کد خبر : 39481

افزایش صادرات نفت خام سبک و سنگین عراق در ماه آوریل

پتروتحلیل- براساس برنامه زمان بندی شده میزان صادرات نفت خام سبک وسنگین بصره عراق در ماه آوریل حدود ۵ درصد افزایش یافته و به ۳/۱۷ میلیون بشکه درروز خواهد رسید، اما هنوز این رقم در مقایسه با رکورد صادرات نفت این کشور در دسامبر سال گذشته برای دومین بار است که کمترین مقدار را نشان می دهد. این امر بدین سبب است که عراق درراستای توافق نامه اخیر اوپک به تعهدات کاهش میزان تولید نفت خود عمل کرده است.

براساس برنامه اولیه زمان بندی شده ، میانگین بارگیری نفت خام سبک ترش بصره در ماه اوریل به ۲/۳۴ میلیون بشکه درروز خواهد رسید که تقریبا ۶ درصد بیشتر از ماه مارس است. درماه فوریه بر اساس برنامه زمان بندی شده، میزان صادرات نفت خام سبک بصره ۲/۷۵ میلیون بشکه درروز تعیین شده بود اما در عمل این رقم تنها به ۲/۳ میلیون بشکه درروز رسید.

میانگین صادرات نفت خام سنگین بصره نیز در ماه آوریل به ۸۳۳ هزار بشکه درروز خواهد رسید که این رقم نسبت به صادرات ۸۰۶ هزار بشکه درروز ماه مارس افزایش نشان می دهد. آمارها نشان می دهد میانگین واقعی صادرات نفت خام سنگین بصره در ماه فوریه حدود ۸۴۴ هزار بشکه درروز بود، درحالی که در برنامه ازقبل تعیین شده این رقم ۸۹۳ هزار بشکه درروز اعلام شده بود.

برای نخستین بار شرکت نفت Mol مجارستان قرار است درروز ۱۷ آوریل یک محموله یک میلیون بشکه ای نفت خام سبک بصره را بارگیری نماید. معامله گران نفتی پیش بینی کرده اند طی سال جاری محموله های بیشتری از نفت خام سبک بصره از سوی این شرکت بارگیری شود. به گفته معامله گران نفتی، در اواخر ماه مارس محموله های نفت خام سبک بصره به جای ارسال به بازار آمریکا یا منطقه آسیا - اقیانوسیه بیشتر روانه بازار مدیترانه خواهد شد که علت این امر وجود اختلاف قیمت در بازار های یاد شده است. قیمت نفت خام سبک بصره حدوداً برابر با قیمت برنت موعددار منهای ۴/۳۰الی ۴/۴۰ دلار براساس سیف آگوستا پیش بینی شده است. بعضی از معامله گران انتظار داشتند شرکت توپراش ترکیه در هفته جاری یک مناقصه خرید برای نفت خام بصره اعلام نماید که تحویل آن در اواخر آوریل یا اوایل مه باشد.

ارسال نظر