کد خبر : 32661

نفت روی موج نوسان

نفت روی موج نوسان

پتروتحلیل- افزایش تولید نفت عراق، نگرانی از وضعیت تقاضای نفت چین و عدم تمایل تولیدکنندگان نفت به کاهش تولید موجب کاهش بیش از پنج درصدی قیمت نفت طی معاملات روز گذشته بازارهای جهانی شد.

بهای نفت که در روزهای پنجشنبه و جمعه افزایش قابل ملاحظه ای نشان داد به طوریکه از ۲۷ دلار به ۳۲ دلار بالغ گردید، باز هم روند نزولی خود را در پیش گرفت. برودت شدید هوا در ایالات متحده و سفته بازی معامله گران که به دنبال بالا رفتن قیمت و کسب سود بودند، افزایش قیمت را در اواخر هفته گذشته به دنبال آورد اما همانطور که کارشناسان پیش بینی می کردند، این افزایش پایدار و مداوم نبوده و پدیده ای مقطعی بود. چرا که آنان تأکید داشتند عوامل بنیادین که مهمترین آنها عرضه انبوه نفت در بازار است، تأثیر عمیقی بر ساختار بازار نفت و نزولی کردن آن بر جای گذاشته که تنها با کاهش تولید می توان بهبودی در شرایط آن را انتظار داشت و چندان امیدی نیز به افزایش تقاضا برای ایجاد توازن در بازار نیست زیرا شرایط اقتصادی جهان نیز به گونه ای است که کندتر شدن آهنگ تقاضای انرژی را به دنبال دارد. سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد که تولید نفت کشورش در ماه دسامبر به ۴/۱۳۰ میلیون بشکه در روز بالغ شده و در این ضمن عراق مصصم است که تولید نفت خود را در سال جاری افزایش بیشتری دهد. در حالیکه اعلام این خبر تأثیر منفی خود را بر قیمت نفت بر جای گذاشت، آرامکو نیز از در پیش گرفتن سیاست مشابهی برای صنعت نفت عربستان سخن گفت.

خالد الفالح - رئیس شرکت نفتی آرامکو عربستان روز دوشنبه اظهار داشت که پایین ماندن قیمت نفت، عربستان را دچار مشکل نخواهد کرد و این کشور می تواند تا مدت زیادی این وضعیت را تحمل کند. وی علاوه بر تأکید این مطلب که کشورش از قیمت پایین نفت آسیبی نخواهد دید، از تصمیم این شرکت برای انجام سرمایه گذاریهای جدید برای بالا بردن ظرفیت تولید نفت و گاز علیرغم کاهش قیمت نفت خبر داد. الفالح همانند قبل به ایجاد موزانه میان عرضه و تقاضا با رسیدن به قیمت تعادلی اشاره نمود. بدین ترتیب، عوامل فوق سبب شدند تا بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مارس طی دادوستد روز ۲۵ ژانویه ۱/۸۵ دلار (۵/۷۵ درصد) تقلیل یافته و در سطح بشکه ای ۳۰/۳۴ دلار به تثبیت برسد. همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه مارس با ۱/۶۸ دلار (۵/۲ درصد) کاهش به هر بشکه ۳۰/۵۰ دلار رسید.

ملاحظه می شود که قیمت نفت از نوسانات زیادی برخوردار گردیده و استاندارد چارتر پیش بینی داشتن این نوسانات را برای سه ماهه اول نموده است. کمااینکه از ابتدای ژانویه تا چهارشنبه قبل بیش از ۲۵ درصد از قیمت نفت کاسته شده و سپس این روند متوقف گردید اما مجددا" توجهات به سمت عوامل بنیادین معطوف گردید و حتی پس از بسته شدن بازار قیمت WTI و برنت به ۲۹/۷۱ و ۳۰/۰۳ دلار نیز افت نمود. کارشناسان محدوده فراز و فرود قیمت نفت را ۳۲-۲۸ و یا ۳۴-۳۰ دلار عنوان کرده اند. دلیل دیگری که تحلیل گران برای بروز نوسانات بعدی ذکر می کنند، در پیش گرفتن سیاستهای انبساطی پولی بانک مرکزی اروپا و اعمال بسته های حمایتی برای تسریع بخشیدن به رشد اقتصادی می باشد.

تضعیف اقتصاد جهانی نه تنها سیاستهای فدرال رزرو آمریکا بلکه بانک مرکزی اروپا را نیز متأثر ساخته و در این راستا ماریو دراگی- رئیس ECB خبر از خرید ماهانه اوراق قرضه از ماه مارس داده است. به علاوه، سرمایه گذاران در انتظار نتایج نشست دو روزه اعضای فدرال رزرو که از ۲۶ ژانویه آغاز می گردد، به سر می برند هر چند که پیش بینی حرکت دیگری را از سوی آنان پس از افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر نداشته و تنها منتظر نتایج جلسه و ارائه چشم انداز بعدی آنان از شرایط اقتصادی هستند.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

oil-25jan

علاوه بر این همانطور که پیشتر اشاره شد، نگرانی درباره روند تقاضای نفت چین همچنان وجود دارد. آمارها نشان می دهد که مصرف دیزل این کشور در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته و از سوی دیگر، طبق قوانین جدید که دولت وضع کرده، در صورتیکه قیمت نفت خام کمتر از ۴۰ دلار نیز شود، قیمت خرده فروشی فرآورده های نفتی در داخل پایین تر نخواهد آمد که این سیاست به منزله محدود کردن افزایش تقاضا است. دبیر کل اوپک از تولیدکنندگان نفت عضو اوپک و غیر اوپک خواست که برای همکاری در کاهش تولید نفت، گفتگو کنند. البدری گفت؛ تولیدکنندگان نفت اوپک و غیراوپک باید برای مهار مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی همکاری کنند تا قیمتها افزایش یابد و سرمایه گذاری در تولید جدید آغاز شود. در سطح کنونی قیمت، روشن است که همه سرمایه گذاریهای آینده، قابل تحقق نیستند. لذا ضروری است که تولیدکنندگان گرد هم بیایند و راه حلی بیابند، تا زمینه را برای انجام سرمایه گذاری مجدد فراهم کنند.

ارسال نظر