کد خبر : 32656

فاصله قیمتی نفتا و اتیلن در آسیا رکورد زد

فاصله قیمتی نفتا و اتیلن در آسیا رکورد زد

پتروتحلیل- فاصله قیمتی بین قیمت های اتیلن در بازار نقدی و نفتا در آسیا نزدیک به رقم بی سابقه ای رسیده که نشان می دهد همزمان با کاهش قیمت های انرژی تولیدکنندگان پتروشیمی از سود قابل ملاحظه ای بهره می برند؛ باتوجه به افزایش ارزش دلار و کم شدن بیش از حد انتظار رشد اقتصاد جهانی، قیمت های نفت خام و نفتا تا رقم هایی بی سابقه در چند سال اخیر کاهش یافته اند.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت های اتیلن در بازار نقدی آسیای شمال شرقی به صورت (CFR) در ماه های دسامبر و ژانویه بالا باقی ماند و در مقابل روند های نزولی بازارهای صنایع بالا و پایین دستی مقاومت کرد. هفته گذشته و همراه با بازارهای مرتبط قیمت های اتیلن در بازار نقدی شروع به کاهش کردند با این وجود فاصله قیمتی بین اتیلن و نفتا در رقمی بی سابقه باقی مانده است زیرا قیمت های نفتا با سرعت بیشتری نسبت به اتیلن در حال کاهش هستند.

به گزارش ChemObris، قیمت های اتیلن در بازار نقدی آسیای شمال شرقی به صورت (CFR) از اوایل ژانویه در حدود ۹ درصد کاهش یافته است، این در حالی است که قیمت های نفتا در ژاپن به صورت (CFR) در همین بازه زمانی بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است. معامله کنندگان به عرضه نسبتا کم اتیلن در بازار نقدی به عنوان دلیل اصلی سرعت کمتر کاهش قیمت های اتیلن نسبت به نفتا اشاره کرده اند. فاصله قیمتی بین اتیلن و نفتا پس از رسیدن به رکورد ۸۰۰ دلار در هر بشکه در تابستان ۲۰۱۵ در ماه سپتامبر به ۳۴۵ تا ۳۵۰ دلار در هر تن رسید و در حال حاضر در حدود ۶۷۵ دلار در هر تن قرار گرفته است. این امر نشان می دهد که تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی همچنان از سود قابل توجهی بهره می برند و اینکه فاصله سود بین تولیدات بر پایۀ نفتا و تولیدات بر پایۀ اتان به کاهش خود ادامه می دهد.

در اخبار مرتبط آمده است، شرکت Reliance هند کسب سود فراتر از انتظار را برای سه ماهۀ سوم سال مالی هند گزارش داده و بهبود سود پالایش را بعنوان دلیل اصلی عملکرد بیش از حد انتظار خود ذکر کرده اند. در این میان Kayan و Yansab شرکت های زیرمجموعه SABIC عربستان هر دو عملکرد مالی ضعیف تری را برای سه ماهۀ چهارم سال گذشته میلادی گزارش کرده اند.

ارسال نظر