کد خبر : 46033

شایعه یا واقعیتی محرمانه برای کسب سود بیشتر و تغییرات عمده در بازار پی وی سی ایران؛

چگونه معاملات آف گریدها با رقابت ۳ تا ۷ هزارتومانی در بورس کالا تایید می شود!

چگونه معاملات آف گریدها با رقابت ۳ تا ۷ هزارتومانی در بورس کالا تایید می شود!

پتروتحلیل-برخی اخبار درباره احتمال آغاز تعمیرات در پتروشیمی بندرامام، سبب شد تا بازار پی وی سی با تغییرات عمده و جهش قیمت روبه رو شود. این در حالی است که پیش از انتشار این خبر یعنی دو روز اخیر پی وی سی در بازار داخلی در محدوده37 هزار و 700 تومان معامله می شد، اما حال به نرخ 40 هزار و 400 تومان رسیده است.

در بورس کالا هم انتشار این اخبار که پتروشیمی ها موظف هستند آن را به طور شفاف و با برنامه ریزی اعلام کنند، سبب شد تا محموله های پی وی سی با رقابتهای حدود 500 تومانی خریداری شوند که باتوجه به آرامش بازار قابل توجه است. به نظر می رسد انتشار این خبر چه درست و چه نادرست توسط افرادی انجام می شود که محموله های بالای پی وی سی ذخیره کرده اند و حال از احتمال کاهش نرخ ها واهمه دارند، اما به نظر می رسد اعلام خبرها به صورت شفاف از سوی روابط عمومی شرکتهای تولیدکننده نه تنها از تغییرات عمده در بازار جلوگیری خواهد کرد بلکه از ورود دلالان و واسطه ها به این بازارها جلوگیری می کند. اما اینکه چرا برخی از شرکتها تمایلی به اعلام اخبار درست و شفاف ندارند خود شبهاتی درباره تبانی آنها با معامله گران ایجاد می کند که نیاز به توضیحات بیشتر خواهد داشت.

با این حال این خبر توانست فروش محموله های غدیر را با ۵۰۰ تومان رقابت و محموله های اروند را هم با ۴۰۰ تومان رقابت رقم بزند. بخش بزرگی از محموله های جامبوی اروند هم که وارد مچینگ شده بود توسط برخی معامله گران به یک باره خریداری شد، رفتار آنها از سوی فعالان این بازار به این دلیل رخ داده که به اخباری پیش از انتشار در بازار دسترسی داشته اند. باتوجه به آرامش بازار پیش از این اتفاقات و آغاز ماه رمضان، انتظارها برای افت قیمتها در بازارهای جهانی و نوسان اندک قیمتها در بازار دلار، این رقابت ها و افزایش قیمت پی وی سی در بازار داخلی به نظر می رسد ساختگی و با برنامه ریزی رخ داده باشد، اما واقعا چه کسی مقصر است؟ این سوالی است که هیچگاه برای آن در بازار پتروشیمی یافت نشده است و اینکه کاملا مشخص است چه کسانی از این بازار آشفته سواستفاده می کنند، کدها، میزان خریدها و معاملات مشخص است! اما باز هم این اتفاق ها تکرار می شود و جالب اینجاست مطالبه ای هم از بورس کالا که دایه دار شفافیت است، انجام نمی شود، چطور ناظر یا کارشناسان بورس کالا خرید محصولات آف گرید پی وی سی با ۳ تا ۷ هزارتومان رقابت را تایید می کنند!!!

 

ارسال نظر