کد خبر : 44506

تقاضای چین برای حفظ روند صعودی بازار پتروشیمی آسیا کافی نیست​

تقاضای چین برای حفظ روند صعودی بازار پتروشیمی آسیا کافی نیست​

پتروتحلیل-چین در هفته های گذشته به همراه افزایش قیمت های نفت صنایع بالادستی، بازار های پتروشیمی در آسیا را تقویت کرده است. اما آنچه که جای سوال دارد حفظ این روند صعودی است، زیرا پاندمی ویروس کرونا آسیبی بی سابقه به تقاضا وارد آورده است که میتواند تا سال آتی ادامه داشته باشد. 

احتمالا زمان زیادی به طول انجامد تا شوک تقاضای جهانی و اختلال عرضه در پی جدایی کشور ها از یکدیگر برای کنترل ویروس کرونا، به حالت عادی بازگردد، با توجه به اینکه بهبود دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه دوم در بهترین شرایط نامشخص است، زیرا تقاضای خارجی از بین رفته است.

اولین بار در 30 سال گذشته، رشد تولید ناخالص داخلی مورد هدف را برای سال جاری تعیین نکند.

احتمال میرود این بازار عظیم نتواند از روند اقتصادی منفی در سال 2020 گریزی داشته باشد، اگرچه پیش بینی صندوق بین المللی پول برای رشد سال جاری کشور به میزان 1/2 درصد میباشد، که از میزان 6/1 درصدی تعیین شده برای سال گذشته بسیار کمتر است.

طبق گفته امی یو تحلیلگر آیسیس: «اقتصاد چین علیرغم بازگشت تولید صنایع داخلی که بازار پلی اتیلن را نیز حمایت کرد، همچنان در کوتاه مدت با فشار نزولی مواجه است.»

از آنجایی که کشور ها در منطقه و جهان در حال خروج تدریجی از اقدامات قرنطینه ای که به طور موثر تولید و تجارت ها را در زمان های متفاوت متوقف کرد، میباشند، جو بازار های پتروشیمی اصلی آسیا با پیش بینی از تقاضای بهتر در حال تقویت شدن است.

بازار های نفت خام صنایع بالادستی به دلایل یکسان و کاهش تولیدات تولیدکنندگان بزرگ به دلیل عرضه فراوان، روند افزایشی را ثبت کردند.

یو گفت: «جو بازار با بهبود تقاضا در چین از آوریل و همچنین کاهش محدودیت ها در دیگر کشور های آسیایی شامل تایلند، مالزی و ویتنام از ماه می، بهبود یافته است.»

او گفت: «اما رشد تقاضای منطقه ای همچنان اندک است، زیرا کشور هایی نظیر هند، همچنان در حال مبارزه با پاندمی هستند و قرنطینه خود را تمدید کرده اند.»

هند بعد از دو ماه در آخر ماه می قرنطینه ملی را برخواهد داشت. 

کشور ها در سراسر دنیا در میان پاندمی ویروس کشنده – که تا کنون در جهان بیش از 300000 نفر را به کام مرگ کشانده و 4/8 میلیون نفر را مبتلا کرده است - اقدام به قرنطینه، بستن مرزها و دیگر فاصله گذاری های اجتماعی کرده اند، و این ویروس پیامد های مخرب اقتصادی را به همراه داشت. 

طبق تخمین های بانک توسعه آسیا، ضربه اقتصادی ویروس میتواند به 8/8 تریلیون دلار برسد و احتیاج به کمک های فراوان از سوی دولت ها حس میشود.

یو گفت: «در انتظار این هستیم تا بسیاری از کشور های آسیایی سیاست های محرک اقتصادی را ارائه دهند تا مصرف را تقویت کرده و از پایین تر آمدن نرخ بیکاری جلوگیری کنند.»

برای چین، با وجود رکود در سراسر جهان، صادرات نمیتواند نقش معمول خود را به عنوان موتور رشد اقتصادی ایفا کند و هر بهبودی ابتدا در مصرف داخلی آغاز خواهد شد.

جیمی ژانگ، تحلیلگر آیسیس گفت: «شیوع ویروس، تقاضا را برای محصولات سفید چینی و صادرات محصولات پلاستیکی کاهش داده است. صادرات سهم عظیمی از مجموع تولید داخلی چین را تشکیل میدهد.»

ژانگ گفت: «پیش بینی نمیکنیم تولید تجهیزات در نیمه اول 2020 با سرعت بهبود یابد. اگرچه، با بهبود شرایط اقتصادی در چین، باید تقاضای داخلی برای تجهیزات مصرفی در ژوئن و ژوئیه افزایش یابد.»

افزایش اخیر تقاضا برای کلاه ایمنی به دنبال سیاست جدید دولت که تمام موتور سواران و دوچرخه سواران را ملزم به استفاده از آن یا ماسک های محافظ صورت میکند، تقاضا را برای پلاستیک های استایرنیک همچون آکریلونیتریل بوتادین استایرن و پلی استایرن افزایش داده است. 

ژانگ گفت: «تقاضای فرضی بسیار بالا است. بسیاری از معامله کنندگان بازار در حال تجدید ذخایر پلاستیک برای تولید کلاه ایمنی میباشند. با این وجود، به دلیل اینکه از میزان کمی از این مواد برای تولید کلاه ایمنی استفاده میشود، عمر این تقاضا زیاد نخواهد بود.»

در چین نسبتا صعودی است. اگرچه، با افزایش ظرفیت بوتادین در بازار و ذخایر بالای سینتتیک رابر در کشور از روند صعودی این بازار جلوگیری خواهد شد.

او گفت: «پیش بینی میکنیم روند صعودی قیمت ها تا اکتبر با بی ثباتی هایی در ژوئیه و اوت ادامه داشته باشد. شرکت های تایر معمولا در ماه های گرم تابستان با ظرفیت اندکی فعالیت میکنند.»

سان گفت: «تقاضای کنونی بوتادین و زنجیره سینتتیک رابر، عمدتا از چین است. انتظار داریم که تقاضا به صورت تدریجی در دیگر اقتصاد های آسیا افزایش یابد. اگرچه، تقاضای نهایی کمتر از انتظار از غرب، بزرگترین نگرانی است.»

تحلیلگر آیسیس، ریچل کیان گفت که در جهان در حال خروج از قرنطینه، تقاضا برای صادرات لباس از چین محدود خواهد بود و این امر تقاضای مواد خام مونو اتیلن گلیکول را تحت تاثیر قرار میدهد.

مونو اتیلن گلیکول در تولید پلی استر استفاده میشود. 

کیان گفت: «این امر به این خاطر است که در شرایط کنونی، خرید لباس جدید ضروری به نظر نمیرسد. در حال حاضر پیش بینی میکنیم که تقاضای پلی استر چین در سال 2020 در حدود 5 درصد کاهش یابد.»

او گفت: « احتمال میرود تقاضای کشور برای متانول در مقایسه سالانه به میزان 2 درصد کاهش یابد و انتظار میرود مصرف نهایی تنها در یک یا دو سال آتی به طور کامل بهبود یابد.»

او اشاره داشت که، ذخایر بالا در مناطق ساحلی از هرگونه روند صعودی قیمت ها در چین جلوگیری خواهد کرد. 

کیان اضافه کرد، از آنجایی که حتی با وجود افزایش آرام تقاضا احتمال میرود روند بازار در سه ماهه دوم کاهشی باشد، و انتظار میرود تولیدکنندگان جهانی متانول تولیدات خود را کاهش دهند. 

جهان با احتیاط در حال خروج از قرنطینه است، اما مبارزه با پاندمی کرونا ویروس همچنان ادامه دارد.

 

ارسال نظر