کد خبر : 38450

چرا بانک مرکزی دست به دامن پتروشیمی ها شد؟

چرا بانک مرکزی دست به دامن پتروشیمی ها شد؟

پتروتحلیل- بالاخره نشست مشترک بانک مرکزی و پتروشیمی ها برای تسهیل ارزآوری این شرکت ها عصر روز گذشته برگزار شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، در روزهای گذشته آگاهان بازار از این نشست مشترک خبر داده بودند و نگرانی خود از رسیدن قیمت دلار به مرز ۴ هزارتومان اعلام کرده بودند.

این در حالی است که برخی از کارشناسان بازار ارز معتقدند؛ دولت باید به هر ترتیبی شده اجازه افزایش قیمت دلار را در بازار ندهد.

به این ترتیب نشست مشترک بین رئیس کل بانک مرکزی ایران و مدیران شرکت‌های بزرگ پتروشیمی برای تسهیل ارز آوری هم یکی از راهکارهای دولت برای کنترل تب ارز است.

این در شرایطی است که به طور متوسط سالانه حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار محصول پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری توسط ایران به بازار جهانی صادر می‌شود و ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در بازار داخلی عرضه می‌شود.

گفته می شود ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در نشست دیروز از مدیران پتروشیمی خواسته است تا هفتگی و متناوب ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی را وارد بازار کنند. وی از شرکت‌های پتروشیمی درخواست کرده با ادامه روند فعلی در فروش ارز و تنظیم بازار در کنار بانک مرکزی به همکاری‌های خود ادامه دهند.

این در حالی است که شرکت های پتروشیمی پس از بازرگانی پتروشیمی هنوز نتوانسته اند به صورت هماهنگ و با برند مشخص اقدام به صادرات محصولات خود کنند، از این رو همواره رقابت هایی منفی در این شرکت ها شکل گرفته است. از سوی دیگر این شرکت ها هنوز موفق نشده اند که نقل و انتقالات شفاف بانکی داشته باشند و از این رو همچنان با مشکلات بانکی سر و کار دارند.

در همین حال برخی از مدیران شرکت های پتروشیمی می گویند: قبلا هم پتروشیمی ها با بانک مرکزی در خصوص حجم ورود ارز هماهنگ بوده اند و پتروشیمی ها به بانک مرکزی همواره میزان ارز آوری خود را در گزارشی اعلام کرده اند و بانک مرکزی نیز با توجه به آن گزارش ها اقدام به متعادل کردن بازار ارز می کند، با این حال تعدادی از مدیران پتروشیمی ها هم از برگزاری این نشست ابراز بی اطلاعی می کنند و می گویند: قرار است چه اقدام جدیدی انجام شود؛ چون ما همواره ارز خود را به بانک مرکزی گزارش کرده ایم و عمدتا این ارزها هم خرج بدی ها و پرداخت سود سهام سهامداران و ... می شود. با این حال گذشتن قیمت دلار از مرز ۳ هزار و ۹۰۰ تومان و برخی از پتروشیمی هایی که از ورود ارز به بازار داخل خودداری می کنند، از سوی دیگر ترس از ورود قیمت ارز به محدوده ۴ هزارتومان، دولت را واداشته تا دست به دامن شرکت های پتروشیمی شود.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در این باره گفت: حدود ۲۰ درصد از درآمد ارزی شرکت‌های پتروشیمی ایران صرف خرید کاتالیست، مواد افزودنی، قطعات یدکی و تجهیزات از خارج کشور می‌شود و مابقی ۸۰ درصد درآمد ارزی به صورت مستقیم در بازار داخلی تزریق خواهد شد.

این مقام مسئول با با تاکید بر اینکه بر اساس هماهنگی با بانک مرکزی قرار شده که ارز شرکت‌های پتروشیمی به صورت هفتگی و منظم در بازار داخلی عرضه شود، افزود: با هماهنگی بانک مرکزی در صورتی که در برخی روزها عرضه بانک مرکزی کاهش یافت، عملا شرکت‌های پتروشیمی با افزایش بیشتر عرضه از نوسان‌های شدید قیمت ها در بازار داخلی جلوگیری کنند.

با تاکید بر اینکه شرکت‌های پتروشیمی در طول ۱۰ هفته گذشته تاکنون حدود ۷۸ درصد از درآمد ارزی خود را در بازار عرضه کرده‌اند، گفت: یکی از مواردی که با بانک مرکزی توافق شد این بود که عرضه ارز تدریجی و دائم باشد.

وی توضیح داد: به عنوان نمونه یک شرکت پتروشیمی به جای آنکه ۳۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی حاصل از صادرات چند محموله پتروشیمی را در یک روز عرضه کند با هماهنگی بانک مرکزی این ارز را در چندین نوبت و به صورت هفتگی در بازار عرضه می‌کند.

وی همچنین گزارش داد: هم اکنون شرکت‌های پتروشیمی درآمد حاصل از صادرات خود را در قالب سه ارز دلار، یورو و درهم در بازار داخلی عرضه می‌کنند. مهدوی با یادآوری اینکه تمامی ارز صادراتی محصولات پتروشیمی صرفا از طریق صرافی‌های مجاز مورد تایید بانک مرکزی عرضه می‌شود، بیان کرد: این ارز در قالب حواله به مردم و سایر متقاضیان فروخته می‌شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اعلام اینکه در نشست مشترک با رئیس کل بانک مرکزی همچنین گزارشی درباره برخی از مشکلات و چالش‌های پیش روی توسعه صنعت پتروشیمی به رئیس کل بانک مرکزی ارائه شد، افزود: اگر دولت در مشکلات مختلف از جمله نوسان‌های اخیر ارزی بر روی همکاری شرکت‌های پتروشیمی حساب می‌کند باید مشکلات این صنعت ارزآفرین کشور را هم برطرف کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون درآمد ارزی ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلاری حاصل از صادرات پتروشیمی می تواند با اجرای صحیح برنامه ششم توسعه با افزایشی دو برابری به بیش از ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار در سال افزایش یابد، تاکید کرد: نوسان‌های چند هفته اخیر بازار ارز ارتباطی با شرکت‌های پتروشیمی ندارد و برخی از آثار روانی از جمله تحریم‌های جدید نفتی ایران توسط آمریکا یکی از دلایل نوسان قیمت ارز به شمار می‌رود.

مهدوی با یادآوری اینکه بخشی از نوسان قیمت ارز در ماه‌های پایانی سال طبیعی و عادی به نظر می‌رسد، خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود با همکاری و هماهنگی بیشتر شرکت‌های پتروشیمی و بانک مرکزی اقداماتی برای تنظیم بیشتر قیمت‌ها در بازار اتفاق بیافتد.

ارسال نظر