کد خبر : 40465

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان خبر داد:

دریافت تسهیلات 300 میلیون یورویی در دستور کار

در خصوص تامین مالی طرح اوره و آمونیاک زنجان، تسهیلات ارزی از محل منابع صندوق توسعه ملی به مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو با دوره بازپرداخت 54 ماهه، در قالب شناسنامه اعتباری توسط بانک عامل یعنی بانک ملی ایران به صندوق توسعه ملی ارسال شده است

دریافت تسهیلات 300 میلیون یورویی در دستور کار

پتروتحلیل- مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان خلاصه ای از آخرین وضعیت پیگیری های انجام شده توسط این مجتمع برای اخذ تسهیلات پروژه اوره و آمونیاک از صندوق توسعه ملی را اعلام کرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، محمدرضا مدیری طی ارسال نامه ای به اداره نظارت بر ناشران فرابورسی سازمان بورس و اوراق بهادار، در بیان اقدامات پشتیبانی و رفع موانع اخذ تسهیلات اعتباری انجام شده، به وضعیت حل و فصل بدهی ها پرداخت و گفت: شرکت صنایع پتروشیمی زنجان در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ اقدام به پذیره نویسی ۵۰۰ میلیارد ریال اوراق گواهی سپرده سرمایه گذاری خاصی کرد که بازپرداخت این اوراق چهار ساله بود و روند پرداختی سودها تا اواسط سال ۱۳۹۲ ادامه یافت. پس از آن به دلیل طراحی نامناسب مالی و نبود منابع، پرداخت سودها با تاخیر مواجه شد. در نهایت اصل و سود این اوراق، پس از افزایش سرمایه ی شرکت در سال ۱۳۹۵، به صورت کامل تسویه شد.

وی یکی از الزامات بانک عامل را موضوع تسویه این اوراق دانست و گفت: بانک عامل بدون تسویه این اوراق حاضر به بررسی طرح درخواست تسهیلات ارزی در ارکان اعتباری بانک عامل نبود. شرکت صنایع پتروشیمی زنجان برای جلوگیری از جرائم بیشتر و حداکثرسازی منافع سهام داران و اصلاح مسیر تأمین مالی طرح، این مهم را به انجام رساند.

مدیری تأکید کرد: شرکت صنایع پتروشیمی زنجان بدهی هایی به بانک های تجارت، انصار و ... داشت که حل و فصل این بدهی گامی دیگر در مسیر اخذ و ام ارزی به شمار می رفت که با پیگیری هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت این بدهی ها تعیین تکلیف و تقسیط شد.

وی به الزام استفاده از حداکثر توان داخلی سازی پرداخت و گفت: یکی از گام های اساسی جهت اخذ تسهیلات ارزی و از الزامات بانک عامل، رعایت قانون استفاده از حداکثر توان داخلی می باشد. بررسی حداکثر توان داخلی برای ساخت تجهیزات طرح اوره و آمونیاک پتروشیمی زنجان، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون های تخصصی و مقام وزارت تصویب و نتایج حاصل به بانک عامل و صندوق توسعه ملی ارایه شد. 

این مقام مسئول طرح توجیهی فنی و اقتصادی را دیگر اقدام انجام شده عنوان کرد و افزود: از دیگر اقدامات اساسی برای پیگیری اعتبارات ارزی، به روز رسانی طرح توجیهی فنی و اقتصادی شرکت بود. این مهم انجام و همچنین در این راستا کلیه تاییدیه های مورد نیاز از مراجع ذیصلاح اخذ شد. تأیید طرح فنی و اقتصادی پروژه پتروشیمی زنجان توسط سازمان های ذیربط دال به توجیه قبل و نشان از مطالعات صحیح قبلی دارد. 

مدیرعامل پتروشیمی زنجان در خصوص تسهیلات مورد نیاز و موارد صرف آن اظهار کرد: در خصوص تامین مالی طرح اوره و آمونیاک زنجان، تسهیلات ارزی از محل منابع صندوق توسعه ملی به مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو با دوره بازپرداخت 54 ماهه، در قالب شناسنامه اعتباری توسط بانک عامل یعنی بانک ملی ایران به صندوق توسعه ملی ارسال شده است.

مدیری ضمن بیان اینکه بخشی از تأمین مالی پروژه از طریق افزایش سرمایه از محل آورده سهام داران صورت می گیرد، افزود: این بخش به گونه ای طراحی شده که اولاً حداکثر همراهی سهامداران در خصوص آورده نقدی صورت پذیرد، ثانیاً سهم شرکت از تامین اعتبارات اسنادی و گشایش آن پوشش داده شود و ثالثاً نسبت مالکانه پروژه در هیچ مقطعی از ۲۰ درصد پایین تر نباشد که این موضوع از ضوابط صندوق توسعه ملی جهت تأمین ارزی پروژه می باشد. 

وی ادامه داد: بنابراین در مرحله پیش رو افزایش سرمایه ۱۱۰ درصدی شرکت در ماه های آنی انجام می پذیرد و هیئت مدیره شرکت از تمامی سهامداران شرکت دعوت می نماید جهت کمک به پیشرفت شرکت و ثابت نگه داشتن سهم خود از شرکت در این افزایش سرمایه، حضور پر رنگی داشته باشند.

 

ارسال نظر