کد خبر : 31540

بازار پلی استایرن بهبود می یابد؟

بازار پلی استایرن بهبود می یابد؟

پتروتحلیل- فاصله قیمتی پلی استایرن معمولی و پلی استایرن مقاوم در بازار داخلی ترکیه و چین کاهش یافته است.

به گزارش «پتروتحلیل»، بازارهای پلی استایرن در ترکیه و چین روند مشابهی داشتند و هر دوی این بازارها از ماه مه سال جاری شاهد روندهای نزولی بوده اند. طبق داده های شاخص های قیمت ChemObris، با نزدیک شدن پایان سال، فاصله قیمتی بین پلی استایرن معمولی و پلی استایرن مقاوم بطور چشمگیری در هر دوی این کشورها کم شده است.

در بازار داخلی پلی استایرن ترکیه فاصله قیمتی بین پلی استایرن معمولی و پلی استایرن مقاوم در حدود ۳۰ دلار در هر تن قرار دارد. معامله کنندگان گزارش داده اند که در چند هفته اخیر وضعیت تقاضا برای پلی استایرن مقاوم نسبت به تقاضا برای پلی استایرن معمولی بسیار بدتر بوده است.

با توجه به دورنمای نامعین بازار توزیع کنندگان از انبار محصولات خودداری می کنند. عرضه محدود نیز وضعیت عرضه و تقاضا را در تعادل قرار داده است. یکی از توزیع کنندگان اظهار کرده است: «پلی استایرن زیادی برای ما باقی نمانده است. تقاضا برای پلی استایرن مقاوم کمتر از پلی استایرن معمولی است و به همین دلیل ما قیمت های پیشنهادی یکسانی را برای این دو محصول ارائه می کنیم.» یکی از تاجران تقاضای پایین برای پلی استایرن مقاوم را به استفاده چندین خریدار از پلی پروپیلن به جای پلی استایرن مقاوم مرتبط دانسته است.

یکی از تبدیل کنندگان گفته است: «فاصله قیمتی بین پلی استایرن معمولی و پلی استایرن مقاوم به ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر تن کاهش یافته است، اگرچه به طور مرسوم این فاصله در حدود ۱۰۰ دلار در هر تن بوده است. این بدان معنا است که یا قیمت های پلی استایرن معمولی کاهش و یا قیمت های پلی استایرن مقاوم افزایش خواهد یافت. جالب است که تبدیل کنندگان در ماه های اخیر به استفاده از پلی پروپیلن روی آورده اند زیرا تبدیل پلی پروپیلن نسبت به پلی استایرن مقاوم گران تر است. در این میان این روزها قاصله قیمتی بین پلی پروپیلن و پلی استایرن مقاوم برای پیشنهادهایی شامل مالیات بر ارزش افزوده در حدود ۱۰۰ دلار در هر تن است.»

وضعیت در چین مشابه ترکیه است و در حال حاضر قیمت های پلی استایرن مقاوم برابر با قیمت های پلی استایرن معمولی هستند و قیمت ها در بازار داخلی از هفته گذشته ۱۰۰ تا ۲۵۰ یوآن (۱۶ تا ۳۹ دلار) در هر تن کاهش یافته اند.

یکی از تولیدکنندگان گفته است که وضعیت فروش پلی استایرن در ماه های دسامبر و ژانویه معمولا خوب است اما آن ها مطمئن نیستند که در سال جاری شاهد بهبود محسوس وضعیت باشند. این تولیدکننده اظهار کرده است: «ما فکر می کنیم امسال قیمت های استایرن در بازار نقدی روند قیمت های پلی استایرن را تعیین می کنند. ما معتقدیم که قیمت های استایرن در بازار نقدی به زودی افزایش خواهد یافت زیرا در حال حاضر موجودی استایرن در بندر شانگهای بسیار پایین است. هم اکنون، تقاضا برای پلی استایرن معمولی بهتر از پلی استایرن مقاوم است و ما می توانیم سود بیشتری را از فروش پلی استایرن معمولی بدست بیاوریم.»

به گزارش «پتروتحلیل»، یکی از تاجران مستقر در Ningbo اظهار داشته است: «میزان کلی تقاضا کم است و علیرغم فرا رسیدن ماه دسامبر که فروش در آن افزایش می یابد به سبب کاهش قیمت های استایرن، تا بحال علامت قابل ملاحظه ای از بهبود وضعیت تقاضا دیده نشده است. با این حال، تقاضا برای پلی استایرن معمولی هنوز بهتر از پلی استایرن مقاوم است.»

یکی از سازندگان کالا گزارش داده است که یک تولیدکنندۀ چینی قیمت های پلی استایرن خود را در حدود ۱۰۰ یوآن (۱۵ دلار) در هر تن کاهش داده است. این خریدار استدلال کرده است: «معمولا دسامبر ماهِ اوج مبادلات در بخش وسایل آشپزخانه مانند یخچال است، اما تا بحال تقاضا پایین بوده است. ما معتقدیم با توجه به بالا رفتن قیمت های پلیمر و استایرن تولیدکنندگان پلی استایرن تحت فشار باقی خواهند ماند.»

hips-gpps2

ارسال نظر