کد خبر : 40884

کاهش پلی پروپیلن وارداتی از بالاترین رقم 3 سال اخیر؛

بالا گرفتن پیش بینی کاهش قیمت ها در آوریل در بازار پلی پروپیلن ترکیه

غالب معامله کنندگان اتفاق نظر دارند که بازار پیش از این به اوج خود رسیده است و تاجران شروع به دادن تخفیف های جزئی کرده اند

بالا گرفتن پیش بینی کاهش قیمت ها در آوریل در بازار پلی پروپیلن ترکیه

پتروتحلیل- در پی کاهش قیمت های رافیا در هفته گذشته در این هفته در ترکیه قیمت های پلی پروپیلن گرید فیبر نیز شاهد روند اصلاح نزولی بودند.

به گزارش «پتروتحلیل»، تعداد بیشتری از معامله کنندگان با پیش بینی ادامه سقوط قیمت ها در ماه آوریل به حاشیه رفتند. پایین رفتن میزان تقاضا همراه با وضعیت ضعیف لیره ترکیه، کاهش قیمت ها در بازار پلی پروپیلن و پروپیلن چین نیز از عوامل این امر هستند.

در بازار وارداتی، پلی پروپیلن رافیا سعودی (CIF، مشمول 6/5 درصد عوارض) با 10 تا 30 دلار کاهش به 1320 تا 1340 دلار در هر تن رسیدند. به گزارش برخی از معامله کنندگان، فروشندگان بیشتر تمایل داشتند تا پیشنهادهای پایین تر خریداران را قبول کنند تا به فروششان سرعت بدهند. قیمت های فیبر نیز به تغییر جو بازار پس از طی روند صعودی 4 ماهه، واکنش نشان دادند. پلی پروپیلن فیبر سعودی (CIF) با کاهش 20 دلاری در بازه پایینی محدوده قیمتی به 1410، تا 1450 دلار در هر تن رسیدند. فیبر ایران (CPT) نیز با کاهش 30 دلاری در بازه پایینی به 1450 تا 1480 دلار در هر تن رسیدند.

قیمت های پلی پروپیلن مصر (DAP) در مقایسه با رقم های پیشنهادهای ابتدایی با 10 تا 20 دلار کاهش در رقم 1440 تا 1450 دلار در هر تن برای رافیا و 1540 تا 1550 دلار در هر تن برای فیبر معامله شدند. در این میان طبق گزارشات قرارداد یک محموله از جنوب اروپا (CIF) با رقم 1210 دلار در هر تن منعقد شده است.

طبق پیش بینی های گسترده، حال که وضعیت تقاضا نزولی است، احتمال می رود محموله هایی که در مسیر تحویل قرار دارند نیز کمبود مداوم عرضه فیبر را تسکین بدهند. همچنین محتمل نیست که تعطیلات نوروز با توجه به وضعیت نامناسب تقاضا تأثیر زیادی بر بازار بگذارد.

محدود کلی قیمت های پلی پروپیلن رافیا داخلی با 20 دلار کاهش در بازه بالایی به 1690 تا 1950 دلار در هر تن رسید. یک تاجر اظهار داشت: «باتوجه به اینکه ذخایر کافی در اختیار داریم، نسبت به انجام خریدهای جدید تمایلی نداریم. اگرچه موضع تولیدکنندگان بطور قابل توجهی تغییر نداشته، کم شدن مبادلات مشهود است.»

با نگاه به آینده، معامله کنندگان انتظار دارند که تولیدکنندگان در ماه آتی قیمت های خود را اصلاح کرده و کاهش دهند. غالب معامله کنندگان اتفاق نظر دارند که بازار پیش از این به اوج خود رسیده است و تاجران شروع به دادن تخفیف های جزئی کرده اند. معامله کنندگان ذکر کرده اند: «حالا که خریداران و فروشندگان، هر دو به میزان کافی محصول در اختیار دارند، انتظار می رود که در حاشیه باقی بمانند.» کاهش پلی پروپیلن آتی همراه با ذخایر بالای داخلی در چین نیز در این هفته موجب پایین رفتن قیمت ها در این کشور شده که این مسئله در ضعیف شدن دورنمای بازار ترکیه دخیل است.

دورنمای بازار

وضعیت ضعیف لیره؛ انتظارات نزولی مانع مبادلات

کاهش فیبر به دنبال رافیا

کاهش پلی پروپیلن وارداتی از بالاترین رقم 3 سال اخیر

عدم تأثیر تعطیلات نوروزی در ایران بر عرضه

قیمت های داخلی (دلار در هر تن): رافیا 1690 تا 1750

قیمت های وارداتی سعودی (دلار در هر تن): رافیا 1320 تا 1340 | فیبر 1410 تا 1450

 

ارسال نظر