کد خبر : 42431

ضرورت ورود هلدینگ خلیج فارس به خرید سهام پتروشیمی امیرکبیر برای یکپارچه سازی صنعت پتروشیمی؛

آیا واگذاری پتروشیمی های ایرانی، زنجیره ارزش را تکمیل می کند؟!/ آیا مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس پیگیر سیاست های کلان وزارت نفت برای یکپارچه سازی پتروشیمی ها است؟

مرضیه شاهدایی، قائم مقام فعلی وزیر نفت و مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی همواره در راستای اجرای سیاست های زنگنه برای یکپارچه سازی صنعت پتروشیمی ایران گام برداشته است و ضرورت دارد مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس هم در راستای سیاست های وزارتخانه نفت، خرید سهام پتروشیمی امیرکبیر را در دستور کار قرار دهد

آیا واگذاری پتروشیمی های ایرانی، زنجیره ارزش را تکمیل می کند؟!/ آیا مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس پیگیر سیاست های کلان وزارت نفت برای یکپارچه سازی پتروشیمی ها است؟

پتروتحلیل- با رسیدن قیمت دلار در بازار آزاد تا رقم 13 هزار و 700 تومان، به نظر نمی رسد بتوان دیگر برای ساخت پروژه های صنعت پتروشیمی به دلار سامانه نیما و سنا اکتفا کرد، از این رو قیمت 650 میلیون دلار برای سهام پتروشیمی امیرکبیر نیز که با دلار 10 هزارتومان محاسبه شده بود، کمتر خواهد بود و حدودا به 450 میلیون دلار می رسد.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که 52 درصد سهام پتروشیمی امیرکبیر با ارزش گذاری 3400 میلیاردتومانی بانک رفاه به زودی و در تاریخ 26 اسفندماه در فرابورس عرضه خواهد شد، علاوه بر قیمت گذاری غیرکارشناسی سهام پتروشیمی امیرکبیر، نگرانی ها برای واگذاری امیرکبیر به برخی از شرکت های پتروشیمی نیز و ایجاد انحصار در آنها وجود دارد.

گزینه هایی همچون هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی مارون، پتروشیمی جم، سهامدار خصوصی پتروشیمی امیرکبیر و نویدزرشیمی و سهامدار پتروشیمی مهر نیز از کاندیدهای خرید این سهام معرفی می شوند، اما به نظر می رسد ضرورت ورود هلدینگ خلیج فارس به معامله خرید سهام امیرکبیر در شرایط فعلی می تواند نگرانی ها را در این صنعت کاهش دهد. 

 

یکپارچه سازی صنعت پتروشیمی ایران ضرورت دارد؟

مرضیه شاهدایی، قائم مقام فعلی وزیر نفت و مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی همواره در راستای اجرای سیاست های زنگنه برای یکپارچه سازی صنعت پتروشیمی ایران گام برداشته است و ضرورت دارد مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس هم در راستای سیاست های وزارتخانه نفت، خرید سهام پتروشیمی امیرکبیر را در دستور کار قرار دهد.

از سوی دیگر به نظر می رسد ورود هلدینگ خلیج فارس برای خرید سهام پتروشیمی امیرکبیر نه تنها به تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی ها کمک می کند، بلکه هدف یکپارچه سازی صنعت پتروشیمی را در شرایط فعلی محقق می نماید.

اکثر کارشناسان صنعت پتروشیمی معتقدند؛ واگذاری سهام پتروشیمی امیرکبیر به شرکت های دیگر به دلیل عدم تکمیل زنجیره ارزش کاری عبث است. 

در همین حال واگذاری امیرکبیر به شرکت های پتروشیمی دیگر، برروی محصولات این شرکت ها و در حوزه فروش داخلی و صادرات آنها انحصار ایجاد خواهد کرد، اتفاقی که می تواند رانت های بسیار عظیم برای عده ای خاص به همراه بیاورد و رقابت را کاهش دهد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه وزارت نفت و مسئولین دولتی مدام از یکپارچه سازی صنعت پتروشیمی در ایران سخن می گویند و سیاست های زنگنه نشان از ادغام شرکت های پتروشیمی در هلدینگ خلیج فارس دارد، به نظر می رسد ورود مستقیم هلدینگ خلیج فارس برای خرید سهام پتروشیمی امیرکبیر در شرایط فعلی ضرورت دارد. 

ورود هلدینگ خلیج فارس برای خرید سهام یکی از بزرگترین شرکت های پتروشیمی ایرانی با توجه به اینکه حدودا 14 شرکت پتروشیمی در زیرمجموعه این هلدینگ قرار دارند، مسیر را برای سیاست های یکپارچه سازی شرکت های پتروشیمی هموار کرده و به نظر می رسد نیاز است در جهت یکپارچه سازی شرکت های پتروشیمی و بازرگانی و صادرات آنها، هلدینگ خلیج فارس برای خرید سهام امیرکبیر وارد شود.

از سوی دیگر به عقیده کارشناسان صنعت پتروشیمی؛ یکپارچه سازی در واحدهای پتروشیمی در صورتی هدفمند است که بتواند زنجیره ارزش را تکمیل کند. 

همواره سیاست گذاری های صنعت پتروشیمی ایران افزایش توانایی مجتمع ها در بازارهای جهانی برای رقابت بیشتر بوده است و همواره از سابیک عربستان سعودی به عنوان آمال و آرزو در صنعت پتروشیمی ایران یاد شده است، با واگذاری پتروشیمی امیرکبیر به هلدینگ خلیج فارس یک گام بزرگ برای یکپارچه سازی صنعت پتروشیمی برداشته خواهد شد و احتمالا این موضوع به افزایش رنکینگ جهانی شرکت های پتروشیمی ایرانی و افزایش قدرت بازاریابی آنها کمک می کند، اتفاقی که همواره اکثر فعالان این حوزه دستیابی به آن را دشوار می دانند.

اما در کنار یکپارچه سازی صنعت پتروشیمی در ایران حفظ حقوق سهامداران اصلی شرکت ها و عدم تضیع حقوق آنها بسیار مهم است، به نظر می رسد تغییر دیدگاهها درباره واگذاری های بین صندوق ها ضرورت داشته و انتقال غیرکارشناسی که در آینده موجب ایجاد مشکلات فراوان و تضیع حقوق سهامداران خواهد شد، جبران ناپذیر است.

ارسال نظر