کد خبر : 33459

امیدهای از دست رفته در بازار نفت

امیدهای از دست رفته در بازار نفت

پتروتحلیل- پس از کاهش قابل ملاحظه قیمت نفت در روز سه شنبه، آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا به افزایش قیمت نفت طی معاملات روز چهارشنبه منجر شد. با اینکه سخنان وزیران نفت ایران و عربستان مبنی بر عدم کاهش تولید نفت هرگونه امید را برای ایجاد توازن در بازار نفت و متعاقب آن افزایش قیمت ازمیان برداشت، اما افزایش مصرف فرآورده های نفتی در آمریکا توانست به افزایش قیمت نفت کمک کند.

البته افزایش معاملات و اختلال در بارگیری نفت خامهای دریای شمال نیز نقش مؤثری در بالا رفتن بیش از سه درصدی قیمت برنت داشت. گزارش وضعیت موجودیهای نفتی آمریکا طی هفته منتهی به ۱۹ فوریه نیز نشان داد که ذخیره سازی نفت خام این کشور در دوره مورد گزارش ۳/۵ میلیون بشکه بیشتر شده و به ۵۰۷ میلیون بشکه رسید.

در این میان بر موجودی نفت در منطقه کوشینگ ۳۳۳ هزار بشکه افزوده شده و به ۶۵/۱ میلیون بشکه رسیده است. با اینکه افزایش مذکور می توانست تأثیر منفی بر قیمت نفت بر جای گذارد، اما از آنجا که بسیار کمتر از گزارش API مبنی بر افزایش ۷/۱ میلیون بشکه ای بود، تا حدودی تأثیرات کاهش قیمت روز سه شنبه را خنثی نمود. از سوی دیگر در این گزارش آمده بود که از حجم ذخیره سازی بنزین و فرآورده های میان تقطیر در هفته قبل به ترتیب ۲/۲ و ۱/۷ میلیون بشکه کاسته شده و در همین حال مصرف بنزین نسبت به هفته قبل از آن ۵/۲ درصد رشد داشت.

افزایش مصرف بنزین نتیجه کاهش قیمت خرده فروشی آن بوده و در مجموع مصرف بنزین طی چهار هفته اخیر افزایش یافت. بعلاوه تولید نفت آمریکا نیز با کاهش روانه ۳۳ هزار بشکه به ۹/۱ میلیون بشکه رسیده است. یک کارشناس نفتی پیش بینی نموده که تولید نفت آن کشور در چهار هفته اخیر ۱۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و طی یک سال روزانه یک میلیون بشکه در روز کمتر خواهد شد.

وضعیت موجودیهای نفتی آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ فوریه ۲۰۱۶

oil-24feb

لازم به ذکر است که کاهش تولید بنزین به میزان ۲/۲ میلیون بشکه در روز و نقش آن در کاهش موجودی این فرآورده را نیز باید در نظر داشت. این خبر در کنار بروز مشکلات فنی دربارگیری نفت خامهای دریای شمال در یک پایانه نفتی اسکاتلند موجب شد تا بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه آوریل طی دادوستد روز ۲۴ فوریه ۲۸ سنت (۰/۹ درصد) افزایش یافته و در سطح هر بشکه ۳۲/۱۵ دلار به تثبیت برسد. همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه آوریل نیز با ۱/۱۴ دلار (۳/۴ درصد) افزایش به بشکه ای ۳۴/۴۱ دلار رسید.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

oil-24feb1

با این وجود بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که مقاومت برخی از تولیدکننده بزرگ نفت در مقابل کاهش تولید و همچنین آغاز تعمیرات بهاری پالایشگاهها بر موجودی نفت مازاد در بازار افزوده و لذا قیمت روند نزولی را از سر خواهد گرفت. علی النعیمی وزیر نفت عربستان نیز گفت: عربستان این آمادگی را دارد که اجازه دهد قیمت نفت به ۲۰ دلار در هر بشکه سقوط کند؛ قیمتی که باعث فشار بر برخی از اعضای خود اوپک نیز خواهد گذاشت. وی کاهش تولید هماهنگ نفت از سوی اوپک و غیراوپک برای کاهش مازاد عرضه را رد کرده و افزود، تولیدکنندگان فاقد بهره وری و غیراقتصادی باید از بازار بیرون بروند. این یک حقیقت است.

ما میتوانیم نفت ۲۰ دلاری را تحمل کنیم. خواسته ما این نیست ولی اگر مجبور شویم، این کار را خواهیم کرد. ما قصد داریم به همه اجازه رقابت بدهیم. همکاری اعضای اوپک و غیر اوپک بر سر رسیدن به توافق اجرای طرح فریز نفتی بسیار سخت است و اگر قرار باشد که سقف تولید براساس ماه ژانویه باشد، همه کشورها باید از آن پیروی کنند. وی از ورود بشکه های نفت اضافی به بازار استقبال کرد. وزیر نفت کشورمان نیز طرح فریز کردن تولید نفت در سطح ژانویه در حالیکه ایران تنها یک میلیون بشکه از بازار جهانی مصرف را در دست دارد، خنده دار توصیف کرده و اظهار داشت؛ این شبیه جوک است که به ما می گویند ما تولیدمان را بالای ده میلیون بشکه در روز فریز می کنیم و شما هم عرضه خود را در سطح یک میلیون بشکه فریز کنید.کارشناسان گفته های النعیمی را نشانه ای از تعمیق رفتار دیپلماتیک عربستان توصیف می کنند.

ارسال نظر