کد خبر : 33618

رکورد شکنی پلی استایرن ها

رکورد شکنی پلی استایرن ها

پتروتحلیل- پلی استایرن های معمولی، مقاوم و انبساطی پتروشیمی تبریز روز گذشته از محصولات مورد توجه خریداران بودند.

به گزارش «پتروتحلیل»، رقابت ۴۶ درصدی برای پلی استایرن مقاوم و ۲۲ درصدی برای پلی استایرن معمولی نشان می دهد که همچنان این کالاها از انحصار در بازار داخل رنج می برند.

بررسی معاملات این محصولات در هفته گذشته و جاری نشان می دهد که رقابتپلی استایرن مقاوم نسبت به هفته قبل ۲۱ درصد و پلی استایرن معمولی ۱۰٫۵ درصد رشد داشته است.

به این ترتیب پلی استایرن مقاوم که با حجم ۶۰۰ تن عرضه شده بود، ۲۴۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۷۴۸ تومان و بیشترین وکمترین قیمت خرید آن به ترتیب ۵ هزار و ۶۷۵ و ۵ هزار و ۳۰۰ تومان رقم خورد. همچنین پلی استایرن معمولی هم با ۸۰۰ تن عرضه و ۱۷۲۰ تن تقاضا بر تابلوی بورس ثبت شد، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۶۴۰ تومان و بیشترین و کمترین قیمت خرید آن ۴ هزار و ۶۰۹ و ۴ هزار و ۴۱۰ تومان رقم خورد.

این در حالی است که روز دوشنبه در بازار داخل قیمت پلی استایرن مقاوم حدودا ۶ هزار و ۵۰ تومان بود و در روز سه شنبه قیمت به ۶ هزار و ۱۵۰ تومان رسید، به این ترتیب مصرف کنندگان این کالا دو انتخاب بیشتر نداشتند، یا محصول مورد نیاز خود را با قیمت ۶۱۵۰ تومان از بازار آزاد تهیه کنند و یا اینکه برای خرید با قیمت پایین تر از بازار آزاد و در حدود ۵ هزار و ۹۰۰ تومان، به میزان ۴۴ درصد رقابت کنند.

از سوی دیگر بانیار پلیمر و محب پلیمر نیز عرضه ای نداشتند و مصرف کنندگان مجبور بودند به تنها انتخاب خود یعنی پتروشیمی تبریز اکتفا کنند. به این ترتیب پازل بازار پلی استایرن ها به گونه ای چیده شد که امروز قیمت پلی استایرن مقاوم در بازار آزاد تا مرز ۶ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافت و دوباره به ۶ هزار و ۳۰۰ تومان بازگشت!

به گفته کارشناسان بازار به نظر می رسد در حال حاضر حضور بانیار پلیمر و محب پلیمر در بازار پلی استایرن و برای کنترل تقاضا نیاز است.

در همین حال پلی استایرن های انبساطی هم در روز گذشته، با رونق معاملات همراه بودند، به طوری که پلی استایرن های انبساطی ۲۰۰ و ۴۰۰ پس از دو هفته غیبت با رقابت از سوی خریداران روبه رو شد، پلی استایرن انبساطی ۲۰۰، ۱۵۰ تن عرضه و ۴۹۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۳ هزار و ۶۳۹ تومان و بیشترین قیمت خرید آن هم ۴ هزار و ۱۳۰ تومان رقم خورد.

پلی استایرن انبساطی ۴۰۰ هم ۱۵۰ تن عرضه و ۱۹۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۵۶۷ تومان و بیشترین قیمت خرید آن ۳ هزار و ۶۸۸ تومان بود. در همین حال پلی استایرن انبساطی ۳۰۰ نیز که به میزان ۱۰۰ تن عرضه شده بود، ۳۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۳ هزار و ۶۳۹ تومان و بیشترین قیمت خرید آن هم ۳ هزار و ۹۲۲ تومان بود.

به گفته کارشناسان ، علاوه بر بازارسازی بر روی محموله های پلی استایرن معمولی و مقاوم، روند بازار پلی استایرن های انبساطی نیز صعودی شده است و از این رو حجم تقاضا برای این محصولات در روز گذشته افزایش یافت.

ارسال نظر