کد خبر : 45069

آسیب از عرضه بیش از حد پتروشیمی آسیا در میان رکود در منطقه جنوب شرقی و روند نزولی تقاضای چین

آسیب از عرضه بیش از حد پتروشیمی آسیا در میان رکود در منطقه جنوب شرقی و روند نزولی تقاضای چین

پتروتحلیل- بازار های پتروشیمی در آسیا در میان مصرف تحت فشار قرار گرفته از رکود در بیشتر اقتصاد های آسیا در حال دست و پنجه نرم کردن با عرضه فراوان هستند، در حالی که شکوفایی تقاضای یک ماهه بعد از اقدامات قرنطینه ای در چین، روند نزولی به خود گرفته است. 

واحد های صنایع پایین دستی در منطقه به دلیل تقاضای ضعیف به فعالیت خود با راندمان پایین ادامه میدهند، و اکثر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نهایی با ذخایر بالا مواجه هستند. 

ترس از موج دیگر ابتلا به ویروس کرونا، مجموع فعالیت های اقتصادی را محدود میکند.  

اکثر کشور های جنوب شرق آسیا در سه ماهه دوم رشد اقتصادی منفی را ثبت کردند، در حالی که شمار مبتلایان در کشور هایی همچون اندونزی، فیلیپین و هند در حال افزایش است.

در چین، که مرکز اصلی شیوع ویروس بود، روزانه به تعداد مبتلایان اضافه میشود. 

افزایش تردید ها از عدم اعمال فاز یک قرارداد تجاری چین و آمریکا نیز دورنمای بازار های آسیایی را تیره میکند.

عرضه از تقاضا پیشی گرفت

یکی از مشاورین ارشد آیسیس، جان ریچاردسون گفت: «آن چیزی که به نظر من در چین رخ داده است، پیشی گرفتن تولید از تقاضا بوده است.»

او گفت: «تعدادی از ارقام ثبت شده برای تولید و میزان خالص واردات در نیمه اول سال، نتیجه مستقیم به سوی ذخایر بیش از حد را نشان میدهد.»

طبق گفته ریچاردسون: «واردات نفت دومین اقتصاد بزرگ دنیا در نیمه اول سال به طور سالانه تقریبا 10 درصد افت کرد، زیرا پالایشگران از نفت خام ارزن بهره بردند، و به نظرم دولت تصمیم گرفت تا به طور تمام و کمال و به عنوان یک نیروی جنبشی بعد از پاندمی، تولید را به بخش محصولات نهایی اختصاص دهد.»

پیش بینی میشود در بازار پاراکسیلن، علیرغم کاهش میزان تولیدات در نتیجه حاشیه سود های ضعیف، عرضه بیش از حد تا ماه سپتامبر ادامه داشته باشد. 

ذخایر به دلیل تعطیلی های سنگین برنامه ریزی شده در صنایع پایین دستی ترفتالیک اسید خالص در اوت بالا هستند. 

تقاضا برای بازار های پلی استر صنایع پایین دستی مانند منسوجات و پوشاک به دنبال افزایش تعداد مبتلایان در هند، که در حال حاضر با میزان 2/4 میلیون مبتلا در جایگاه سوم جهان، و اندونزی که جایگاه دوم بیشترین تعداد مبتلایان در جنوب شرق آسیا را دارد، تحت فشار قرار گرفت.

در حال حاضر هر گونه بهبود کوتاه مدت دور از دسترس به نظر میرسد. 

برای زایلن، عرضه منطقه ای به دلیل کاهش تقاضای وارداتی از چین که ذخایرش بالا و ظرفیت های مکانی اش محدود میباشد، فراوان است. 

پیش بینی میشود عرضه در بازار ایزوپروپانول نیز به دنبال ذخایر کافی خریداران به طول بیانجامد. به دنبال روند نزولی قیمت های استون صنایع بالادستی، جو بازار کاهشی است.

در بازار اتانولامین ها، عرضه بیش از حد کافی است تا تقاضای ضعیف را پوشش دهد، در حالی که روند بازار متیل اتیل کتون، تا میزان زیادی به روند تقاضای داخلی چین در کوتاه مدت بستگی دارد.

در بازار های پلی استایرن خاورمیانه و جنوب شرق آسیا، قیمت ها به دلیل تقاضای ضعیف از چین، فرو خواهد ریخت. 

تقاضای مناسب چین در دو ماه گذشته قیمت ها را در بازار های خاورمیانه و جنوب شرق آسیا تقویت کرده است، جایی که مصرف در این موقع از سال، ضعیف میباشد. 

تقاضای فصلی برخی از بازار ها را تقویت کرد

در بازار متیل ترت بوتیل اتر، بازار از سوی تجدید ذخایر فصلی از بنزین صنایع پایین دستی در چین، پیش از تعطیلات ملی یک هفته ای در اکتبر، تقویت شد. 

در بازار آلکیل بنزن خطی، عرضه در آسیا با حجم های صادرات کمتر از چین، که تقاضای داخلی مناسبی دارد، محدود خواهد بود. 

عرضه کنندگان چینی در حال کمک به پوشش نیاز های داخلی بودند، زیرا یکی از واحد های شرکت Jintung Chemical  از اواخر ژوئیه تعطیل است.

احتمال میرود تقاضای داخلی برای پلی وینیل کلرید در چین، حداقل تا تعطیلات اکتبر ادامه دار باشد، اما انتظار بر این است که بعد از آن به دلیل روند نزولی فعالیت های ساخت و ساز به دلیل نزدیکی به زمستان، تقاضا تدریجا کاهش یابد.

برای اتیل استات، صادرات ماه اوت از چین محدود بود. مذاکرات با سرعت کمی در حال انجام هستند. 

تولیدکنندگان به دلیل روند نسبتا ثابت خوراک استیک اسید، قیمت های خود را به دلیل حفظ حاشیه سود پایین نمی آورند.

در بازار بوتیل استات، تقاضا در منطقه جنوب شرق آسیا همچنان در حالت بهبود است، زیرا تعدادی از کشورها همچنان در حالت قرنطینه هستند. 

انتظار میرود هر گونه روند صعودی تقاضا در کوتاه مدت، تدریجی باشد. 

کشور های اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین همگی خبر از تولید ناخالص داخلی منفی بی سابقه ای در ژوئن دادند، که این امر نتیجه مستقیم قرنطینه های اعمال شده در جهت کنترل شیوع پاندمی کرونا ویروس بود.

ذخایر بالا تقاضا را تحت فشار قرار داد

فعالیت ها در بازار نقدی پتروشیمی به دلیل ذخایر بالا در نزد تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نهایی، مختل شده است. 

تحلیلگر آیسیس ان سان گفت: «تقاضا برای سینتتیک رابر در میان افزایش قیمت ها ناپدید شد.»

او گفت: «ما شاهد افزایش صادرات تایر در میان قرنطینه جهانی بودیم. بنابراین، میل به خرید ضعیف سینتتیک رابر نشانه ای از افزایش ذخایر از ماه آوریل تا ژوئیه، تا روند نزولی مصرف نهایی میباشد.»

او اضافه کرد، به نظر نمیرسد تجدید ذخایر در چین در بازه زمانی قبل تعطیلات به قدرت سال های گذشته باشد، زیرا خریداران با وجود سر کار آمدن واحد های جدید از اوت تا اکتبر، عرضه کافی دارند.

چین تعطیلات ملی یک هفته ای خود را از 1 تا 7 اکتبر جشن خواهد گرفت. 

سان گفت: «به نظر میرسد تقاضا از جنوب شرق آسیا حمایت قیمتی بیشتری نسبت به چین ارائه کند.»

امی یو تحلیلگر آیسیس گفت که، در بازار پلی پروپیلن، اکثر خریداران در چین از سه ماهه دوم و از زمان قیمت های نزولی، ذخایر انبوهی را فراهم آورده اند. 

یو اضافه کرد: «آن ها این ظرفیت ها را قبل از تجدید ذخایر مصرف خواهند کرد، که این امر بخشی از تقاضای سپتامبر را محدود خواهد کرد.»

تقاضای پلی اتیلن به طور فصلی در ماه اوت، به دلیل دمای بالا در اکثر چین ضعیف است. 

یو گفت که، مقداری روند صعودی در مصرف در ماه سپتامبر محتمل است، زیرا در این زمان تولید صنایع پایین دستی وارد فصل اوج خود میشود، که از آن ها میتوان به فیلم های کشاورزی، ساخت و ساز و صنایع تولیدی اشاره کرد.

او در ادامه گفت: «بسیاری از آن ها باید قبل از تعطیلات اکتبر، ذخایر پلی اتیلن خود را تجدید کنند.»

تحلیلگر آیسیس جویی ژو گفت: «در بازار پلی پروپیلن، خریداران با وجود تهدید موج دوم ویروس کرونا در بسیاری از بازار های پیشرو جنوب شرق آسیا و افزایش عرضه، محتاط ماندند.»

او گفت: «انتظار میرود تقاضای پلی پروپیلن برای استفاده در کیسه های پارچه ای و لوله ها در ماه آتی زمانی که تاثیر سیل در مناطق تا میزانی کمتر شود، افزایش یابد، و این تقاضا به موازات بازگشت ساخت و ساز میتواند افزایش یابد.»

بهبود قوی برای باقی مانده سال 2020 همچنان سوالی پا برجاست

چین، که دومین اقتصاد بزرگ جهان و اقتصاد برتر آسیا است، توانست تولید ناخالص داخلی منفی خود در سه ماهه دوم را به سوی روند صعودی مدیریت کند، و در جایگاه اولین کشوری قرار گرفت که از قرنطینه های فلج کننده این پاندمی شکوفا میشود.

با گذر بیش از یک ماه از نیمه دوم سال، تصویر جهانی همچنان پر از تردید است.

ریچاردسون گفت: «زمانی که شما به داده ها نگاه میکنید متوجه میشوید که تولید ناخالص داخلی واقعی چین هیچ چیز شبیه به آمار رسمی 3/2 درصد نبود. برای مثال، خرده فروشی نیمه اول سال، اگرچه از باقی جهان سرتر بود، اما نسبت به سال گذشته ریزش 11/4 درصدی داشت.»

او ادامه داد: «سفارش صادرات در آینده نزدیک پایین است، و من شک دارم که این گونه از تقاضای پاندمی زده جایگزین تمام سفارشات از دست رفته در منطقه شود. برای مثال منسوجات بخش مهمی از صادرات چین به شمار میروند.»

عمدتا انتظار میرود چین قدرت مالی خود را به کار گیرد تا اقتصاد خود را در نیمه دوم سال تقویت کند. 

اما احتمال نمیرود صادرات، این موتور رشد اقتصادی عظیم برای چین، به دلیل درگیری باقی دنیا با رکود ناشی از این قرنطینه، بهبود یابد. 

 

 

ارسال نظر