کد خبر : 38208

۴ سناریو، پیش روی بازار نفت

۴ سناریو، پیش روی بازار نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات بین المللی اولین روز کاری هفته جاری تحت تأثیر تقویت ارزش دلار و کاهش امیدواری ها نسبت به حصول توافق میان تولید کنندگان بزرگ نفتی در اجلاس آخر ماه جاری کاهش یافته و به مسیر نزولی خود ادامه داد.

بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه در معاملات روز دوشنبه با ۳۲ سنت ( ۰/۷ درصد) افت، در سطح بشکه ای ۴۴/۴۳ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه دسامبر با نه سنت ( ۰/۲ درصد) کاهش ، در سطح بشکه ای ۴۳/۳۲ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به وست تگزاس اینترمدیت برای ماه ژانویه از ۶۰به ۴۹ سنت در هر بشکه تقلیل یافت. به عبارت دیگر، تشدید نگرانی ها نسبت به مازاد عرضه نفت خام در بازار طی سه هفته گذشته موجب شد تا قیمت نفت خام کاهش قابل توجهی را در این دوره زمانی تجربه نماید به طوری که این مسئله باعث شد که قیمت نفت از بالاتر ین میزان خود حدود ۵۲ دلار در اواخر ماه سپتامبر به پایینتر از ۴۵ دلار برسد. در این میان، کشور های تولید کننده نفت اوپک در حال رایزنی برای ایجاد اجماع بین این گروه از عرضه کنندگان نفت برای کاهش حجم تولید نفت در اجلاس ۳۰ نوامبر هستند. در این راستا، انتشار اخباری مبنی بر توافق وزرای نفت عربستان و الجزایر برای نشست جدید در خصوص کاهش حجم تولید تا حدودی از بدبینی ها نسبت به حصول توافق بر سر طرح فوق را کم کرده و از کاهش بیشتر قیمت نفت ممانعت کرد.

البته این در حالی است که تحلیل گران بازار نفت در مورد حصول توافق در اجلاس پیش رو اوپک چهار سناریو را در این زمینه پیش بینی می کنند. در سناریوی اول اجلاس مذکور بدون حصول نتیجه در مورد کاهش تولید به پایان برسد که در این صورت قیمت نفت خام به کمتر از ۴۰ دلار خواهد رسید که به نظر می رسد احتمال عدم حصول نتیجه با توجه به نیاز کشور های اوپک به قیمت نفت بالاتر از قیمت فعلی برای تعدیل کسری بودجه آنها کم باشد. اما در سناریوی دوم فرض بر این است که عرضه نفت اوپک مجموعاً یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد که در این صورت قیمت نفت مجدداً بالای ۵۰ دلار خواهد رسید که این حالت نیز با توجه به اختلاف نظر های شدید کشور های تولید کننده نفتی دور از انتظار است. این در حالی است که در سناریوی سوم امکان اجماع کشور های فوق بر سر طرح فریز نفتی ( تثبیت تولید نه کاهش حجم تولید) حاصل شود که در این صورت قیمت نفت موقتاً افزایش خواهد یافت. نهایتاً در سناریوی چهارم پیش بینی می شود که احتمالاً تولید کنندگان اوپک بر سر کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام اجماع نموده و ۵۰۰ هزار بشکه دیگر از تولید روزانه نفت خود را در اجلاس بعدی اوپک در ماه ژوئن کاهش دهند.

روند قیمت نفت خام های شاخص در بازار های مختلف

۱۴-oil

البته علاوه بر موارد فوق، بعد از انتخابات آمریکا بهای دلار در مقابل سایر ارز ها تقویت گردیده که این امر موجب کاهش تقاضای مواد اولیه از جمله نفت شده و به تضعیف قیمت نفت خام نیز گردیده است. البته دست اندرکاران بازار نفت در شرایط کنونی در حال رصد اظهارات و برنامه های اقتصادی و انرژی ترامپ می باشند تا بتوانند متناسب با آن فعالیت های خود را در بازار تنظیم نمایند. در این راستا، تحلیل گران بانک گلدمن‌ساکس اثر بخشی سیاست‌های اقتصادی ترامپ را محدود به دوره کوتاه مدت دانسته و آثار سیاست های اقتصادی وی را در بلند مدت مخالف رشد اقتصادی آمریکا می دانند. از سوی دیگر، سیاست های انرژی رئیس جمهور منتخب این کشور مبنی بر گسترش نفت شیل آمریکا می تواند موجب توسعه صنعت نفت آمریکا شده اما با توجه به افزایش تولید نفت خام این کشورموجبات کاهش قیمت نفت خام را فراهم خواهد کرد.

رابطه بین رشد اقتصادی آمریکا و قیمت نفت

۱۴-oil1

ارسال نظر