کد خبر : 34329

صنایع پایین دست پتروشیمی یا «توسری خورها»؟

پتروتحلیل- در مراسم افتتاح ایران پلاست، مدیرعامل نایلون سپید با ابتکاری جدید، تریبون جهانگیری را به دست آورد و گفت: با تمام توسعه‌ای که در صنعت پتروشیمی کشور تاکنون داشته‌ایم و با توجه به مزیت‌های بسیاری که در این صنعت برای توسعه داریم به صنایع پایین‌دستی پتروشیمی هرگز توجه نشده و میزان توجه مسئولان به صنایع پایین دستی بسیار کم بوده و حتی یک صدم هم از تسهیلات توسعه بهره‌مند نشده‌اند.

وی افزود: به خاطر موهبت طبیعی که در کشور ما وجود دارد ما می‌توانستیم تاکنون زنجیره‌های ارزش بسیاری را در صنعت پتروشیمی راه‌اندازی کنیم اما صنایع پایین‌دستی با این اسم چیپ‌شان همیشه در صنعت پتروشیمی توسری‌خور بوده‌اند و نتوانستند از نعمت الهی برخوردار ایران برای توسعه صنعت پتروشیمی در تمامی بخش‌ها، برخوردار شوند.

منصور شیرازیان تاکید کرد: «چندی پیش خدمت آقای نعمت‌زاده (وزیر صنعت معدن و تجارت) رسیدم و مشکلات موجود را برای ایشان بیان کردم و در این نمایشگاه نیز بزرگترین تولید کنندگان پتروشیمی حاضر هستند تا با ما کار کنند اما از کوچکترین حمایت‌های دولتی برای استفاده از این فضا برخوردار نیستیم».

وی ادامه داد: در شرکت من ۵۰۰ نفر مشغول به کارند که تاکنون سرمایه‌‌گذاری‌های متعددی برای اشتغال این ۵۰۰ نفر انجام داده‌ایم، اما حتی نتوانستیم از ۳۰۰ هزار تومان اعتبار هم برای توسعه استفاده کنیم.

مدیرعامل نایلون سپید گفت: من مجبور شدم در سال‌های گذشته ۱۰۰ نفر از نیروی کار خود را کاهش دهم و اگر کم توجهی به صنایع پایین‌دستی همینطور ادامه پیدا کند و حقوق ما پایمال شود به پایمال شدن صنعت پتروشیمی خواهد انجامید و صایع پایین‌دستی در کشور ضعیف‌تر خواهند شد.

ظرفیت تولید پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰

در همین حال وزیر نفت در مراسم افتتاح ایران پلاست گفت: با اجرا و تکمیل طرح های پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید پتروشیمی در کشور به ۴۰میلیارد دلار می رسد.

وی در ادامه افزود: مهمترین بخش برای توسعه پتروشیمی در کشور توجه به بحث تامین مطمئن خوراک در درازمدت با قیمت رقابتی است.

زنگنه با اشاره به جهش نخست صنعت پتروشیمی در دولت اصلاحات گفت: ارزش محصولات پتروشیمی از یک میلیارد دلار در سال هم اکنون به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است و امروز با اجرای برنامه ها و طرحهای نیمه تمام در صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ این ارزش، به ۴۰ میلیارد دلار می رسد؛ از این رو برای رسیدن به این هدف به ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.

زنگنه به راه اندازی طرح های جدید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال اشاره کرد و گفت: واحد جدید پتروشیمی مرودشت، پتروشیمی کاوه، پتروشیمی مروارید، فاز دوم پتروشیمی کاویان، واحدهای پروپیلن پتروشیمی های کردستان، مهاباد و لرستان، پتروشیمی تخت جمشید و واحد پلی استایرن پتروشیمی انتخاب تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

وی اضافه کرد: با راه اندازی این طرح ها پیش بینی می شود ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد.

وزیر نفت اضافه کرد: با آغاز تولید اتان در فازهای ۱۵، ۱۶ و ۱۷ پارس جنوبی بیش از یک میلیون تن تا پایان امسال به ظرفیت تولید اتان کشور افزوده می شود.

زنگنه به واگذاری طرح های تازه به بخش خصوصی و شبه دولتی اشاره کرد و گفت: برخی طرح ها مانند پالایشگاه های بیدبلند، ان.جی.ال۳۱۰۰، ان.جی.ال۳۲۰۰ و ان.جی.ال۳۷۰۰ که خوراک برای واحدهای پایین دستی پتروشیمی را تولید می کنند، واگذار می شود.

کمبود صنعت پتروشیمی در میان دست

همچنین در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به روند رو به رشد صنایع تکمیلی و پایین دستی، گفت: اکنون ۱۲ هزار واحد تولیدی در صنایع تکمیلی پتروشیمی در حال فعالیت هستند. وی افزود: از این میزان هشت هزار واحد آن در حوزه پلیمر است. نعمت زاده گفت: در سالهای گذشته به دلیل وجود تحریمهای بین المللی در بخش فناوری صنعت پایین دستی پتروشیمی با کمبودهایی روبروست؛ از این رو باید ظرف ۲ تا سه سال آینده با لغو تحریمها زنجیره ارزش افزوده در این صنایع را تکمیل کنیم؛ از نظر ما هم اکنون این زنجیره در دو سه بخش انقطاع دارد.

وی افزود: برای توسعه طراحی و مهندسی و تست و آزمون و تشکیل آزمایشگاه مرجع و تجمیع شرکتهای کوچک که بازاریابی و کسب منابع مالی را ساده تر می کند ، آمادگی داریم و هم اکنون از لحاظ کمی در وضع خوبی هستیم اما باید در زمینه کیفی هم رشد کنیم.
وزیر صنعت با اشاره به اینکه بخش پتروشیمی به ۳ بخش بالا، میان و پایین دست تقسیم می شود ، افزود : صنعت پتروشیمی ما در میان دست بیشتر کمبود دارد و این بخش به فناوری های پیچیده نیاز بیشتری دارد که در شرایط تحریم مشکل داشتیم و امیدواریم با همفکری دوستان هرچه سریعتر با تکمیل زنجیره ارزش افزوده شاهد رونق بخش میان دست پتروشیمی هم باشیم.
ارسال نظر