کد خبر : 13930

قیمت خوراک تا ۲۰ روز آینده مشخص می شود

zanganeh

پتروتحلیل-نهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست امروز با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت، عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیران صنعت پتروشیمی و فعالان این حوزه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه بیژن زنگنه در خصوص قیمت خوراک گفت: اخیرا با تولید کنندگان و فعالان صنعت پتروشیمی جلسه ای درباره تعیین قیمت خوراک داشتیم که در صورت پایبندی تولیدکنندگان به موارد مطرح شده در این مذاکرات، قیمت معقول خوراک ظرف ١۵ تا ٢٠ روز آینده مشخص می شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تأمین خوراک پتروشیمی ها هم اکنون به خوبی صورت می گیرد و با تکمیل چهار فاز از فازهای توسعه میدان گازی پارس جنوبی تا پایان سال ظرفیت تولید گاز کشور ١٠٠ میلیون مترمکعب افزایش می یابد و همچنین سال آینده نیز ١٠٠ میلیون متر مکعب گاز دیگر نیز به این ظرفیت اضافه خواهد شد و بنابراین علاوه بر رفع دغدغه های تأمین گاز کشور در زمینه تأمین خوراک پتروشیمی ها مشکلی نخواهیم داشت.

زنگنه با تأکید بر این که تعیین قیمت خوراک کار مجلس شورای اسلامی نیست، گفت: اگر مجلس در گذشته در شرایطی خاص یک بار قیمت خوراک پتروشیمی را تعیین کرد ویژگی آن دوره بوده اما تعیین قیمت خوراک پتروشیمی کار دولت است.

وزیر نفت گفت: حاضریم فرمول درازمدت قیمت خوراک که وابسته به قیمت فروش محصول است را تا سال ١۴٠۴ تعیین کنیم تا تولیدکنندگان داخلی به مشکلاتی مانند نوسان قیمت جهانی محصولات پتروشیمی برنخورند.

قیمت خوراک با منطقه مطابقت دارد

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی نیز درباره خوراک پتروشیمی ها خاطر نشان کرد: خوراک عمده واحد های پتروشیمی گاز طبیعی است که قیمت فروش بین المللی ندارد و قیمت ١٣ سنت اعلام شده برای آن هم کاملاً با قیمت هایی که در منطقه خلیج فارس به تولیدکنندگان فروخته می شود مطابقت دارد و اگر بیشتر نباشد کمتر نیست و این قیمت را نبایستی با قیمت معادل یک لیتر گازوئیل که ٧٠ سنت است مقایسه کرد.

شعری مقدم در ادامه گفت: نبایستی محصولات صادراتی مبنای مقایسه قرار گیرند بلکه ارزش محصولات فروخته شده به صنایع داخلی نیز باید برآن افزوده گردد. همچنین ظرفیت تولید در صنعت پتروشیمی کشور در حال حاضر ۶٠ میلیون تن است و نه ۴٠ میلیون تن که انشاءالله با رفع تحریم ها و تامین خوراک به آن خواهیم رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: ارزش افزوده حاصل از تولیدات ٣٠ هزار واحد پایین دستی و اشتغالزایی حاصله را نیز باید برآن افزود آنوقت به این نتیجه خواهیم رسید که توسعه صنعت پتروشیمی در ایران بدون تردید از صنایع پیشران در توسعه اقتصادی - اجتماعی که خوشبختانه در بسته تحول اقتصادی دولت محترم نیز به آن توجه جدی شده است.

ارسال نظر