کد خبر : 41753

تقاضای ضعیف بنزن و سیر صعودی نفتا سبب شد؛

نوسان فاصله قیمتی بنزن و نفتای آسیا

منابع بازار گفتند که نیازها برای نفتا سنگین عمدتاً در میان تولیدکنندگان پتروشیمی ثابت است، زیرا حاشیه سودها برای تولیدات آروماتیک همچون پاراکسیلن، در میزان بالایی قرار دارد

نوسان فاصله قیمتی بنزن و نفتای آسیا

پتروتحلیل-برتری قیمتی بنزن در برابر نفتا در آسیا در طی 6 هفته گذشته 100 دلار در هر تن کاهش‌یافته است، زیرا تقاضای ضعیف در بازار بنزن قیمت‌ها را تحت‌فشار قرار داده است، درحالی‌که ارزش محموله‌های نفتا با تکیه‌بر سیر افزایشی اخیر در قیمت‌های نفت خام، روندی صعودی به خود گرفته‌اند.

به گزارش "پتروتحلیل"، فاصله قیمتی بنزن کره (FOB) و نفتا ژاپن (CFR) با 141/08 دلار در هر تن در روز چهارشنبه به کمترین میزان خود در 35 ماه اخیر رسید، و این میزان از 250/545 دلار در هر تن فاصله در 16 اوت که بیشترین میزان در 6 ماه قبل از آن بود، کمتر شد.

آخرین باری که فاصله قیمتی کمتر از الآن بود، 12 اکتبر 2015 با 127/25 دلار در هر تن می‌باشد.

آخرین افت قیمت‌ها نشان می‌دهد که فاصله میانگین بنزن و نفتا تا به اینجای سال 234/56 دلار در هر تن بوده است، که این میزان از میانگین سال 2017 با 326/55 دلار در هر تن کمتر است.

ضعف نسبی در بازار بنزن به دلیل عرضه بیش‌ازحد می‌باشد، و در این مورد مصرف‌کنندگان نهایی در روز چهارشنبه گفتند که عرضه محموله‌های هندی و خاورمیانه‌ای بسیار بالاست.

تقاضای ضعیف بنزن آسیایی از آمریکا نیز به این معناست که محموله‌های نقدی در آسیا بسیار است.

قیمت‌های ماه نوامبر کاغذ شرکت USG در روز سه‌شنبه در رقم 289 سنت در هر گالن یا 864/11 دلار در هر تن (FOB) ارزیابی شد. و هزینه حمل 10000 بسته بنزن که در روز چهارشنبه از آسیا به‌سوی آمریکا درحرکت بود، 52/50 دلار در هر تن ارزیابی شد. ازآنجایی‌که فاصله قیمتی بین آسیا و آمریکا در رقم 15/44 دلار در هر تن قرار گرفت، آربیتراژ کاغذ بسته شد.

در امری جداگانه، قیمت‌های محموله‌های نفتا ژاپن (CFR) در روز چهارشنبه به دنبال روند صعودی نفت برنت در بازارهای معاملات آتی که در این هفته از 80 دلار در هر بشکه عبور کرد، با رسیدن به 713/25 دلار در هر تن به بیشترین میزان خود در 4 سال اخیر رسید.

منابع بازار گفتند که نیازها برای نفتا سنگین عمدتاً در میان تولیدکنندگان پتروشیمی ثابت است، زیرا حاشیه سودها برای تولیدات آروماتیک همچون پاراکسیلن، در میزان بالایی قرار دارد.

 

 

ارسال نظر