کد خبر : 41102

تقاضای متعادل از افزایش بهای بازار پلی پروپیلن ترکیه جلوگیری می کند؛

احتمال عرضه محدود پلی پروپیلن ایران / ثبات فایبر ایرانی

خریداران و تاجران از ایجاد انبار های بزرگ در میان ابهامات اقتصادی و میزان بالای نرخ برابری ارز ممانعت کردند. یکی از خریداران اظهار داشت: «مگر اینکه صادرکننده باشید، وگرنه تجارت در این روز ها سخت است

احتمال عرضه محدود پلی پروپیلن ایران / ثبات فایبر ایرانی

پتروتحلیل- در ترکیه، فعالیت های تجاری با توجه به بی ثباتی نرخ ارز و آغاز ماه رمضان با کاهش مواجه شده است. از آنجایی که معامله کنندگان در انتظار قیمت های ماه ژوئن هستند، بازار کمتر شاهد خرید های غیر اساسی بوده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، عرضه اندک تاثیر تقاضای خرید پایین را به نسبت کاهش داده است. طبق گفته معامله کنندگان، اگرچه عرضه محدود نمی تواند تداوم روند افزایشی قیمت ها را تقویت کند، به قیمت ها کمک کرد تا سیر صعودی خود را حفظ کنند.

در بازار وارداتی، قیمت های رافیای هندی و سعودی، 1300 تا 1320 دلار در هر تن (CIF ترکیه، شامل 6/5 درصد مالیات، نقدی) در میان مقاومت خریداران در برابر قیمت ها در بازه بالایی، گزارش شدند. رافیا مصری با قیمت 1420 دلار در هر تن (DAP، نقدی) در این ماه شاهد افزایش بود. معامله کنندگان گفتند، تقاضای رافیا از فایبر بهتر است. قیمت فیبر سعودی در رقم 1330 تا 1340 دلار در هر تن (CIF) ثابت بود. فایبر ایرانی نیز در قیمت 1360 تا 1380 دلار در هر تن (CPT) ثابت بود. در این میان مقدار اندکی از رافیا و فایبر کره ای تحویل ماه ژوئن، به ترتیب با قیمت های 1380 دلار در هر تن و 1410 دلار در هر تن (CIF) به فروش رسیدند.

در بازار داخلی قیمت های رافیا در بین 1700 تا 1750 دلار در هر تن (FD/ex-warehouse، شامل مالیات بر ارزش افزوده) ثابت بودند. همانطور که فروشندگان گزارش دادند، شرایط بازار پلی پروپیلن در مقایسه با بازار پلی اتیلن مناسب تر است و اضافه کردند: «اگر ابهامات اخیر به وجود نمی آمد، تقاضا هنوز با توجه به افزایش بهای خوراک و عرضه اندک مناسب بود.» فروشندگان ادعا کردند که احتمال می رود عرضه ایران با توجه به مسائل پرداختی محدود باشد. معامله کنندگان بر سر اینکه احتمالا ثبات بازار 1 تا 2 ماه طول می کشد بحث و گفتگو کردند.

خریداران و تاجران از ایجاد انبار های بزرگ در میان ابهامات اقتصادی و میزان بالای نرخ برابری ارز ممانعت کردند. یکی از خریداران اظهار داشت: «مگر اینکه صادرکننده باشید، وگرنه تجارت در این روز ها سخت است.»

معامله کنندگان اکثرا پیش بینی می کنند که فاصله زیاد نرخ لیر در برابر دلار و کاهش میزان تولیدات در ماه رمضان می تواند بهای بالای صنایع بالادستی و عرضه محدود را خنثی کند. با این وجود، از آنجایی که بازار وارداتی پلی پروپیلن چین با تکیه بر روند افزایشی قیمت های بازار های معاملات آتی به روند صعودی خود ادامه داد و انتظار می رود قرارداد های پروپیلن ژوئن با توجه به افزایش قیمت های صنایع بالادستی و قیمت های نقدی در اروپا 30 تا 40 یورو در هر تن افزایش داشته باشند، و همزمان قیمت هر بشکه نفت خام برنت در بازار های معاملات آتی برای اولین بار از نوامبر 2014 به بیشترین میزان خود رسیده است،

سرخط خبر ها

  • افزایش 30 تا 40 یورویی پلی پروپیلن C3 اروپایی
  • کاهش شدت روند صعودی پلی پروپیلن
  • عرضه اندک موجب تداوم روند صعودی قیمت ها میشود
  • ارزش پایین لیر به فعالیت های تجاری آسیب می زند، پیش بینی ها را دشوار میسازد
  • رافیا داخلی (دلار در هر تن): 1700 تا 1750 (ex-warehouse)
  • پلی پروپیلن وارداتی صعودی (دلار در هر تن): رافیا 1300 تا 1320 / فایبر 1330 تا 1340 (CIF)

Reference Prices

Middle East

PP raffia (-) 1300-1320 (-) USD/ton

PP fibre (-) 1340-1350 (-) USD/ton

Iran

PP raffia (-) 1320-1340 (-) USD/ton

PP fibre (-) 1360-1380 (-) USD/ton


 

 

ارسال نظر