کد خبر : 32797

خودنمایی اقتصاد چین در بازار نفت

خودنمایی اقتصاد چین در بازار نفت

پتروتحلیل- در پی نگرانی‌ها در مورد وضعیت اقتصادی چین به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان، استمرار مازاد عرضه نفت، کمرنگ شدن امکان توافق میان اوپک و روسیه برای کاهش تولید نفت و همچنین گرمتر شدن هوا در ایالات متحده از قیمت نفت خام در بازارهای جهانی طی معاملات روز دوشنبه کاسته شد.

همواره مشاهده شده که هرگونه نوسانی در پارامترهای اقتصادی چین بر بازارهای بورس جهان تأثیر می گذارد و اینبار نیز آمارهای ضعیف از اقتصاد چین بر قیمت نفت سایه افکنده و از سوی دیگر، یک منبع آگاه در اوپک نیز اظهار داشت که بعید است نشست اضطراری سازمان برگزار شود. یک مقام رسمی در اوپک به یک روزنامه سعودی گفت؛ هنوز خیلی زود است درباره نشست اضطراری سازمان سخن بگوییم. هفته گذشته پس از انتشار خبر احتمال گفتگو میان روسیه و تولیدکنندگان اوپک برای همکاری در جهت کاهش تولید نفت، بر قیمت آن افزوده شد اما کارشناسان بانک گلدمن ساکس اعلام کردند که همکاری میان روسیه و اوپک برای کاهش تولید نفت محتمل به نظر نمی رسد.

با توجه به اختلافهای داخلی در سازمان اوپک و برنامه ایران برای افزایش تولید نفت پس از برداشته شدن تحریم ها، توافق اوپک و روسیه برای کاهش تولید نفت بسیار بعید می باشد. چرا که این تصمیم مغایر با استراتژی اوپک برای داشتن سهم بیشتر از بازار بوده و منجر به افزایش قیمت و تولید بیشتر نفت (شیل اویل) خواهد شد. گزارش این بانک می افزاید: برای این که توازن به بازار بازگردد، قیمت نفت تا نیمه دوم سال جاری میلادی باید در محدوده ٢٠ تا ۴٠ دلار در هر بشکه باقی بماند. لذا قیمت بایستی آنقدر قیمت پایین بماند تا تعادل جدید در بازار ایجاد گردد. در این میان تولید نفت آمریکا نیز کاهش چشمگیری نداشته و در ماه نوامبر نسبت به ماه پیش از آن تنها ۰/۶ درصد کمتر شده اما باز هم ۱/۳ درصد بالاتر از سال ۲۰۱۴ بوده است. کارشناسان پیش بینی افزایش ۴/۷ میلیون بشکه ای موجودی نفت خام این کشور را در هفته منتهی به ۲۹ ژانویه نموده اند. از سوی دیگر، داده های آماری نشان می دهد که شاخص مدیران خرید چین در ماه ژانویه برای ششمین ماه متوالی کاهش یافته و به ۴۹/۴ رسیده که کمترین میزان از اوت سال ۲۰۱۲ تاکنون محسوب می گردد. این شاخص در ماه دسامبر ۴۹/۷ بوده است. به علاوه رشد اقتصادی چین نیز در سال ۲۰۱۵ به میزان ۶/۹ درصد اعلام شد. این خبر موجب تجدید نگرانی ها درباره چشم انداز تقاضای نفت این کشور شد چرا که همانطور که اشاره شد، تقاضای این کشور بر بازار بورس کالا تأثیر عمیقی دارد. بنا به گفته یکی از کارشناسان، تا زمانی که چین به عنوان تنها مصرف کننده تأثیرگذار بر تعیین روند قیمت نفت تلقی گردد، شاهد ادامه روند کاهنده قیمت نفت به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی این کشور خواهیم بود. با این وجود برخی از تحلیل گران معتقدند که واردات نفت خام این کشور در سال ۲۰۱۶ رشد ۷ درصدی خواهد داشت که از افزایش تقاضای پالایشگران و همچنین انگیزه بالا بردن ذخایر استراتژیک ناشی می گردد. لازم به ذکر است که واردات نفت چین در سال ۲۰۱۵ به میزان ۸/۸ درصد رشد داشت. البته تضعیف فعالیتهای صنعتی آمریکا در ماه ژانویه و بدون تغییر ماندن هزینه مصرفی خانوارها در ماه دسامبر نیز اثر منفی بر معاملات روز قبل داشت. علاوه بر این، افزایش دما در ایالات متحده و کاهش تقاضا برای سوخت گرمایشی نه تنها کاهش ۵ درصدی قیمت این سوخت را به دنبال داشت، بلکه بر کاهش قیمت نفت خام نیز مؤثر واقع گردید. بنابراین مجموعه عوامل فوق سبب شدند تا بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مارس طی دادوستد روز اول فوریه ۲ دلار (۵/۹ درصد) تقلیل یافته و به هر بشکه ۳۱/۶۲ دلار برسد. همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه آوریل نیز با ۱/۷۵ دلار (۴/۹ درصد) کاهش در سطح بشکه ای ۳۴/۲۴ دلار به تثبیت رسید.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

oil-1feb

با این وجود، قیمت نفت کماکان بالاتر از ۳۰ دلار در هر بشکه بوده و ۱۹ درصد بیشتر از سطح پایین آن در اواسط ژانویه یعنی ۲۶/۱۹ دلار می باشد. کارشناسان می گویند؛ در صورتی که توافق میان تولیدکنندگان نفت بر سر کاهش تولید صورت نگیرد، قیمت نفت باز هم کمتر از ۳۰ دلار خواهد شد. ادامه روند نزولی قیمت نفت موجب شده تا تولیدکنندگان به فکر تدابیری باشند به طوریکه وزیر نفت ونزوئلا قرار است چهارشنبه در دیدار و گفتگو با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به ارزیابی آخرین تغییر و تحولات قیمت نفت در بازار بپردازد. وی پیشتر با مقامت روس ملاقات داشته و گفته می شود پس از ایران به دیدار وزرای نفت عربستان و قطر خواهد رفت.

ارسال نظر