کد خبر : 46054

رقابت برای پی وی سی های بورسی

رقابت برای پی وی سی های بورسی

پتروتحلیل-بازار داخلی پی وی سی ایران شرایط آرامی را پشت سر می گذارد. این در حالی است که نگرانی از ریزش قیمت ها در این بازار همچنان وجود دارد.

کرونا بازار پی وی سی ایران را از همیشه تنگ تر کرده است، ماه رمضان و کاهش قیمت دلار و انتظار برای افت بیشتر قیمت دلار هم سبب شده تا صادرات تولیدکنندگان صنایع پایین دست در این بازار کاهش یابد. البته موضوعی که در بازار پتروشیمی مطرح می شود و خودنمایی می کند؛ خرید پی وی سی و ذخیره آن برای روزهای بهتر است. پیشنهادات قیمتی در بازار داخلی ایران به ۳۸ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است، قیمت تمام شده پی وی سی در بورس در محدوده ۳۷ هزار تومان قرار دارد. گرچه پی وی سی جامبو اروند در بورس وارد سیستم مچینگ شد، اما محموله های پالت بندرامام و غدیر با حدودا ۳۰۰ تومان رقابت خریداری شدند، به نظر می رسد این خریدها متاثر از قانون ثبت میزان سهمیه های سه ماهه سوم و چهارم توسط مصرف کنندگان خریداری شدند. قوانینی که رانت آور است و نباید برای خریدهای بورسی وضع شود!

البته یک دلیل دیگر رقابت در این بازار می تواند قاچاق محصولات به کشورهای همسایه باشد. برخی منابع خبری از قاچاق پی وی سی در بسته بندی های پلی کربنات از مرز دوقارون افغانستان خبر می دهند. با این حال همچنان بازار جهانی پی وی سی انتظار شروع تحویل محموله های آمریکایی را می کشد تا شاهد افت قیمتها باشد. گفته می شود شرکتهای اقماری آمریکایی مانند فورمولان در ماه می تحویل های خود را آغاز می کنند.

 

ارسال نظر