کد خبر : 45494

آغاز تحقیقات ترکیه در مورد نرخ‌شکنی پلی‌اتیلن سعودی

آغاز تحقیقات ترکیه در مورد نرخ‌شکنی پلی‌اتیلن سعودی

پتروتحلیل-در پی درخواست پتکیم، اولین و تنها واحد یکپارچه پتروشیمی در ترکیه، به وزارت بازرگانی، مقامات این کشور تصمیم گرفته‌اند تا تحقیقاتی در مورد قیمت‌شکنی غیرقانونی پلی‌اتیلن سبک آغاز کنند.

طبق مقاله روزنامه دیلی هریت، در صورت تأیید هرگونه خطا طی این تحقیقات، دولت ترکیه مالیات مازادی را بر محصولات وارداتی از سعودی اعمال خواهد کرد.

همچنین ادعاهایی از سوی مقامات سعودی مبنی بر تحریم کالاهای ترک در رسانه‌ها شنیده می‌شود؛ اگرچه هیچ مقام عربستانی این ادعاها را تأیید نکرده است.

طبق بیانیه وزارت بازرگانی با عنوان «ممانعت از رقابت نابرابر»، شاخص‌های اقتصادی پتکیم، زیرمجموعه شرکت ملی نفت جمهوری آذربایجان، به سبب فعالیت‌های صورت گرفته از سوی عربستان سعودی دچار افت شده‌اند.

طبق این بیانیه، طی سال‌های 2017 و 2020 قیمت‌های وارداتی پلی‌اتیلن سبک باتوجه به جایگاه حیاتی سعودی در بازار وارداتی جهان، شاهد کاهش چشمگیری بوده است.

در این بیانیه همچنین اشاره که طی این تحقیقات تابحال مشخص شده است که واردات در شش ماه اول 2020 به کاهش قیمت‌های محصولات داخلی منجر گردیده است.

مقامات مطلعی که از افشایی نام‌شان ممانعت کرده‌اند در مصاحبه با رسانه‌ها اشاره کرده‌اند که پتکیم پیش از انتشار ادعاهای مبنی بر تحریم کالاهای ترک از سوی سعودی، از وزارت بازرگانی درخواست کرده بود.

به گفته یک مقام آگاه: «اظهاریه‌های منسجمی مبنی بر درخواست آغاز تحقیقات فرستاده شده بود، و تصمیم گرفته شد تحقیقات آغاز شود.» «ترکیه کشوری متعهد به قوانین بین‌المللی تجارت است.»

ممکن است مالیات مازادی بر کالاهای وارداتی از عربستان اعمال شود، و احتمال می‌رود این تحقیقات بین 12 تا 18 ساعت به طول بی‌انجامد.

مقامات همچنین افزودند که در صورت عدم همکاری مسئولین سعودی با همتایان ترک خود، احتمال می‌رود این تحقیقات زودتر از موعد پیش‌بینی شده پایان یابد و راه‌حلی موقت برای دوران گذار در حال بررسی و ملاحظه است.

بنابر گزارشات شرکت «مرسک»، بزرگ‌ترین شرکت کشتی‌های باربری جهان، پیشتر به مشتریان خود هشدار داده بود که بسیار محتمل است، از ورود کالاهای صادراتی از ترکیه به عربستان سعودی ممانعت شود.

ادعاهای مرتبط با تحریم ریاض بر کالاهای ترک موجب شد تا بخش ترابری اقدامات احتیاطی را اتخاذ کند؛ قابل توجه‌ترین این اقدامات، هشدار شرکت مرسک به مشتریان خود از طریق ایمیل مبنی بر خطرات متوجه کالاهای صادراتی از ترکیه به عربستان و احتمال ضبط آن‌ها در گمرک بوده است.

مرسک در این ایمیل‌ها به مشتریان خود هشدار داده است که احتمال می‌رود «کندی فعالیت‌های گمرکی» متوجه صادرات شود.

این شرکت همچنین هشدار داد: «ممکن است زمان زیادی برای ورود محصولات به کشور طول بکشد و احتمال می‌رود این محصولات بطور کامل در اختیار گمرک قرار بگیرند»؛ و همچنین اضافه کرد که هرگونه هزینه ناشی از فرایندهای دیوان‌سالاری بر عهده مشتری خواهد بود و به منظور صادرات به عربستان می‌بایست این هزینه‌ها را پرداخت ... «ما توصیه می‌کنیم که مشتریان‌مان همه اقدامات احتیاطی لازم را اتخاذ کنند.

 

ارسال نظر