کد خبر : 43721

در انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج‌فارس در دبی روز گذشته عنوان شد؛

هزینه سرمایه‌ای مواد شیمیایی شورای همکاری خلیج‌فارس افزایش یافته اما در مقیاس جهانی کوچک است

هزینه سرمایه‌ای مواد شیمیایی شورای همکاری خلیج‌فارس افزایش یافته اما در مقیاس جهانی کوچک است

CE60CEF8-FF8D-4129-A161-4AE75C7D2BF2
پتروتحلیل-انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج‌فارس در گزارشی گفت، که شرکت‌های شیمیایی شورای همکاری خلیج‌فارس باید به سرمایه‌گذاری ادامه دهند تا آینده صنعت را تأمین کنند و سهم بازار آن را حفظ کنند.

به گزارش "پتروتحلیل"، در گزارشی که در چهاردهمین مجمع انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج‌فارس در دبی ارائه شد، گفته شد که: «در منطقه، هزینه سرمایه‌ای شرکت‌های عضو انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج‌فارس در حال افزایش است. در سال 2018، سرمایه‌گذاری از 1 میلیارد دلار سال گذشته به 3/6 میلیارد دلار رسید. پیش‌بینی می‌شود که این میزان در سال 2019 تقریباً دو برابر شده و به رقم 6/8 میلیارد دلار برسد.»

در این گزارش اضافه شد: «در سطح جهانی، علیرغم رشد اقتصادی اندک، صنعت پتروشیمی به سرمایه‌گذاری ادامه می‌دهد، فرصت‌ها را پیدا می‌کند و سرمایه را با سرعت بالا افزایش می‌دهد. شرکت‌ها خوش‌بین باقی ماندند و در سال 2018 سرمایه‌گذاری جدید 228 میلیارد دلاری کردند.»

این امر به‌وضوح نشان می‌دهد که هزینه سرمایه‌ای در شورای همکاری خلیج‌فارس در مقایسه با الگوهای سرمایه‌گذاری کلی جهانی، بسیار عقب‌تراست.

در این گزارش اشاره شد: «در این میان، در شورای همکاری خلیج‌فارس، علیرغم سیر صعودی ثابت چرخه سرمایه‌گذاری جاری، این میزان در مقیاس جهانی، تنها 1/6 درصد از سرمایه‌گذاری کلی در سال 2018 را تشکیل داد.»

مقامات انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج‌فارس اشاره داشتند که، بعد از سال 2017، زمانی که میزان سرمایه‌گذاری شورای همکاری خلیج‌فارستنها نیم درصد از سهم جهانی را تشکیل می‌داد، صنعت شاهد آغاز موج جدیدی از علاقه سرمایه‌گذاران بود.

طبق این گزارش، چندین پروژه چند میلیارد دلاری که برای 5 سال آینده برنامه ریزی شده است، میزان سرمایه‌گذاری کلی در منطقه را بیشتر خواهد کرد، و این امر احتمالاً سهم جهانی در هزینه سرمایه‌ای را در آینده قابل پیش‌بینی افزایش خواهد داد.

طبق اطلاعاتی که در این گزارش منتشر شد، عربستان سعودی با میزان 2/9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال 2018، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار صنعت مواد شیمیایی شورای همکاری خلیج‌فارس می‌باشد، که این میزان نمایانگر 82 درصد از سرمایه‌گذاری کلی در منطقه است، و از سهم کشور در ظرفیت تولید منطقه‌ای (68 درصد) بیشتر است.

چشم‌انداز سال 2030 عربستان سعودی، که به دنبال تقویت بخش خصوصی و رشد دوچندان صنعت می‌باشد، به این معنی است که سرمایه‌گذاری‌هایبیشتری در صنعت شیمیایی خواهد شد.

در امارات متحده عربی، ابوظبی نیز یکی از اهداف چشم‌انداز 2030 خود را توسعه بخش خصوصی عنوان کرد.

در امارات متحده نشانه‌هایی از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ می‌باشد، و در تائید این امر، شرکت Borouge برنامه‌های توسعه‌ای بزرگ خود را ارائه کرده است.

شرکت‌های پتروشیمی کویت با سرمایه‌گذاری 631 میلیون دلاری، 18 درصد از سهم سرمایه‌گذاری در شورای همکاری خلیج‌فارس را تشکیل دادند.

مقامات انجمن اضافه کردند که، بسیاری از این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند به دلیل اجرا برنامه توسعه ملی این کشور با نام، کویت جدید 2035 باشد، که هدف آن تنوع سازی و بهبود موقعیت کشور در تولیدات پتروشیمی جهانی است.

درحالی‌که بحرین یک تولیدکننده کوچک است، سرمایه‌گذاری‌هایشان در سال 2018 نمایانگر 0/4 درصد از سهم کلی منطقه بود.

در گزارش اشاره شد که، بحرین یکی از اقتصادهایی با تولیدات گوناگون در شورای همکاری خلیج‌فارس می‌باشد، که صنعت تولید آن به‌خوبی تأسیس شده است، و آن‌ها به سرمایه‌گذاری در این صنایع ادامه می‌دهند.

ارسال نظر