کد خبر : 33451

فریز نفتی

فریز نفتی

پتروتحلیل- در پی اظهارات وزیر نفت عربستان مبنی بر عدم کاهش میزان عرضه نفت خود در بازارهای جهانی و همچنین پیش بینی وی از نبودن اعتماد میان سایر اعضای اوپک و نیز تولیدکنندگان غیراوپک در خصوص پایبندی آنان به نگه داشتن سقف تولید، قیمت نفت در بازارهای جهانی روز گذشته بیش ازچهار درصد تقلیل یافت.

علی النعیمی در حاشیه یک کنفرانس اعلام کرد؛ اعتمادی بین کشورهای تولید کننده اوپک و غیراوپک برای کاهش عرضه نفت وجود ندارد،‌ بنابراین تولید نفت را کاهش نخواهد داد. وی افزود: عربستان سعودی به دنبال تثبیت سقف تولید نفت به جای کاهش است.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی گفت: همکاری اعضای اوپک و غیر اوپک بر سر رسیدن به توافق اجرای طرح فریز نفتی بسیار سخت است و اگر قرار باشد که سقف تولید براساس ماه ژانویه باشد، همه کشورها می بایستی از آن پیروی کنند. این در حالی است که وزیر نفت عربستان سه شنبه گذشته در واکنش به اقدامات مکرر وزیر نفت ونزوئلا برای برگزاری جلسات با سران نفتی کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت دیداری با مقامات روسیه، قطر و عربستان داشت و طی آن اعلام آمادگی خود را برای همکاری و تعدیل عرضه نفت در بازارهای جهانی اعلام کرده بود. این چهار کشور تصمیم گرفتند که تولید خود را در سطح ماه ژانویه حفظ کنند تا به تدریج کاهش تولید نیز صورت پذیرد.

در حال حاضر، تولید نفت عربستان به بیش از ده میلیون بشکه در روز رسیده که در این ضمن روسیه هم تولید به میزانی مشابه دارد و عراق هم تولید خود را به شدت افزایش داده و در تلاش برای رساندن آن به بیش از ۷ میلیون بشکه در روز طی پنج سال آینده می باشد، لذا هیچکدام از کشورها حاضر به کاهش تولید و عرضه نفت خود نیستند. پس از آن وزیر نفت کشورمان در رابطه با اجرای طرح فریز نفتی اظهار داشت: اینکه بعضی از کشورهای همسایه ما تولید نفت خود را ۱۰ میلیون بشکه در روز نگه دارند و ایران هم یک میلیون بشکه در روز، واقعا پیشنهاد خنده داری است. زنگنه افزود: برخی کشورها که بالای ده میلیون بشکه در روز نفت تولید می کنند از ایران می خواهند تولید عرضه نفت خود را در سطح یک میلیون بشکه در روز فریز کند. این شبیه جوک است که به ما می گویند ما تولیدمان را بالای ده میلیون بشکه در روز فریز می کنیم و شما هم در یک میلیون بشکه فریز کنید. اظهارات النعیمی امیدواری های به وجود آمده برای کاهش تولید نفت و رفع تدریجی مازاد عرضه کنونی را از میان برداشت. به ویژه آنکه وی به ورود بشکه های نفت اضافی به بازار حتی شیل اویل نیز خوشامد گفته و از آن استقبال نمود.

یک تحلیل گر نفتی در این خصوص اظهار داشت که این گفته ها از سوی وزیر نفت عربستان حرف جدیدی نبوده و یک نوع لفاظی در مسیری بود که همواره طی یک سال گذشته از وی شنیده شده بود. کاملا" آشکار بود که عربستان تولید خود را کم نمی کند. بنابراین در حالیکه طبق برآوردها روزانه یک تا دو میلیون بشکه نفت بیشتر از تقاضا تولید و ذخیره سازی می شود، تولید نفت ایران نیز به آن افزوده خواهد شد. البته یک کارشناس نفتی در این خصوص اظهار داشت که بسیار منطقی است که ایران بخواهد از عمل کردن به این تصمیم اجتناب ورزد چرا که پیشتر تولیدش را به دلیل اعمال تحریم های جهانی کم کرده بود و از آنجائی که عربستان و روسیه هر دو طی ماه ژانویه سطح بالایی از تولید را داشتند،

بنابراین ایران چراغ سبز به این طرح نشان نمی دهد و سرنوشت این برنامه بدون تعهد ایران نامطمئن است چرا که چهار کشور عربستان، قطر، ونزوئلا و روسیه توافق خود را منوط به پایبندی و همکاری سایر تولیدکنندگان نمودند. دو روز قبل، عبدالله البدری- دبیر کل اوپک اظهار داشت؛ تولید کنندگان عضو اوپک و غیر عضو در صورت موفقیت اولین توافق بین تولید کنندگان بزرگ جهانی، گامهایی دیگری برخواهند داشت. وی برای گفت و گو با مقامات رسمی نفتی آمریکا برای جلب همکاری آنان نیز اعلام آمادگی کرد. لازم به ذکر است که API اعلام کرد که در هفته منتهی به ۱۹ فوریه ۷/۱ میلیون بشکه به ذخیره سازی نفت خام آمریکا افزوده شده است.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

oil-23feb

لذا این شرایط سبب شدند تا بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه آوریل طی دادوستد روز ۲۳ فوریه ۱/۵۲ دلار (۴/۶ درصد) کاهش یافته و در سطح بشکه ای ۳۱/۸۷ دلار به تثبیت برسد. همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه آوریل ۱/۴۲ دلار (۴/۱ درصد) تقلیل یافته و به هر بشکه ۳۳/۲۷ دلار رسید.

ارسال نظر