کد خبر : 37023

مصوبه شورای رقابت در دست وزیر صنعت

پتروتحلیل- در حالی وزیر صنعت برای خروج پتروشیمی ها از بورس کالای ایران اعلان جنگ کرده است که منابع خبری نزدیک به شرکت ملی صنایع پتروشیمی می گویند: شورای رقابت پیش تر موضوع خروج پتروشیمی ها از بورس را بررسی و به آن رای منفی داده است، اما نعمت زاده اجازه ابلاغ این مصوبه را نمی دهد.

به گزارش «پتروتحلیل»، با وجود اینکه شورای رقابت موضوع خروج پتروشیمی ها از بورس را در هفته های گذشته منتفی اعلام کرد و مصوبه آن را نیز به تصویب رساند، اما وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابلاغ این مصوبه جلوگیری کرده است.

این در حالی است که هفته گذشته قرار بود جلسه شورای رقابت با حضور نعمت زاده برگزار شود، اما در دقایق آخر نعمت زاده در این جلسه حاضر نشد و به این ترتیب جلسه شورای رقابت به هفته جاری و روز دوشنبه کشیده شد.

البته امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم اعلام کرده است: عرضه پتروشیمی در بورس خلاف قانون است و بنده برای رفع این مشکل می‌جنگم زیرا تضمینی برای برده شدن واحدهای تولیدی در بورس وجود ندارد. این امر سبب می‌شود، واحدهای تولیدی مواد پتروشیمی مورد نیاز خود را گران‌تر از قیمت واقعی بخرند و دلالان بهره‌های سنگین را به خود اختصاص دهند.

به گفته کارشناسان بازار، با توجه به اظهار نظر کارشناسان این حوزه و شورای رقابت در خصوص عرضه و معاملات پتروشیمی ها در بورس کالای ایران، اصرا وزیر صنعت، معدن و تجارت برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس منطقی به نظر نمی رسد؛ چرا که سرمایه گذاران و سهامداران مجتمع های پتروشیمی خواستار شفافیت عملکرد صنعت پتروشیمی هستند و نباید این موضوع را فراموش کرد که بورس کالا با وجود برخی از مشکلات به شفافیت بازار پتروشیمی ها در سال های اخیر کمک کرده است.

این در حالی است که پیش از ورود پتروشیمی ها به بورس کالای ایران، هیچ اطلاعات خرید و فروشی از مجتمع های پتروشیمی وجود نداشت، البته منابع خبری نزدیک به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادعا می کنند که اطلاعات مربوط به هر مجتمع در این شرکت وجود دارد، اما این اطلاعات کاملا محرمانه بوده و سهامداران و سرمایه گذاران هیچگاه به آنها دسترسی نداشته اند.

از این رو اکثر کارشناسان این حوزه معتقدند؛ خروج پتروشیمی ها از بورس کالای ایران نه تنها دردی از دردها دوا نمی کند، بلکه مشکلات را در این حوزه افزایش می دهد و در شرایط فعلی باید برای از بین رفتن مشکلات تلاش کرد.

ارسال نظر