کد خبر : 35446

نفت به بالاترین رقم رسید

نفت به بالاترین رقم رسید

پتروتحلیل- بهای نفت خام طی معاملات روز دوشنبه به بالاترین مقدار خود طی بیش از ده ماه گذشته رسید.

تشدید حملات تقریبا" فلج کننده به تأسیسات نفتی نیجریه و پیش بینی کاهش مجدد ذخیره سازی نفت ایالات متحده منجر به افزایش قیمت نفت شد. منابع رسمی نیجریه اعلام کردند که تولید نفت خام سبک Bonny کاهش روزانه ۱۷۰ هزار بشکه داشته و از زمان آغاز حملات نیروهای شورشی مخالف دولت از تولید نفت این کشور بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاسته گردیده است.

شبه نظامیان دلتای نیجر که از جمله گروه‌های مخالف دولت نیجریه محسوب می‌شوند، مسئولیت حملات اخیر به زیرساخت‌ها و تأسیسات نفتی نیجریه را پذیرفته و اعلام کردند به‌زودی صادرات نفت خام این کشور را به صفر خواهند رساند. این گروه خط لوله انتقال نفت شرکت ENI ایتالیا را منهدم کرده است. اعلام این خبر از سوی گروه شبه نظامی مذکور در حالی صورت گرفت که ساعاتی پس از آن یک خط لوله دیگر متعلق به شرکت مذکور و همچنین یک خط لوله متعلق به شرکت شل را نیز منهدم کردند.

شرکت شل اعلام کرد که خط لوله انتقال نفت متعلق به این شرکت که با ظرفیت روزانه ۲۵۰ هزار بشکه در روز فعالیت می‌کرد، آسیب دیده است. گفتنی است فعالیت خط لوله فورکادوس متعلق به شرکت شل از ماه فوریه تاکنون به دلیل حملات صورت گرفته از دریا متوقف شده و حملات اخیر می‌تواند فرآیند تعمیر این خط لوله را با مشکل مواجه کند. به هر حال اکثریت مردم این کشور معتقدند که هیچ نشانه ای مبنی بر بهبود شرایط نیجریه نبوده و حتی انتظار بدتر شدن وضعیت آن نیز می رود. از سوی دیگر، کارشناسان پیش بینی می کنند که در هفته گذشته نیز بار دیگر از موجودی نفت خام آمریکا کاسته شده باشد. برآورد کارشناسان حاکی از افت ۳/۵ میلیون بشکه ای ذخیره سازی نفت خام این کشور در هفته منتهی به سوم ژوئن می باشد و در همین حال شرکت Genscape نیز اعلام نمود که موجودی نفت در منطقه کوشینگ اوکلاهما در دوره مذکور کاهش ۱/۰۸ میلیون بشکه ای داشته است. علی ماجد منصوری، رئیس دپارتمان توسعه اقتصادی ابوظبی کم شدن مازاد عرضه را پتانسیلی برای بالا رفتن قیمت نفت تا ۶۰ دلار در هر بشکه می داند. افزایش ضریب بهره برداری پالایشی در تابستان برای تأمین مصارف بنزین در این فصل کمک به پایین آمدن بیشتر موجودی کرده اما بعید به نظر می رسد که بتواند توازن را در بازار برقرار نماید. بدین ترتیب این دو عامل موجب شدند تا قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژوئیه طی معاملات روز ششم ژوئن ۱/۰۷ دلار افزایش یافته و به هر بشکه ۴۹/۶۹ دلار بالغ گردد. همچنین بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اوت با ۹۱ سنت (۱/۸ درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۵۰/۵۵ دلار به تثبیت رسید.

البته پس از بسته شدن بازار، بخشی از افزایش قیمت صورت گرفته به دلیل اظهارات رئیس فدرال رزرو خنثی شد. روز جمعه پس از اینکه وزارت کار آمریکا خبر از رشد کمتر از انتظار اشتغال در این کشور برای ماه مه را داد، گمانه زنی ها مبنی بر عدم افزایش نرخ بهره شکل گرفت. اما روز گذشته ژانت یلن، رئیس فدرال رزرو ارزیابی خوش‌بینانه‌ای از چشم‌انداز اقتصاد آمریکا نشان داده و اعلام کرد افزایش نرخ بهره در آینده اتفاق خواهد افتاد، اما زمان آن هنوز مشخص نیست.

وی گفت که پیش بینی افزایش تدریجی نرخ بهره را برای سال جاری علیرغم آمار ناامیدکننده اشتغال در ماه مه دارد. سخنان یلن به بالا رفتن ارزش دلار انجامیده و بر بهای نفت تأثیر منفی بر جای گذاشت. یک تحلیلگر گفت؛ معامله گران سعی دارند که تشخیص دهند که گفته های رئیس فدرال رزرو چقدر صحت داشته و چقدر از آن جنبه خودنمایی دارد. زیرا یلن سعی داشت که آمار اشتغال روز جمعه را بی اهمیت جلوه داده و خوش بینی ایجاد کند. او این شانس را داشت که مانع از بالا رفتن نرخ شود اما از آن استفاده نکرده و سعی داشت متعادل رفتار کند. اما باید دید که چه زمان نرخ را افزایش خواهد داد. در آخر شایان ذکر است که عربستان سعودی اعلام نمود که در راستای طرح جدید اصلاحات اقتصادی مصوب دولت سعی دارد که از وابستگی خود به درآمد حاصل از صادرات نفت بکاهد، لذا ظرفیت تولید خود یعنی ۱۲/۵ میلیون بشکه در روز را تا سال ۲۰۲۰ حفظ خواهد نمود.

ارسال نظر