کد خبر : 38244

اثر مثبت تلاش های دیپلماتیک کشور های عضو اوپک بر نفت

اثر مثبت تلاش های دیپلماتیک کشور های عضو اوپک بر نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات بین المللی روز سه شنبه تحت تأثیر از سرگیری تلاش های برخی از کشور های عضو اوپک برای ایجاد اجماع میان تولید کنندگان بزرگ بر سر کاهش حجم تولید نفت رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کرد. بدین ترتیب ، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه در معاملات این روز با ۲/۵۲ دلار ( ۵/۷ درصد) افزایش ، در سطح بشکه ای ۴۶/۹۵ دلار به تثبیت رسید.

همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه دسامبر با ۲/۴۹ دلار (۵/۸ درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۴۵/۸۱ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام شاخص بازار اروپا نسبت به نفت خام شاخص بازار آمریکا برای ماه ژانویه از ۴۹ به ۵۶ سنت در هر بشکه رسید. افزایش خوشبینی ها نسبت به حصول توافق میان تولید کنندگان بزرگ نفتی در مورد محدود کردن حجم تولید در روز گذشته سبب شد تا فضای روانی بازار شدیداً متأثر شده و موجب افزایش قیمت نفت خام در این روز شد. در این راستا، انتشار اخباری مبنی بر سفر وزیر انرژی عربستان به قطر برای رایزنی بیشتر در مورد کاهش حجم تولید نفت باعث شکل گیری انتظارات افزایش قیمت نفت شد.

به علاوه، اظهار نظر وزیر انرژی عربستان مبنی بر ضروری بودن اجماع تولید کنندگان بر سر محدود کردن تولید در شرایط کنونی بازار، نیز امیدواری ها نسبت به حصول توافق میان این گروه از تولید کنندگان در اجلاس پیش رو اوپک را افزایش داد. از سوی دیگر، ملاقات رئیس جمهور ونزوئلا با دبیر کل اوپک در خصوص گفتگو بر سر چگونگی کاهش حجم تولید در طی روز های آینده نیز باعث تقویت قیمت نفت شد. شایان ذکر است، ونزوئلا با توجه به افت قیمت نفت در دو سال اخیر در تنگنای شدید مالی قرار داشته و به منظور بهره مندی از قیمت بالاتر نفت از سطح فعلی آن در تلاش برای اقناع اعضای اوپک در مورد کاهش تولید آنها است. این در صورتی است که کشور های ایران، لیبی و نیجریه نیز بعد از حصول توافق اولیه در خصوص محدود کردن تولید و معافیت این کشور ها از طرح مذکور در حاشیه اجلاس مجمع انرژی الجزایر تولید خود را افزایش داده اند.

البته عراق نیز که به دلیل بحران مالی شدیداً نیازمند به درآمد نفتی بالاتر است و لذا در نشست های گذشته نیز درصدد معافیت از طرح کاهش تولید نفت بوده است. این در حالی است که روز گذشته انتشار اخباری مبنی بر بررسی طرح فریز تولید نفت (در سطح تولید فعلی خود حدود چهار میلیون بشکه در روز) توسط ایران و همچنین عراق در بازار موجبات رشد بیشتر قیمت را در این روز فراهم کرد. به علاوه، اظهار نظر وزیر نفت روسیه در خصوص همکاری روسیه برای طرح فریز نفت ( عدم افزایش تولید نفت خود) فضای روانی بازار نفت را نسبت به روند روبه رشد قیمت را تقویت کرد. در مجموع تلاش های دیپلماتیک کشور های عضو اوپک در روز گذشته اثر فزاینده بر قیمت نفت گذاشت.

گرچه برخی از تحلیل گران بازار نفت همچنان بر نظر خود مبنی بر بی اثر بودن این مذاکرات بر روی اجماع تولید کنندگان بزرگ نفتی با توجه به اختلاف نظر آنها در مورد کاهش حجم تولید نفت تاکید دارند. البته، قیمت نفت خام در روز دوشنبه با توجه به ایجاد فضای روانی مبهم در بازار نفت نسبت به نتیجه اجلاس آتی اوپک روند نزولی را طی نمود که این امر سبب شد تا روز سه شنبه بازار نفت در وضعیت Short- Covering قرار گرفته و معامله گرانی که در موقعیت Short قرار داشتند به منظور جلوگیری از افت بیشتر قیمت قرارداد های فیوچرزنفت خام اقدام به بازخرید این موقعیت نمایند. در این میان، انتشار اخباری در مورد وقوع حمله نظامی جدید به خط لوله نفت واقع در نیجریه نیز به مسیر افزایشی قیمت نفت خام کمک کرد. شایان ذکر است، حمله نظامی به خط لوله انتقال نفت خام صادراتی این کشور باعث کاهش میزان قابل توجهی در بازار نفت شده بود. البته انجمن نفت آمریکا ( API) گزارش هفتگی خود در خصوص وضعیت موجود نفت آمریکا را در روز گذشته منتشر ساخت که در آن نشان می داد، ذخیره سازی نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۱۱ نوامبر ۳/۷ میلیون بشکه بیشتر شده است که این امر ساعتی پس از انتشار این گزارش در ابتدا موجب کم شدن قیمت فیوچرز نفت خام در معاملات الکترونیکی شد.

روند قیمت نفت خام های شاخص در بازار های مختلف

oil

ارسال نظر