کد خبر : 20631

مزیت معاملات آتی پتروشیمی ها

petroshimi4

پتروتحلیل- معاملات محصولات پتروشیمی به شیوه اوراق مبتنی بر کالا می تواند از سفته بازی در بازار پتروشیمی جلوگیری کند.

میثم باقری، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این مطلب به «پتروتحلیل»، گفت: با تغییر شیوه معامله محصولات پتروشیمی از فیزیکی به آتی می توان سفته بازی در این بازار را متوقف کرد.

این کارشناس بازار پتروشیمی در ادامه افزود: در حال حاضر برخی از محموله های فروخته شده توسط تاجران بازار پتروشیمی خریداری می شود و سپس دست به دست می شود و در مرحله نهایی به دست مصرف کننده می رسد، حال آنکه می توان این معاملات را در قالب اوراق به بورس وارد کرد و سفته بازی در معاملات فیزیکی جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه معامله محصولات پتروشیمی به صورت آتی می تواند به نفع بازار پتروشیمی باشد، خاطر نشان کرد: واسطه ها به جای ورود به بازار فیزیکی و ذخیره کردن محصولات و نوسان گیری از کالاها، به مرور جذب معاملات آتی محصولات پتروشیمی خواهند شد و این موضوع سبب می شود تا از احتکار محصولات جلوگیری شود.

مدرس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه افزود: برای شروع معاملات آتی محصولات پتروشیمی در بورس کالا، ابتدا نیازمند برگزاری معاملات به صورت فیزیکی هستیم و این اتفاق در بورس کالا رخ داده و حال کم کم می توان مبادلات محصولات پتروشیمی را به سوی آتی هدایت کرد.

ارسال نظر