کد خبر : 32609

خوش بینی در بازار نفت

خوش بینی در بازار نفت

پتروتحلیل- سیاست جدید بانک های مرکزی اروپا و ژاپن، برودت هوا در ایالات متحده و سفته بازی معامله گران سبب افزایش حدود ده درصدی قیمت نفت طی معاملات روز جمعه شد.

ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه از تلاش برای مبارزه با خطر تورم منفی در حوزه پولی یورو و سرعت بخشدن به آهنگ رشد اقتصادی این منطقه خبر داد. وی گفت: نرخ تورم در حوزه پولی یورو ضعیف تر از پیش بینی هاست. بنابراین ایجاد تحول و تجدیدنظر در سیاستهای پولی بانک مرکزی اروپا در جریان نشست آینده این نهاد در ماه مارس ضرورت دارد. دراگی به نقش ضعف اقتصادی چین و قدرتهای نوظهور اقتصادی در کند شدن سرعت رشد اقتصادی منطقه اروپا تأکید ورزید و در این خصوص اجرای برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه دولتی را از جمله مهمترین تدابیر بانک مرکزی اروپا برای مقابله با این روند معرفی نمود.

بانک مرکزی ژاپن نیز همانند اروپا سیاست پولی انبساطی را مد نظر داشته و برای تسریع در رشد اقتصادی تصمیم به خرید دارایی گرفته است. البته کاهش رشد اقتصادی چین نیز از موضوعات مهم مورد بحث در مجمع جهانی اقتصاد بود به طوریکه یک مقام ناظر بر بازار چین، می گوید کشورش امسال چاره ای ندارد جز اینکه برای رشد تولید وارد عمل شود و پکن اگر لازم باشد، این کار را با استفاده از ذخایر ارزی انجام خواهد داد. این سخنان موجب بروز خوش بینی در میان سرمایه گذاران بازارهای مالی شده و بر قیمت نفت نیز مؤثر واقع گردید. اما با اینحال آنان همچنان در انتظار بازگشت ثبات به بازارهای کالا به ویژه بخش نفت و گاز هستند. از سوی دیگر، وزش کولاک در ساحل شرقی آمریکا موجب شد تا قیمت نفت حرارتی بیش از ۱۰ درصد بالاتر رفته و تا حدودی جبران کاهش شدید قیمت نفت را طی هفته گذشته بنماید. اما با اینحال، کارشناسان معتقدند که سفته بازی پررنگترین نقش را در افزایش قیمت نفت در روز جمعه داشته است. قیمت نفت از ابتدای سال جدید در حدود ۲۵ درصد کاهش یافته بود و جبران زیان متحمل شده توسط معامله گران انگیزه ای بود تا روند قیمت را هرچند به صورت موقتی تغییر دهند تا بدین ترتیب بتوانند نفتی را که پیشتر به قیمت پایینتر خریداری کرده بودند، در سطحی بالاتر به فروش برسانند. به عبارتی دیگر، کسب سود تأثیر زیادی در بالا رفتن قیمت در روز جمعه داشت. بنابراین عوامل فوق موجب شدند تا بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه مارس طی دادوستد روز ۲۲ ژانویه ۲/۹۳ دلار (۱۰ درصد) افزایش یافته و به بشکه ای ۳۲/۱۸ دلار بالغ گردد. این نفت خام در هفته گذشته نزدیک به نه درصد افزایش بها داشت. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مارس نیز با ۲/۶۶ دلار (۹/۰۱ درصد) افزایش در سطح هر بشکه ۳۲/۱۹ دلار به تثبیت رسید. WTI در هفته قبل ۹/۴ درصد افزایش قیمت را تجربه نمود. با این وجود تحلیل گران معتقدند که عوامل بنیادین بدون تغییر باقی مانده و تولیدکنندگان نفت در سراسر جهان روزانه یک میلیون بشکه نفت بیش از تقاضا برای آن عرضه می کنند که معضل ذخیره سازی را نیز به همراه آورده است. رقابت میان تولیدکنندگان بر سر حفظ سهم از بازار مصرف کماکان ادامه داشته و با اینکه رسیدن قیمت به محدوده ۳۰ دلار مثبت تلقی می شود، اما افزایش قیمت در روزهای پنجشنبه و جمعه تا به این اندازه توسط هیچ عامل بنیادین توجیه پذیر نمی باشد و تا کاهش تولید به ویژه در آمریکا رخ ندهد، کف قیمت نفت مشخص نمی گردد.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

oil-22jan

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز پنجشنبه با یک روز تأخیر گزارش وضعیت موجودی های نفتی این کشور را برای هفته منتهی به ۱۵ ژانویه منتشر ساخت که در آن به افزایش ۴ میلیون بشکه ای ذخیره سازی نفت خام اشاره شده بود.

وضعیت موجودیهای نفتی آمریکا در هفته منتهی به ۱۵ ژانویه ۲۰۱۶

oil-22jan1

منبع: نشریه جهانی بازار نفت

ارسال نظر