کد خبر : 32765

گمانه زنی ها درباره کاهش تولید نفت

گمانه زنی ها درباره کاهش تولید نفت

پتروتحلیل- در پی گمانه زنی ها در خصوص احتمال توافق کشورهای تولیدکننده نفت عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش تولید نفت، بهای نفت خام در بازارهای جهانی روز جمعه برای چهارمین روز متوالی با افزایش روبرو شد.

توجه اصلی تمامی دست اندرکاران بازار نفت طی چند روز اخیر بر انتشار اخباری چون درخواست عربستان از روسیه برای کاهش تولید نفت و تلاش ونزوئلا برای ایجاد اجماع در تولیدکنندگان و احتمال برگزاری نشست فوق العاده اوپک معطوف شده است. در خبرها آمده است که عربستان از روسیه تقاضای کاهش پنج درصدی تولید نفت خود برای برقراری موازنه عرضه و تقاضا در بازار نفت کرده است.

به دنبال آن الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه روز پنجشنبه آمادگی مسکو را برای حضور در اجلاس اوپک به منظور ممانعت از تداوم روند نزولی قیمت نفت اعلام نمود. وی اظهار داشت: برخی از کشورها این ابتکار را پیشنهاد کرده و این مسئله مورد مطالعه دیگر کشورها قرار گرفته است. با این وجود، معاون نخست وزیر روسیه روز جمعه گفت؛ تولید نفت روسیه ممکن است در نتیجه کاهش سرمایه گذاری کاهش یابد، اما دولت برای برقراری توازن در بازار مداخله نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: روسیه بصورت هدفمند تولید نفت خود را کاهش نخواهد داد و چنین اقدامی در دستور کار دولت قرار ندارد، زیرا بخش کوچکی از نفت روسیه در کنترل دولت قرار دارد و شرکت های خصوصی امورات مربوط به تولید نفت را تنظیم می کنند و در آینده نیز وضعیت این گونه خواهد بود. یک کارشناس نفتی اظهار داشت؛ هرچند که حصول نتیجه مورد نظر دور از ذهن و نشدنی به نظر می رسد، اما کاهش پنج درصدی مذکور برای ایجاد توازن در بازار کافی است. اما پس از اظهارات بدبینانه معاون نخست وزیر روسیه، وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که تصمیم دارد به امارات و عمان سفر کرده و با سران این کشورها درباره بازار نفت به گفتگو بپردازد.

با این وجود برخی از کارشناسان چندان به این گفتگوها خوشبین نیستند و معتقدند که این امر تنها یک تلاش کلامی است تا از ادامه روند کاهشی قیمت نفت جلوگیری به عمل آید چرا که همه تولیدکنندگان با این پیشنهاد موافق نبوده و اگر هم عملی شود، در بلندمدت دوام نخواهد آورد. به علاوه، یکی از منابع نزدیک به اوپک گفته؛ اتفاقاتی در حال رخ دادن است اما ممکن است که به سرعت این عملی نگردد. ارتباطاتی در داخل اوپک انجام شده که سعی می‌کند تمام جوانب ماجرا را در نظر داشته باشد. اما چالش اصلی ایران و روسیه است. ایران پس از برداشته شدن تحریم ها تلاش دارد که تولید نفت خود را نیم میلیون بشکه در روز بیافزاید تا بر سهم خود از بازار مصرف اضافه کند و عراق نیز بارها از تصمیم خود به افزایش تولید در سال ۲۰۱۶ سخن گفته است. از سوی دیگر، وزیر نفت ونزوئلا اعلام کرد که به روسیه، قطر، ایران و عربستان سفر می کند تا راهی برای افزایش قیمت نفت یابد. وی گفت: قیمت نفت خام بسیار پایین تر از سطح تعادل اقتصادی برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان است. علاوه بر آن، اخبار دیگری نیز در افزایش قیمت نفت در روز جمعه مؤثر واقع شدند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا طی گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تولید نفت این کشور در ماه نوامبر کاهش یافته و به ۹/۳۱۸ میلیون بشکه در روز رسید. لازم به ذکر است که تولید نفت آمریکا در ماه اکتبر ۹/۳۷۰ میلیون بشکه در روز بوده است. همچنین مؤسسه خدمات نفتی Baker Hughes گزارش نمود که در هفته منتهی به ۲۹ ژانویه تعداد ۱۲ دکل حفاری نفتی غیرفعال شده و بدین ترتیب مجموع تعداد دکل های فعال به ۴۹۸ واحد رسیده است. به علاوه دو خبر اقتصادی دیگر نیز توانست اندکی بر افزایش قیمت نفت تأثیر بر جای بگذارد.

اولین آن مربوط به سیاست جدید بانک مرکزی ژاپن بود که بر این اساس نرخ بهره سپرده بانک مرکزی ژاپن منفی ۰/۱ درصد اعلام شده است. این اقدام به غافلگیر شدن فعالان بازارهای مالی منجر شد و البته بسیاری از تحلیلگران معتقدند که بازار نفت بیشتر از آن اشباع است که این اقدام ژاپن بتواند بر آن با افزایش تقاضای سوخت تأثیری بگذارد. همچنین آخرین گزارش از وضعیت اقتصادی آمریکا نیز شرایط رضایتبخشی را از تولید ناخالص داخلی این کشور ارائه نکرده و احتمال پایین نگه داشتن نرخ بهره را افزایش داد.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازهای جهانی

oil-29jan

مجموعه این شرایط موجب شد تا قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مارس طی دادوستد روز ۲۹ ژانویه ۴۰ سنت (۱/۲ درصد) افزایش یافته و به بشکه ای ۳۳/۶۲ دلار بالغ گردد. این نفت خام در هفته گذشته افزایش ۴/۴ درصدی را تجربه نموده اما در ماه ژانویه ۹/۳ درصد کاهش بها نشان داد.

همچنین بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه مارس نیز با ۸۵ سنت (۲/۵ درصد) افزایش در سطح هر بشکه ۳۴/۷۴ دلار به تثبیت رسید. قیمت برنت در هفته قبل ۷/۹ درصد افزایش داشته اما در ماه ژانویه ۶/۸ درصد کاهش نشان داد.

ارسال نظر