کد خبر : 44531

فورموسای تایوانی با افزایش ٤٠ دلاری وارد بازار شد؛

سیر صعودی پی وی سی ژوئن آسیا از انتظارات پیشی گرفت و اما ثبات این روند مورد سوال است

سیر صعودی پی وی سی ژوئن آسیا از انتظارات پیشی گرفت و اما ثبات این روند مورد سوال است

پتروتحلیل-در بازار های پی وی سی آسیا، قیمت های ماه ژوئن اعلام شد، که به میزان 10 تا 20 دلار در هر تن از انتظارات معامله کنندگان بیشتر بود. بعد از اینکه تولیدکننده بزرگ تایوانی با افزایش 40 دلاری وارد بازار شد، دیگر تولیدکنندگان این رویه را دنبال کردند و قیمت های ماه ژوئن خود را به میزان یکسان افزایش دادند. 

در چند هفته گذشته، تقاضای بالا از چین، فشار وارده بر انبار های عرضه کنندگان داخلی و خارجی را تا میزانی در غیاب هند کاهش داده است، در حالی که روند صعودی هزینه های صنایع بالادستی، جو را صعودی کرده است. تعدادی از معامله کنندگان اظهار داشتند: «با این حال، انتظار سیر صعودی کمتری را در قیمت های جدید ژوئن داشتیم، زیرا هند به عنوان یکی از بزرگترین وارد کنندگان، در میان نزدیکی فصل باران های موسمی همچنان تحت قرنطینه است.»

میزان خرید هند چقدر است؟

بعد از اینکه تولیدکننده بزرگ تایوانی با افت شدید تقاضا ماه می در میانقرنطینه از اعلام قیمت های ماه گذشته خودداری کرد، در 19 می، میزان 740 دلار در هر تن (CIF، نقدی) را برای پی وی سی k67 ماه ژوئن به هند اعلام کرد.

بعد از اعلام قیمت های اولیه، قیمت های جدید از ژاپن و کره جنوبی با 30 تا 50 دلار افزایش نسبت به می، در میزان 720 تا 740 دلار در هر تن با شرایط یکسان قرار گرفتند. تاجران گزارش دادند که قیمت های آمریکایی نیز بعد از دو هفته روند صعودی ثابت از میزان 630 دلار در هر تن، سرانجام از 700 دلار در هر تن گذر کردند.

در حال حاضر سوال معامله کنندگان این است که هند در میان قرنطینه همراه با نزدیکی فصل بارانی، چه میزان خرید خواهد کرد. یکی از فروشندگان اظهار داشت: «اگر تقاضا از بزرگترین واردکننده پی وی سی محدود بماند، به ثبات این روند صعودی اطمینانی نخواهیم داشت.»

یکی از تاجران نیز گفت: «تقاضا از چین مناسب میباشد و روند قیمتی ماه ژوئن عرضه کنندگان را حمایت میکند. هند همچنان تا 31 می در قرنطینه است، بنابراین تولیدکنندگان باید صبر کنند تا اشتهای خریداران را برای محموله های گران قیمت تر پی وی سی مورد بررسی قرار دهند.»

هند قرنطینه خود را به مدت دو هفته دیگر افزایش داد تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کند. قرنطینه این کشور از 24 مارس آغاز شد، و تا کنون بیشترین تعداد تمدید قرنطینه را داشته است.

از سوی دیگر، تعدادی از معامله کنندگان از زاویه دیگر شرایط را بررسی کرده و گفتند: «بر این باوریم که خریداران هندی مایل خواهند بود تا در ماه ژوئن تجدید ذخایر بکنند، زیرا قیمت های جاری در مقایسه با قیمت های پیش از قرنطینه در ماه آوریل، 100 دلار در هر تن کاهش یافته است.»

تقاضا از جنوب شرق آسیا نیز نوید بخش نمیباشد

افزایش 40 دلاری قیمت های ماه ژوئن تولیدکننده تایوانی، بسیاری از خریداران در جنوب شرق آسیا را متعجب کرد، زیرا اکثرا انتظار داشتند تا قیمت ها به میزان کمتری افزایش یابد.

در حالی که سبک تر شدن قریب الوقوع قرنطینه موجب خوش بینی شده است، معامله کنندگان تا میزانی در مورد جذب کامل قیمت ها توسط بازار مردد بودند. 

یکی از تبدیل کنندگان گفت: «از آنجایی که محدودیت های ویروس کرونا همچنان در بسیاری از کشور ها سرپاست، تقاضای منطقه ای آنقدر قوی نیست تا بتواند این افزایش قیمت ها را جذب کند.»

قرنطینه در ویتنام به پایان رسید، اما فصل بارانی تقاضا را به چالش میکشد

ویتنام اولین کشور منطقه ای است که محدودیت مربوط به ویروس کرونا را برداشت، و امید ها را برای بهبود احتمالی هر چه سریع تر اقتصاد افزایش داد. تقاضا بعد از برداشته شدن قرنطینه تا میزانی بهبود یافته است، اما معامله کنندگان همیشه اشاره دارند که آن بهبود مورد انتظار رخ نداده است زیرا اکثر خروجی های صادراتی کشور همچنان با پاندمی دست و پنجه نرم میکنند. 

یکی از خریداران اظهار داشت: «بر این باوریم که تقاضا برای محموله های ژوئن محدود خواهد بود، زیرا چندین خریدارا در ویتنام با قیمت های پایین 600 تا 620 دلار در هر تن تجدید ذخایر کرده اند. علاوه بر آن، فصل بارانی به زودی آغاز خواهد شد، و بیش از این جو خرید را تحت فشار قرار میدهد.»

فعالیت ها با تعطیلات عید بیش از پیش کاهش یافت

تعدادی از معامله کنندگان توضیح دادند: «بعد از پایان ماه رمضان، بازار تعدادی از کشور های منطقه ای نظیر اندونزی، مالزی و سنگاپور ساکت تر شد، زیرا معامله کنندگان به تعطیلات عید فطر رفتند.»

 

 

ارسال نظر