کد خبر : 44269

ادامه بلاتکلیفی‌های کرونایی در ترکیه؛

ثبت کاهش های دوباره قیمت های پلی اتیلن در ترکیه

ثبت کاهش های دوباره قیمت های پلی اتیلن در ترکیه

5051D7A7-895A-4753-8E6E-AD510929B1EE

پتروتحلیل- همزمان با تیره و تار شدن دورنمای کلی بازار به سبب شیوع ویروس کووید-19 قیمت‌های پلی‌اتیلن نیز در این هفته بر کاهش‌های خود افزودند. مشکلات نقدینگی، فروکش کردن فعالیت‌ها بجز در برخی محصولات نهایی، و تردیدها در مورد بهبود وضعیت در چین آثار منفی کاهش تولید از سوی تولیدکنندگان اصلی نفت را تا حدودی خنثی کرد.

بسیاری از فروشندگان بر قیمت‌های پیشنهادی خود در اعلام اولیه آوریل کاهش‌های بیشتری را اعمال کردند؛ قیمت‌هایی که پیش از آن نیز با کاهش 80 دلاری در هر تن روبرو شده بودند. برخی از عرضه‌کنندگان عربستان سعودی به مقاومت خریداران واکنش نشان داده و در برخی موارد تا 100 دلار کاهش در هر تن بر قیمت‌های خود اعمال کردند؛ در حالی که در ابتدا به دنبال کاهش 50 دلاری بودند.

پلی‌اتیلن وارداتی از منبع‌های مختلف در زیر مرز قیمتی جدید

پلی‌اتیلن سبک خطی و فیلم پلی‌اتیلن سنگین خطی در برخی موارد کمی پایین‌تر از مرز قیمتی 800 دلار در هر تن (CFR ترکیه) قرار گرفت؛ اگرچه تعداد معاملات با این قیمت‌ها زیاد نبود. تقریباً برای همه محصولات، قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته با کاهشی تا 30 دلار در هر تن ارزیابی شدند.

به گفته یک تاجر: «قیمت‌های پیشنهادی محصولات وارداتی مجموعه کاهش‌های تازه‌ای را ثبت کردند؛ حتی در بازار پلی‌اتیلن سبک خطی قالب بادی که فعالیت‌ها باتوجه به تقاضا از سوی صنعت بسته‌بندی نسبت به دیگر محصولات پلی‌اتیلن بهتر است.» یک تولیدکننده با تأسف و ناراحتی اظهار کرد: «از زمان شیوع کووید-19، تقاضا در بخش همگردی تقریباً ضعیف بوده است. ما شاهد کاهش سفارشات برای ایام تعطیلات هستیم و امیدواریم وضعیت تا ماه ژوئن بهبود پیدا کند.»

قیمت‌های پیشنهادی در بازار پلی‌اتیلن سبک خطی و فیلم پلی‌اتیلن سنگین خطی از بیشتر منابع به کانال 700 دلاری در هر تن (CFR) نزدیک شد.

تاجران تأیید کرده‌اند: «قیمت‌های پیشنهادی رقابتی از منابع جدید در بازارهای روسیه، آذربایجان، و کرۀ جنوبی به گوش‌مان رسیده است.» قیمت‌های پلی‌اتیلن آمریکایی در پی ادامه کاهش‌های 20 تا 30 دلاری در این هفته، در پایین‌ترین سطح خود از سال 2018 قرار گرفتند؛ از زمانی که مرتباً در بازار ترکیه دیده می‌شدند. 

نظرات در مورد بازگشت محتاطانه چین

قیمت‌های پلی‌اتیلن وارداتی خاورمیانه به پایین‌تر از سطح قیمت‌ها طی فروپاشی نفت در سال‌های 2009 و 2016 سقوط کردند. این موضوع را می‌توان به‌عنوان آثار شرایط مختلف تفسیر کرد که در این برهه‌های گوناگون دارای اعتبار بودند؛ از جمله افزایش ظرفیت طی سال های 2017 تا 2020 در آسیا، ایالات متحده، اروپای مرکزی، و آسیای مرکزی. بدیهی است که، ترس از رکود جهانی و قرنطینه گسترده همزمان با شیوع کرونا نیز موجب تقویت روند نزولی اخیر در سرتاسر بازارها شده است.

در این میان، بازارهای پلی‌اتیلن وارداتی و داخلی چین شاهد بازگشت محتاطانه‌ای نسبت به هفته گذشته بوده اند. این امر در پی رشد شاخص‌ها در بورس کالای دالیان، امیدواری به کاهش نوسانات در بازارهای نفت، کاهش نسبی ذخایر محلی و بهبود شرایط تولید محصولات نهایی پس از پایان قرنطینه در برخی از شهرها اتفاق افتاد. معامله‌کنندگان در چین گزارش کرده‌اند که قیمت‌های پلی‌اتیلن وارداتی در این هفته بطور مشخص در بازه پایینی قیمتی شاهد افزایش بودند.

بازار وارداتی ترکیه در حال حاضر نسبت به چین دارای برتری قیمتی 103 دلار/تن برای فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی، برتری 49 دلار/تن برای فیلم پلی‌اتیلن سنگین خطی، و برتری 35 دلار/تن برای فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی کلاس c4 است. این ارقام نسبت به هفته گذشته و در میان عکس شدنِ روندها در این دو بازار به ترتیب به 135 دلار/تن، 113 دلار/تن، 74 دلار/تن تغییر کرده‌اند.

اکثریت معامله‌کنندگان پلی‌اتیلن با توجه به شرایط فعلی حاکم بر بازار، انتظار بهبود وضعیت تا پس از ماه مِه را ندارند؛ و عوامل زیر را مقصر اوضاع می‌دانند: محدودیت‌های نقدینگی، بسته بودن بازارهای صادرات از جمله اروپا و سقوط مصرف داخلی بجز در برخی محصولات به سبب شیوع ویروس.

در این میان برخی از معامله‌کنندگان پیش‌بینی کردند که پس از پایان خریدهای نیاز-محور، ممکن است قیمت‌های پلی‌اتیلن برای مدتی حول رقم‌های فعلی نوسان داشته باشند. با این وجود، این امر به شرطی اتفاق می‌افتد که چین روند صعودی خود را حفظ کند، که معامله‌کنندگان در حال حاضر نسبت به آن تردید دارند، و خروجی جلسات اوپک پلاس می‌تواند در بلند مدت صحنه‌ای امیدوارکننده در سرتاسر بازار بوجود آورد. به نظر یکی از تاجران: «ممکن است ما در ماه آینده شاهد افزایش قیمت‌های کوچکی باشیم؛ اما در صورتی که مسائل لجستیکی ادامه پیدا کند و عرضه فوری تضعیف شود.»

همه نگاه‌ها به جلسه بعدی اوپک پلاس

روز پنجشنبه جلسه‌ای ویدیویی بین اعضای اوپک و غیراوپک در وین برگزار شد؛ این جلسه همزمان با تصمیم این کارتل و متحدینش برای حرکت به سمت بازیابی توازن در بازارهای نفت خام انجام گرفت. عرضه بیش از حد نفت همزمان با شیوع ویروس کووید-19 این سازمان را به اقدام واداشت.

طبق گزارش‌های رسانه‌ای، اوپک و متحدینش توافق کرده‌اند تا تولید نفت را در ماه مِه و ژوئن تا 10 میلیون بشکه/روز کاهش دهند. معامله‌کنندگان تأثیر این تصمیم را با قیمت‌های خوراک و نفت خام آتی خواهند سنجید.

 

 

ارسال نظر