کد خبر : 31462

هفته بازیگران بزرگ پتروشیمی

هفته بازیگران بزرگ پتروشیمی

پتروتحلیل- در حالی بازار پتروشیمی شرایط آرامی را سپری می کند که تعطیلات پیش رو هم سبب شده تا ظرفیت فعالیت بازار نیز به حداقل خود برسد.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که برخی از کارشناسان بازار اعتقاد دارند؛ در هفته جاری و آینده بازیگران بازار خریداران بزرگ خواهند بود و خریداران کوچک به دلیل تعطیلات وارد معاملات نخواهند شد.

در همین حال منابع خبری نزدیک به وزارت صنعت، معدن و تجارت در روزهای اخیر از احتمال سپردن قیمت گذاری محصولات پتروشیمی به بورس کالای ایران از ابتدای دی ماه و به صورت هفتگی خبر دادند. گر چه این اخبار هنوز به طور رسمی منتشر نشده است و برخی از منابع خبری نزدیک به بورس کالا در این باره اظهار بی اطلاعی می کنند، اما گفته می شود قرار شده قیمت گذاری محصولات پتروشیمی در سه ماهه چهارم امسال به بورس کالا، به صورت آزمایشی سپرده شود که البته در خصوص صحت این خبر هنوز، اطلاعاتی منتشر نشده است.

با این حال در بازار پتروشیمی در هفته جاری، قیمت های پایه به دلیل تعطیلات ، یک روز زودتر از همیشه و در روز یکشنبه توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی منتشر شد و تا حدودی نیز پیش بینی های کارشناسان این حوزه در خصوص افت و خیز قیمت ها را به واقعیت رساند.

البته همچنان کارشناسان این بازار معتقدند با وجود تغییرات اندک در قیمت محصولات پلیمری، به نظر نمی رسد خریدهای فردا جذاب باشد و احتمالا با حجم خریدی به مانند هفته گذشته روبه رو خواهیم شد که در صدر محصولات جذاب فردا، احتمالا پلی استایرن ها و پلی پروپیلن ها قرار دارند.

این در حالی است که بازاریان در خصوص تعطیلات زود هنگام در بازار پتروشیمی ابراز نگرانی کرده و می گویند: تناژهای خریداری شده در هفته قبل اکثرا فروخته نشده است، از این رو به نظر نمی رسد استقبال از محصولات فردا چشمگیر باشد.

البته هنوز در خصوص قیمت پلی اتیلن های سبک خطی و پلی پروپیلن ها که براساس منطقه جی سی سی تعیین قیمت می شوند، اختلاف نظرهایی در بازار پتروشیمی وجود دارد. همواره کارشناسان این حوزه معتقدند که نرخ این محصولات به دلیل قیمت گذاری از منطقه جی سی سی بالاتر از نرخ های جهانی است. گفته می شود برخی از تولیدکننده های این محصولات در خصوص تغییر وضعیت قیمت گذاری این کالاها به صورت ترکیبی و مانند محصولات دیگر ناراضی هستند و از این رو اقدامی نیز برای تغییر مرجع قیمت گذاری آنها انجام نمی شود.

با این حال در هفته های اخیر پلی استایرن های تبریز به دلیل نوسان در حجم عرضه با افزایش چشمگیر قیمت روبه رو بودند و هنوز نیز خریداران این کالاها در مقابل افت قیمت آن مقاومت می کنند. البته امروز و پیش از عرضه های روز سه شنبه در بازار آزاد،پلی استایرن مقاوم تا محدوده ۶ هزار و ۱۰۰ تومان کاهش نرخ داشت، پلی استایرن معمولی نیز همچنان در محدوده ۵ هزار و ۲۰ تومان پیشنهاد شد، اما ABS همچنان به روند صعودی خود ادامه داد و به ۸ هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو رسید که نشان از بازار ملتهب این کالا در غیاب عرضه های پتروشیمی تبریز دارد. گفته می شود تولید ABS همچنان در مجتمع تبریز متوقف است.

نرخ این کالا از روز یکشنبه تا امروز یعنی در فاصله یک روز ۱۲۰۰ تومان در هر کیلو گران تر پیشنهاد شد. و اما پلی پروپیلن ها در آستانه عرضه های روز سه شنبه در بازار آزاد نوسان قیمتی داشتند، به طوری که Z30S به مرز ۴ هزار تومان رسید و ۲۴۰ تومان ارزان تر از روز قبل پیشنهاد شد، حال آنکه C30S از ۴ هزار تومان فراتر رفت و به ۴هزار و ۴۰ تومان رسید که نسبت به روز گذشته ۶۰ تومان گران تر پیشنهاد شد.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم معتقد است؛ احتمالا فردا پلی استایرن ها و پلی پروپیلن ها کالاهای جذاب رینگ پتروشیمی خواهند بود.

وی همچنین در ادامه افزود: این در حالی است که در نقطه مقابل این کالاها، پلی اتیلن های سنگین بادی و فیلم به دلیل مصرف کم و عرضه زیاد مورد توجه نیستند.

البته به احتمال زیاد مانند هفته های گذشته پلی اتیلن های سبک فیلم بندرامام بیش ازمحصولات هم گروهی خود مورد توجه خواهند بود. HI500 بندرامام هم که به دلیل عدم تولید در مجتمع بندرامام در کانون توجه قرار دارد، به دلیل گمانه زنی ها در خصوص آخرین عرضه می تواند روز خوبی را در گروه محصولات پلی اتیلنی رقم بزند.

این در حالی که کارشناسان بازار پی وی سی نیز از کاهش تقاضا برای این کالا در فردا خبر می دهند. این در حالی است که حجم صادرات پی وی سی نیز به دلیل روند نزولی قیمت ها در بازارهای جهانی به شدت کاهش یافته است. گفته می شود فرموسای تایوانی و LG در روزهای اخیر قیمت پی وی سی تحویل هند را ۷۱۰ دلار در هر تن اعلام کرده اند و ایران نیز به اجبار باید نرخ های صادراتی خود را بشکند!

جواد ایرانی، کارشناس بازار پی وی سی معتقد است؛ علاوه بر کاهش نرخ، پروسه طولانی صادرات پی وی سی از مجتمع های تولیدکننده، سبب شده تا صادرات این کالا قفل شود. وی در ادامه تاکید می کند: به نظر نمی رسد بازار خوبی در پیش داشته باشیم. این در حالی است که تعطیلات هفته جاری و هفته آتی نیز سبب کاهش رغبت معامله گران به خرید خواهد بود.

البته کارشناسان بازار پی وی سی معتقدند؛ اگر حجم عرضه های فردا کاهش یابد، احتمالا تقاضا نیز افزایش خواهد یافت. با این حال گفته می شود احتمالا پی وی سی بندرامام در صدر محصولات گروه پی وی سی باشد. دلیل عمده این موضوع جمع آوری این کالا توسط افرادی خاص است. در رده بعدی توجه به گروه پی وی سی ها، نیز پتروشیمی غدیر، پالت و جامبوی اروند قرار دارند.

با این حال در بازار پتروشیمی اکثر فعالان این حوزه به دلار چشم دوخته اند؛ چرا که با توجه به شرایط رکود حاکم بر معاملات و همچنین نگرانی ها از افت قیمت نفت، تنها دلار می تواند اندکی از ریزش قیمت ها جلوگیری کند.

ارسال نظر