کد خبر : 44497

تقاضای پتروشیمی آسیا در شرایط نامشخص، نامناسب ماند؛

فشار بر بازار نقدی متانول چین/فعالیت در بازار های هند و جنوب شرق آسیا ناپدید شد

فشار بر بازار نقدی متانول چین/فعالیت در بازار های هند و جنوب شرق آسیا ناپدید شد

پتروتحلیل-حتی اگر کشور ها به تدریج قرنطینه های خود را سبک تر کنند، مصرف بسیاری از پلاستیک ها در آسیا محدود خواهد ماند، زیرا فضا همچنان با پیش بینی ها برای مقابله با ویروس پر از تردید است.

در زنجیره پتروشیمی، یک روند مرسوم نمایان شده و آن این است که عرضه در مجموع از تقاضا پیشی میگیرد. 

همانطور که در این هفته دیدیم، آسیب ویروس در ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ دنیا بازتاب داشت.

صادرات ژاپن در آوریل بیشترین افت خود را از زمان بحران مالی در سال 2009 ثبت کرد، که همزمان ارسال محموله های شیمیایی در مقایسه سالانه 6/3 درصد کاهش یافت زیرا تقاضای بیرونی تحت تاثیرات شدید ویروس کرونا قرار گرفت.

طبق داده های وزارت دارایی ژاپن، صادرات کشور به طور کلی و در مقایسه سالانه به میزان 21/9 درصد کاهش یافت و به 5/20 تریلیون ین (48/3 میلیارد دلار) رسید، در حالی که واردات 2/7 درصد کاهش یافت و به میزان 6/13 تریلیون ین رسید.

در رابطه با بازار پلاستیک ها، فضای مواد پایه پاراکسیلن ضعیف باقی ماند، زیرا عرضه در منطقه فراوان بود.

بیرون چین، در میان تقاضای ضعیف پلی استر صنایع پایین دستی، تعدادی از واحد های اسید ترفتالیک خالص یا تعطیل بودند یا در میزان بسیار پایین فعالیت کردند.

در این میان، از آنجایی که فاصله میان پاراکسیلن و اسید ترفتالیک خالص بالای میزان سالم باقی ماند، واحد های اسید ترفتالیک خالص در چین علیرغم ذخایر بالای این محصول در انبار ها، با ظرفیت بالا به تولیدات خود ادامه دادند. 

واحد شماره 5 اسید ترفتالیک خالص مجموعه پتروشیمی Hengali با ظرفیت 2/5 میلیون تن نیز تقاضای چین را برای پاراکسیلن ثابت نگه داشت. 

مغایرت میان بازار صنایع پایین دستی چین و بازار های غیر چین منجر به افزایش جریان محموله های مناطق آزاد به چین شده است.

اکثر خریداران آدیپیک اسید آسیا تا میان مدت به اندازه کافی محموله دارند و تمایلی به خرید جدید نداشتند، و دلیل آن را فعالیت ضعیف صنایع پایین دستی اعلام کردند.

در بازار های داخلی چین، قرارداد های محدودی بسته شد، زیرا با وجود حجم پایین صادرات محصولات نهایی، بسیاری از خریداران موضع انتظار و رصد را انتخاب کردند.

بازار نقدی متانول چین از ترکیب تعدادی از فاکتور های کاهشی نظیر ذخایر بالا در بندر ها، محدودیت فضای تانکر ها برای ژوئن و تراکم بالای بار در بندر ها، تحت فشار قرار گرفت.

میل فروشندگان برای بررسی دیگر بازار های آسیایی به غیر از چین در حال افزایش بود، اما میل به خرید در مواجهه با عرضه فراوان اندک بود.

علاوه بر این، افزایش هزینه های حمل و نقل و محدودیت دسترسی به کشتی های باربری نیز پیشنهاد قیمت های رقابتی به تعدادی از بازار ها را دشوار کرد.

با افزایش ذخایر در بندر ها، خریداران مونو اتیلن گلیکول در آسیا محتاط ماندند. 

از آنجایی که واردکنندگان به دلیل محدودیت ظرفیت ذخیره تانکر ها به دنبال تجدید ذخایر نبودند، میل به خرید کاهش یافت.

نگرانی ها به دلیل افزایش محموله های مونو اتیلن گلیکول دریای عمیق برای ماه های می و ژوئن، جو بازار را تحت فشار قرار داد.

تقاضای صنایع پایین دستی با افت فروش پلی استر، کاهشی ماند زیرا تولیدکنندگان پلی استر همچنان به دلیل کاهش سفارش صادرات در میان پاندمی ویروس کرونا و آسیب سخت صادرات پارچه چین از ویروس، تحت تاثیر ماندند.

عرضه متیل ایزوبوتیل کتون کاهش یافت، زیرا اکثر واحد های آن در چین به جز LCY Zhenjiang تعطیل شدند. همچنین واحد Kumho P&B در هفته جاری در کره جنوبی تعطیل شد.

بسیاری از تولیدکنندگان توضیح دادند که این امر به دلیل اقتصاد ضعیف است. آن ها حتی نمیتوانستند بعد از تطبیق قیمت های متیل ایزوبوتیل کتون، افزایش هزینه های خوراک استون را تحمل کنند. 

تقاضای پایین دستی به خصوص برای تایر های رابر اندک بود. فروش اتومبیل به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیب دید. 

فعالیت در بازار های هند و جنوب شرق آسیا ناپدید شد. بسیاری از معامله کنندگان تصمیم گرفتند تا قبل از مشخص شدن جهت بازار اقدام به خرید نکنند. 

از آنجایی که اکثر فروشندگان پلاستیک اعتقاد داشتند که بازار های خوراک به حمایت از بازار آن ها ادامه میدهد، آنچنان عجله ای برای حضور در بازار های نقدی نداشتند. اگرچه نظر خریداران متفاوت بود. 

حتی بعد از اینکه قیمت های داخلی در چین افزایش یافت، خریداران گفتند که این روند صعودی پایدار نخواهد بود. بسیاری در پیشنهادات خود محافظه کار بودند، که این امر منجر به فاصله میان خرید و فروش شد. 

بازار سدیم کربنات آسیا از تقاضای ضعیف صنایع پایین دستی در میان طولانی شدن فاصله گذاری اجتماعی و افزایش فشار ذخایر انبار ها در چین، تحت فشار قرار گرفت.

این امر تولیدکنندگان چینی را بر آن داشت تا قیمت های خود را کاهش داده و تخفیفاتی ارائه دهند.

عرضه علیرغم تعطیلی چندین واحد سدیم کربنات در چین، همچنان بالا و بیش از نیاز باقی ماند. 

یکی از تولیدکنندگان بزرگ داخلی گفت، بر خلاف میزان های نرمال در حدود 1 میلیون تن، مجموع میزان ذخایر در چین به 1/8 میلیون تن افزایش یافت.

اگرچه تعدادی از کشور های جنوب شرق آسیایی فاصله گذاری های اجتماعی خود را کاهش داده اند، اما همچنان میزان تجدید ذخایر واردکنندگان اندک بود. 

اکثر معامله کنندگان در کشور های جنوب شرق آسیایی انتظار سیر کاهشیرشد اقتصادی سه ماهه دوم را دارند، که منجر به این پیش بینی میشود که مصرف صنایع پایین دستی احتمالا حتی بعد از برداشته شدن اقدامات فاصله گذاری اجتماعی همچنان ضعیف بماند.

 

ارسال نظر