کد خبر : 38165

اوراق سلف پتروشیمی برزویه در راه است

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: پتروشیمی برزویه درخواست انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالای ایران داشته است.

به گزارش «پتروتحلیل»، حامد سلطانی نژاد با اعلام این خبر گفت: تا کنون چندین شرکت پتروشیمی از جمله پتروشیمی آبادان، ‌پتروشیمی پردیس و پتروشیمی شیراز تجربه انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا را دارند که از این نحوه تامین مالی نیز رضایت داشتند.

وی افزود: در مجموع به نظر می رسد که انتشار این اوراق کمک می‌کند تا تامین مالی پتروشیمی‌ها بسیار آسان‌تر از تامین مالی از کانال سیستم بانکی و سیستم‌های دیگر صورت گیرد زیرا این تامین مالی دقیقا به پشتوانه تولید واحدهای پتروشیمی انجام می‌شود.

از طرف دیگر این اوراق سلف موازی که اکنون وجود دارد منجر به تحویل کالا نمی‌شود اما اگر بتوانیم اوراق سلفی که منجر به تحویل کالا می‌شود را نیز طراحی کنیم می‌توان امیدوار بود یک بازار روزانه در بورس کالا شکل بگیرد.

در این روش، افرادی که اوراق را خریداری می کنند افرادی خواهند بود که کالا را برای مصرف تحویل می‌گیرند و می‌توانیم مطمئن باشیم بازار روزانه‌ای برای محصولات مانند محصولات پتروشیمی در بورس کالا خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در تلاشیم تا انواع دیگری از قراردادها مانند قراردادهای فوروارد را برای محصولات پتروشیمی در بورس کالا طراحی کنیم و در این زمینه بر روی فروش محصولات پی وی سی به شکل قرارداد آتی تا کنون کارهایی انجام شده است. در این راه نیز به منظور استفاده از تجربیات دیگران با بورس تایوان مذاکراتی انجام شده تا از الگوی بورس مشتقه آن استفاده شود.

ارسال نظر