کد خبر : 44595

برنامه ریزی فورموسای تایوانی برای تعطیلی واحد کراکینگ شماره 3 با ظرفیت استخراج 176 هزار تن بوتادین در سال؛

ورود ناگهانی محموله های خارجی، بازار بوتادین آسیا را در کوتاه مدت تحت فشار قرار خواهد داد

ورود ناگهانی محموله های خارجی، بازار بوتادین آسیا را در کوتاه مدت تحت فشار قرار خواهد داد

پتروتحلیل-پیش بینی میشود فراوانی عرضه به دلیل رسیدن محموله های خارجی بوتادین از اروپا و آمریکا، بازار بوتادین آسیا را در کوتاه مدت تحت فشار قرار دهد.

از ابتدای سال در حدود 150000 تن بوتادین از اروپا و آمریکا راهی آسیا شده اند، و انتظار میرود در سه ماهه دوم و همچنین ژوئیه و اوت محموله های بیشتری به آسیا سر ریز شوند. 

یکی از تاجران گفت: «علاوه بر محموله های خارجی، محموله های جنوب شرق آسیا و ژاپن برای تحویل ژوئیه موجود میباشد، بنابراین خریداران عجله ای برای خرید ندارند.»

یکی دیگر از تاجران گفت: «اما احتمال میرود پنجره آربیتراژ به زودی و با شروع افزایش تقاضا از اروپا و آمریکا، بسته شود.»

ورود محموله های خارجی بوتادین از اروپا و آمریکا به آسیا با شیوع ویروس کرونا کلید خورد، که به صنعت جهانی اتومبیل آسیب زده، عرضه را مختل و تقاضا را فلج کرده است.

بوتادین خوراک سینتتیک رابر، شامل استایرن بوتادین رابر و پلی بوتادین رابر میباشد، که عمدتا به عنوان مواد خام در تولید تایر در صنعت اتومبیل استفاده میشود.

همچنین کمبود بوتادین در آسیا، به دلیل تعطیلی های برنامه ریزی شده یا نشده، عرضه کنندگان و تاجران اروپایی و آمریکایی را تحریک کرد تا سر ریزمحموله های نقدی خود را راهی آسیا کنند.

شرکت Formosa Petrochemical Corp تایوان در حال برنامه ریزی برای تعطیل کردن واحد کراکینگ شماره 3 خود با ظرفیت استخراج 176 هزار تن بوتادین در سال به مدت 45 روز از اوایل اوت میباشد.

انتظار میرود شرکت Lotte Chemical کره جنوبی بعد از تعطیلی واحد کراکینگ خود (با ظرفیت 150 هزار تن بوتادین در سال) از اوایل مارس به دلیل آتش سوزی، فعالیت آن را تا ماه اکتبر آغاز نکند. 

واحد بوتادین شرکت پالایشی و پتروشیمی Pengerang در جنوب شرق آسیا با ظرفیت 185 هزار تن در سال نیز از اواسط مارس به دلیل آتش سوزی در مجموعه خود تعطیل بوده است.

در این میان، اشتهای نقدی چینی ها به دلیل سیر نزولی بازار داخلی سینتتیک رابر، کاهش یافته است. 

یکی از تاجران گفت: «خریداران به دنبال سیر کاهشی بازار داخلی چین عقب نشینی کرده اند، و آن ها همچنین در مورد افزایش تنش های آمریکا و چین محتاط هستند.»

اگرچه، با توجه به افزایش اخیر قیمت های نفتا، حاشیه سود تولیدکننده ناپدید شد، بنابراین تولیدکنندگان بوتادین آسیایی مایل نبودند تا محموله های نقدی خود را زیر 400 دلار در هر تن (CFR شمال شرق آسیا) ارائه دهند.

طبق داده های آیسیس در 29 می، قیمت های نقدی بوتادین شمال شرق آسیا (CFR) در میزان 365 دلار در هر تن معامله شدند، در حالی که قیمت های نفتا در عصر 5 ژوئن به میزان 345 دلار در هر تن (CFR ژاپن) رسیدند.

یکی از عرضه کنندگان بوتادین گفت: «حاشیه سودی موجود نیست. با وجود همتراز شدن تقریبی قیمت های نفتا و بوتادین، بوتادین نمیتواند زیر میزان 400 دلار در هر تن باقی بماند.»

 

ارسال نظر