی وی سی را دگرگون کند. اما در حال حاضر شرایط بازارهای جهانی پی وی سی کاملا نگران کننده است و افزایش قیمت ها همچنان ادامه یافته به طوری که در هندوستان شاهد رشد ۱۰۰ دلاری قیمت پی وی سی در هفته جاری بودیم. قیمت پی وی سی در جنوب آسیا هم برطبق اطلاعات پلتس ۴۰ دلار گران شده است، در بازار ترکیه میانگین محدوده قیمت های پی وی سی پتروشیمی های ایرانی ۱۵۴۰ دلار عنوان می شود. گفته می شود پتکیم ترکیه در حال صادرات حجم بالایی پی وی سی به اروپا است و از این رو بازار ترکیه نیز با التهاب همراه است.

 

ارسال نظر