کد خبر : 33872

برتری مجدد قیمت های پلی پروپیلن ترکیه نسبت به چین

برتری مجدد قیمت های پلی پروپیلن ترکیه نسبت به چین

پتروتحلیل- در بازار ترکیه قیمت های پلی پروپیلن و پلی اتیلن در ماه فوریه و همراه با بالا رفتن قیمت ها پس از بازگشت بازار چین از تعطیلات سال نو به آرامی افزایش یافتند.

به گزارش «پتروتحلیل»، پیش از این قیمت های این محصولات در ترکیه به میزان مساوی یا پایین تر از قیمت های بازار چین معامله می شدند. پایین رفتن عرضه و بالا آمدن تقاضا در ترکیه موجب شده قیمت های پلی پروپیلن وارداتی به میزان قابل توجهی افزایش یابد که این مسئله کمک کرده تا قیمت های این محصول در این کشور نسبت به قیمت های بازار چین برتری بیابند. با این وجود در بازار پلی اتیلن که مشکلات عرضه کمتر بوده و تقاضا وضعیت مناسبی نداشته، علیرغم برتری سنتی این محصول در ترکیه به سبب تقاوت هزینه های حمل و نقل و حجم فروش، قیمت ها در میزانی مشابه با بازار چین قرار دارند.

طبق داده های ChemObris قیمت های پلی اتیلن پس از آنکه در چین و ترکیه به ترتیب در اواسط ماه ژانویه و اوایل فوریه به پایین ترین حد خود رسیدند، در چین بطور متوسط ۵۰ دلار و در ترکیه ۵۵ دلار در هر تن افزایش یافتند. با این وجود معامله کنندگان پیش بینی می کنند قیمت ها همچنان افزایش بیابند، بازار پلی اتیلن ترکیه علامتی از افزایش قابل توجه قیمت ها به منظور رسیدن به تعادل با بازار چین را نشان نداده است.

در بازار پلی پروپیلن شاخص قیمت ChemObris افزایشی ۹۰ دلاری را برای چین نشان می دهد در حالیکه در بازۀ زمانی یکسان افزایش قیمت این محصول در بازار ترکیه چشمگیرتر و در رقم ۲۰۰ دلار در هر تن قرار داشته است.

برخلاف پلی اتیلن، زمان زیادی برای بازار پلی اتیلن ترکیه طول نکشید تا برتری قیمتی خود نسبت به بازار چین را بازیابد. عامل این مسئله غالبا پایین بودن عرضه در ماه فوریه بود. یک خریدار گفته است: «تفاوت قیمتی بین ترکیه و چین با در نظر گرفتن متوسط قیمت های محصولات وارداتی از منابع مشمول عوارض گمرکی در حدود ۱۲۰ دلار در هر تن است.

با این وجود با احتساب هزینه ۲۰ دلاری حمل نقل برای فرستادن محصولات از چین به عربستان و اضافه کردن ۷۰ تا ۸۰ دلار در هر تن هزینه حمل و نقل به ترکیه، از جنبه تئوریک و طبق محاسبات قیمت های این محصول در ترکیه باید ۵۰ تا ۶۰ دلار در هر تن بالاتر از قیمت ها در چین باشد. به گزارش «پتروتحلیل»، از این رو تعداد فزاینده ای از خریداران بر این باورند که افزایش قیمت های اخیر در بازار پلی پروپیلن ترکیه بیش از اندازه است.

یک خریدار اظهار داشته است: «قیمت های پلی اتیلن در ترکیه بیش از حد بالاتر از قیمت های چین رفته زیرا فروشندگان تلاش دارند تا ضررهایی که در هفته های گذشته کرده اند را با افزایش بیش از حد قیمت جبران کنند. در صورت پایین آمدن تقاضا این افزایش قیمت ها پایدار نخواهند بود.»

March9-2-pp

ارسال نظر