کد خبر : 36158

پلی اتیلن سازها پس از ماه رمضان

پلی اتیلن سازها پس از ماه رمضان

پتروتحلیل- در هفته سوم تیر ماه، معاملات پتروشیمی تحت تاثیر رشد قیمت محصولات در بازارهای جهانی و افزایش قیمت ها در بازار آزاد قرار گرفته و از طرف دیگر ماه رمضان هم تمام شده بود، در نتیجه تقاضا با رشد خوبی مواجه شده و در بسیاری از کالاها رقابت قیمتی مشاهده شد. در کل حدود ۷۷ درصد از محصولات عرضه شده توسط متقاضیان خریداری شد و این در حالی بود که در هفته پیش ۷۰ درصد کل محصولات به فروش رسیده بود در نتیجه حجم معاملات در هفته جاری ۷ درصد افزایش یافته است. که ۳۸ گرید از ۶۵ گرید عرضه شده با رقابت قیمتی به فروش رسیدند. تقاضا نیز چیزی در حدود ۵۴ هزار تن افزایش را تجربه کرد که معادل ۶۴ درصد بوده و بیشتر تحت تاثیر تقاضای کاذب در بعضی از گریدها و رشد تقاضای واقعی در گریدهای دیگر بود.

در این جا باید به این نکته اشاره کرد که در هفته گذشته واسطه ها حجم بسیار مناسبی از کالاها را با قیمت پایه و در مرحله معاملات مچینگ خریداری کردند و در هفته جاری به دنبال افزایش قیمت ها برای کسب سود بیشتر بودند در نتیجه تنها راه افزایش قیمت ها ایجاد تقاضای مازاد بر عرضه بود که بعضا در بسیاری از کالاها مشاهده می شد سفارشات با حجم بسیار بالایی وجود دارند که فقط قیمت پایه فروش را قبول می کردند و قصدی برای رقابت نداشتند و فقط سایر خریداران را مجبور به رقابت قیمتی می کردند و یا بعضا مشاهده می شد سفارشاتی با تناژ کم وجود داشت که قیمت های بسیار بالا و غیر معقول را ثبت می کردند تا دیگر خریداران را تحریک کنند که قیمت های خود را افزایش دهند، این استراتژی دوم اغلب به این گونه است که یک واسطه حجم زیادی از آن محصول خاص را در گذشته و با قیمت مناسب خریداری کرده و حال با گران خریدن ۲۲ تن چیزی از دست نمی دهد ولی با این تکنیک دیگران را مجاب به ثبت قیمت های احساسی می کند و به هدف خود که همانا افزایش بیشتر قیمت پایه است می رسد. حجم معاملات نیز با افزایش حدودا ۳٫۵ درصدی به نسبت هفته گذشته مواجه شده که برابر با ۱٫۳۹۷ تن افزایش است.

در هفته گذشته ذکر شد که حجم معاملات ۷ هزار تن کاهش را تجربه کرده و عمدتا به دلیل حذف سفارش های کد های معاف از مالیات بوده است و بیشتر حجم معاملات در تالار به خریداران واقعی تعلق داشت. اما در هفته جاری حجم معاملات افزایش اندکی را نشان می دهد، و نشان از بهبود بازار بعد از اتمام ماه مبارک رمضان دارد و این در حالی است که فعالیت کدهای معاف از مالیات تا حد زیادی کاهش یافته است. این افزایش حجم معاملات دلایل زیادی دارد که عبارت هستند از : ۱٫ مناسب بودن قیمت های پایه ۲٫ صعودی بودن قیمت نفت و مشتقات آن ۳٫ صعودی بودن نرخ دلار ۴٫ کمبود مواد اولیه در بازار آزاد ۵٫ معامله اکثر کالاهای جذاب با قیمت پایه و در مرحله مچینگ در هفته گذشته ۶٫ اتمام ماه مبارک رمضان ۷٫ افزایش تقاضا در بسیاری از مناطق دنیا و افزایش صادرات در کنار کاهش عرضه داخلی پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیر کبیر مجددا عرضه ای نداشت و بار دیگر کالای شازند مورد توجه بازار قرار گرفت و کل ۵۰۰ تن محصول عرضه شده این پتروشیمی با رقابت قیمتی ۳ درصدی توسط متقاضیان خریداری شد و چیزی در حدود ۴ ماشین از محصول پتروشیمی مهاباد هم به فروش رسید.

به نظر می رسد پتروشیمی امیرکبیر با مشکل تولید مواجه شده باشد. این گروه از کمبود عرضه رنج می برد هر چند که پتروشیمی جم بیش از ۲ هزار تن عرضه کرده بود ولی مشتریان خیلی از کالاهای سبک خطی این مجتمع استقبال نمی کنند. نکته تلخ دیگری که در چند هفته پیش مشاهده شد این بود که باز هم واسطه ها در هفته های آخر عرضه امیرکبیر از توقف تولید در این مجتمع آگاهی داشتند و حجم بسیار زیادی از کالا را خریداری کردند و در این چند هفته غیبت امیر کبیر حسابی در حال کسب سود هستند. در گروه سبک فیلم شاهد استقبال بسیار خوب خریداران بودیم به طوری که برای ۴۰۴۶ تن عرضه این گروه چیزی در حدود ۱۲٫۵۴۲ تن تقاضا وجود داشت، یعنی چیزی در حدود ۳ برابر حجم عرضه تقاضا ثبت شده بود و قیمت این گروه چیزی در حدود ۳٫۵ تا ۶٫۵ درصد افزایش یافت و بیشترین افزایش نرخ مربوط به گرید ۰۰۷۵ بندر امام و کمترین افزایش به گرید ۲۱۰۲ لاله تعلق داشت. دلیل این اتفاق از یک طرف اتمام ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا برای این محصول و از طرف دیگر صعودی بودن قیمت ها در بازار های جهانی و کمبود بار در بازار آزاد همراه با افزایش قیمت ها توسط واسطه ها است.

در گروه پلی اتیلن سنگین اکستروژن «ایکس تری» نیز معاملات بسیار خوبی انجام شد و برای کالای شازند ۷٫۵ درصد رقابت صورت گرفت و نسبت به هفته پیش ۶٫۵ درصد افزایش نرخ ثبت شد ولی نکته مثبت این بود که در نبود کدهای معاف از مالیات کالای شازند با رقابت قیمتی بیشتری از امیرکبیر معامله شدند. برای کالای امیر کبیر هم رقابت قیمتی بیش از ۴٫۵ درصدی صورت گرفت که نسبت به هفته پیش بیش از ۴ درصد افزایش نرخ را نشان می دهد. عرضه و معاملات پلی اتیلن سازها در هفته سوم تیرماه

۳ تیر

۳ تیر۱

ارسال نظر