کد خبر : 41901

بنزن آسیا از سوی نفت خام و عرضه بالا تحت‌فشار قرار گرفت

هم‌زمان احتمال می‌رود تقاضا برای محصولات شیمیایی و رزین‌ها با نزدیکی به پایان سال کاهش یابد

بنزن آسیا از سوی نفت خام و عرضه بالا تحت‌فشار قرار گرفت

پتروتحلیل-بازار بنزن آسیا در این هفته در میان افت ناگهانی بخش نفت خام سقوط کرد، و پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است که این فشار در هفته‌های آتی پابرجا خواهد ماند.

به گزارش "پتروتحلیل"،طبق داده‌های آیسیس، برای اولین بار در سال جاری، قیمت‌های نقدی در آسیا در این هفته به زیر 800 دلار در هر تن (FOB کره) سقوط کردند. در 19 اکتبر، قیمت‌های نقدی در میزان 803 دلار در هر تن (FOB کره) قرار گرفتند.

قیمت نفت خام برنت بازارهای معاملات آتی بعد از رسیدن به 85 دلار در هر بشکه در سپتامبر، در میان جنگ تجاری کنونی بین چین و آمریکا و ضعف در بازار جهانی سرمایه، در این هفته به حدود 77 دلار در هر بشکه افت کرد.

پیش‌بینی‌های ضعیف از سوی صندوق بین‌المللی پول در مورد رشد اقتصاد جهانی نیز، بازار نفت خام را تضعیف کرد. صندوق بین‌المللی پول رشد جهانی سال آتی را 0/2 کاهش داد و به 3/7 درصد رساند.

یکی از تاجران در سنگاپور گفت: «کاهش قیمت‌های نفت خام، بنزن را تحت‌فشار نزولی قرار می‌دهد.»

بنزن یکی از ماده‌های شیمیایی بنیادی است که برای ساخت دیگر مواد شیمیایی از قبیل استایرن، فنول و کاپرولاکتام، از آن استفاده می‌شود.

عرضه بیش‌ازحد در سراسر آسیا نیز، جو را تحت تأثیر قرار داد.

باوجود تعداد کمتری از تعطیلی‌های برنامه‌ریزی‌شده در سه‌ماهه چهارم، پیش‌بینی می‌شود که اختلالات عرضه محدود شود.

در طی همین زمان، تولیدات سه‌ماهه سوم برای فصل صادرات در چین در اکتبر به پایان رسیده است، و هم‌زمان احتمال می‌رود تقاضا برای محصولات شیمیایی و رزین‌ها با نزدیکی به پایان سال کاهش یابد.

انتظار نمی‌رود تقاضای بنزن در طی سه‌ماهه چهارم، بهبود قابل‌توجهی داشته باشد.

پنجره آربیتراژ باریک آسیا و آمریکا برای تجارت نقدی بنزن در اکثر مواقع سال نیز، محموله‌ها را در آسیا حفظ کرد.

ژاپن و کره جنوبی صادرکنندگان اصلی بنزن به آمریکا می‌باشند. ازآنجایی‌که آربیتراژ عمدتاً بسته بود، تاجران در سال جاری فرصت‌های محدودی برای صادرات به آمریکا داشتند.

یکی از تولیدکنندگان در جنوب شرق آسیا گفت: «چین بازار اصلی آسیا است، اما ازآنجایی‌که تقاضا اندک است، محموله‌های آسیایی جای دیگری برای ارسال ندارند.»

دیگر بازارها همچون تایوان و جنوب شرق آسیا از طریق حجم‌های کافی مصرف‌کنندگان نهایی در جهت برآورده کردن نیازهای تولید، به‌خوبی تأمین شدند.

باقیمت‌های کنونی، فاصله بین بنزن و خوراک تولوئن منفی شده است.

طبق قیمت‌های 23 اکتبر، فاصله قیمتی بنزن و تولوئن در مقایسه با ماه گذشته در رقم 34/5 دلار در هر تن، به منفی 23 دلار در هر تن رسید.

پیش‌بینی می‌شود که این امر واحدهای نامتناسب سازی تولوئن در سراسر آسیا، که در آن از تولوئن به‌عنوان خوراکی برای تولید بنزن و زایلین استفاده می‌شود، را تحت تأثیر قرار دهد.

اگرچه، باوجود قیمت‌های بالای پاراکسیلن، واحدهای نامتناسب سازی تولوئن همچنان می‌توانند با بیشترین توان به تولیدات زایلین خود در جهت تولید پاراکسیلن ادامه دهند.

اگرچه، این امر به این معنی است که تولیدات بنزن علیرغم فاصله قیمتی منفی در برابر تولوئن ادامه خواهد داشت.

با توجه به این داده‌ها، احتمال می‌رود که بازار بنزن آسیا با تعادل ضعیف عرضه و تقاضا در کوتاه‌مدت، تحت‌فشار نزولی باقی بماند.

 

ارسال نظر