کد خبر : 35369

نگرانی از افزایش تولید نفت

نگرانی از افزایش تولید نفت

پتروتحلیل- قیمت نفت در بازارهای جهانی روز گذشته به دلیل نگرانی از افزایش تولید نفت از سوی کشورهای بزرگ تولید کننده خاورمیانه با کاهش روبرو شد. به نظر می رسد اعضای اوپک بیشتر در صدد کسب سهم بیشتری از بازار باشند تا اینکه سیاستی برای بهبود بازار نفت اتخاذ نمایند.

کشورهای تولیدکننده این سازمان به ویژه عراق، ایران، امارات متحده عربی و عربستان بازار مصرف آسیا را هدف گرفته و نفت تولیدی خود را روانه این بازار می نمایند. کارشناسان می گویند؛ در شرایط فعلی رقابت تنگاتنگی بین کشورهای تولید کننده نفت در خاورمیانه برای تصاحب سهم بازار و به دنبال آن افزایش تولید صورت گرفته که کاهش عرضه در چنین شرایطی با اهداف آنها در تعارض است. با اینکه قیمت نفت کاهش قابل ملاحظه ای داشته اما تولیدکنندگان خاورمیانه شرایط را مناسبتر تلقی کرده و از امکان تولید با هزینه پایین خود بهره جسته و لذا تمایل به محدود کردن تولید خود ندارند. تولید اوپک علیرغم اختلال در عرضه نفت لیبی و نیجریه به ۳۲/۵ میلیون بشکه در روز رسید. نشست رسمی وزیران نفت اوپک امروز پنجشنبه در وین برگزار می شود. یک تحلیل‌گر بازار در این رابطه گفت: بعید است که در نشست وین شاهد تغییری در سیاست حفظ سهم از بازار باشیم. اوپک همچنان به سیاست دفاع از سهم از بازار به جای کمک به تقویت قیمت‌ها با کاهش تولید ادامه خواهد داد.

وزیر نفت کشورمان نیز اظهار داشت سقف تولید هیچ سودی برای ما و دیگر اعضای اوپک ندارد، هر یک از اعضای اوپک باید سهمیه جداگانه داشته باشند. عقیده ما این است که نظام سهیمه بندی در اوپک احیا شود، اما فکر نمی کنم در این نشست بتوانیم درباره این مسئله به توافق برسیم؛ این پیشنهاد را در این نشست مطرح نخواهیم کرد زیرا زمینه ای ندارد. ایران هم اکنون روزانه ۳/۸ میلیون بشکه نفت خام تولید می کند، گفت: تولید نفت خام ایران به زودی از مرز چهار میلیون بشکه فراتر می رود. وی افزود؛ ایران برای حمایت از اقدام اوپک در جهت تنظیم بازار آماده است. او همچنین قیمت نفت ٧٠ دلار برای هر بشکه را مطلوب خواند. اوپک برای اولین بار در نشست ماه دسامبر خود در تعیین سقف تولید به توافق جمعی دست نیافت و عربستان نیز اجرای طرح فریز نفتی را به دلیل عدم تبعیت ایران از آن ناممکن خواند. این بار نیز کارشناسان هیچ دلیل منطقی برای بازیگران اصلی اوپک به ویژه عربستان برای تغییر موضع مشاهده نمی کنند و علت آن را مثبت بودن نتایج استراتژی در پیش گرفته آنان می دانند. عامل دیگری که در کاهش قیمت نفت مؤثر بود، نگرانی از وضعیت اقتصادی چین و پایین آمدن تقاضای نفت این کشور است. آمار فعالیت صنعتی چین چندان امیدوارکننده نبوده و از سوی دیگر، فروش خودرو که شاخص مصرف بنزین نیز است از اواخر سال ۲۰۱۵ افت شدیدی داشته است. به علاوه، ازدحام نفتکش ها در بنادر چین و ادامه تعمیرات پالایشی نیز بر واردات نفت خام این کشور تأثیر منفی بر جای خواهد گذاشت. تحلیل گران مورگان استانلی نیز به صراحت نگرانی خود را درباره سلامت اقتصاد چین با توجه به آمار اقتصادی این کشور اعلام کرده و گفت اقتصاددانان ما نگران آمارهای آوریل هستند که نشان داد رشد اقتصادی چین احتمالا کند شده است. آمارهای تقاضا برای نفت چین این نگرانی ها را تشدید خواهد کرد. مجموعه این عوامل سبب شد تا بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اوت طی معاملات روز اول ژوئن ۱۷ سنت (۰/۳ درصد) تقلیل یافته و به هر بشکه ۴۹/۷۲ دلار برسد. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژوئیه نیز با ۹ سنت (۰/۲ درصد) کاهش در سطح بشکه ای ۴۹/۰۱ دلار به تثبیت رسید.

پس از بسته شدن بازار، انجمن نفت آمریکا (API) گزارش داد که موجودی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۷ مه ۲/۴ میلیون بشکه افزایش یافته است. تعطیلی روز یادبود سبب شد تا گزارش ذخیره سازیهای نفتی توسط EIA با تأخیر منتشر گردد.

ارسال نظر