کد خبر : 41491

هوشیار باش به مسوولان کشور؛

چپاول سرمایه ملی مردم در سایه سکوت متولیان/در یزد و کرمان چه خبر است؟

این در حالی است که پروانه های بهره برداری با مبالغ میلیاردی به همراه شرکت های کاغذی قابل خریداری هستند

چپاول سرمایه ملی مردم در سایه سکوت متولیان/در یزد و کرمان چه خبر است؟

پتروتحلیل- پروانه های بهره برداری با ظرفیت های بالا برای خرید محصولات پتروشیمی از بورس کالا در دو استان یزد و کرمان با ارقام نجومی فروخته می شود.

بررسی های میدانی خبرنگار «پتروتحلیل»، از یزد، کرمان نشان می دهد که فروش پروانه های بهره برداری غیرواقعی و شرکت های سوری با ارقام نجومی در حال انجام است و برخی از ماموران وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با دریافت مبالغ هنگفتی نسبت به تعیین ظرفیت های غیرواقعی اقدام می کنند.

این در حالی است که پروانه های بهره برداری با مبالغ میلیاردی به همراه شرکت های کاغذی قابل خریداری هستند.

از سوی دیگر طبق بررسی ها، رشد اقتصادی و اشتغال در استان های یزد و کرمان در ماههای اخیر تفاوتی با مدت مشابه سال گذشته نداشته است و از این رو افزایش پروانه های بهره برداری نشان از سوری بودن آنها دارد.

در همین حال فروش پروانه های بهره برداری واحدهای تولیدی نیز که دستگاههای مرتبط با صنعت پایین دست را اجاره کرده و برای چند روز به نمایش می گذارند، در این دو استان افزایش یافته است، به طوری که واحد تولیدی 200 متری اقدام به فروش پروانه بهره برداری خود با رقمی بالغ بر دو میلیارد تومان می کند؛ یعنی 1.5 میلیارد تومان رانت پروانه بهره برداری توسط این شرکت های کاغذی دریافت می شود.

در ماههای اخیر تعیین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی با دلار 4 هزار و 200 تومان در بورس کالا سبب شده است تا اکثر خریداران محصولات پتروشیمی به دلالی روی بیاورند، نفوذ دلالان در این بازار تا آنجا پیشرفته است که حتی برخی از شرکت های تولیدی نیز سهمیه های خود را به این افراد فروخته اند و حال از انتشار اسامی توسط بورس کالا واهمه دارند، این در حالی است که خریداران بورس کالا در ماههای اخیر سرمایه ملی کشور را قاچاق کرده و واحدهای تولیدی صنایع پایین دست را به تعطیلی کشانده اند.

این در حالی است که اکثر کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ با تغییر قیمت دلار محاسباتی برای تعیین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، اختلاف قیمت ها در بازار آزاد و بورس کالا کاهش یافته و نهایتا شاهد کاهش اختلاف قیمت ها و حذف دلالان و رانت خواران از معاملات بورس کالا خواهیم بود.

علاوه بر این پس از آزادسازی قیمت دلار و شفافیت قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا،  شرکت های پتروشیمی نیز برای افزایش حجم عرضه های خود در بورس کالا ترغیب شده و رانت موجود از بین خواهد رفت.

ارسال نظر