کد خبر : 31407

قیمت خوراک پتروشیمی‌ها بالاتر از جهان است

قیمت خوراک پتروشیمی‌ها بالاتر از جهان است

پتروتحلیل- مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم معتقد است؛ قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در حال حاضر بالاتر از قیمت جهانی است ولی متأسفانه در این خصوص جوسازی مشکوکی وجود دارد و هر از چند گاهی برخی رسانه‌ها در این مورد خط اشتباه می‌دهند و اینکه گفته می‌شود که پتروشیمی‌ها رانت دریافت می‌کنند غیرواقعی و مخل توسعه این صنعت است.

مهندس سید حسین میر افضلی در ادامه خاطر نشان کرد: در کشور ما سالانه ۲۰۰ میلیارد مترمکعب گازمتان تولید می‌شود که ۶ میلیارد مترمکعب آن به‌عنوان خوراک در پتروشیمی‌ها مصرف می‌شود که حدود ۳ درصد کل تولید گاز ایران است و این گاز به قیمت ۱۳ سنت به پتروشیمی‌ها فروخته می‌شود درحالی‌که قیمت جهانی آن حدود ۱۰ سنت است. متأسفانه در برخی صنایع و نیروگاه‌ها که گاز ارزان دریافت می‌کنند و مصارف خانگی و تجاری حدود ۳۰ درصد گاز ارزانی (حدود یک‌پنجم قیمت گازی که به‌عنوان خوراک تحویل پتروشیمی‌ها می‌شود) به آن‌ها تحویل داده می‌شود، هدر می‌رود این هدر رفت بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب در سال است.

وی همچنین با اشاره به اینکه اتان مصرفی در کل صنعت پتروشیمی کشور در سال ۹۴، ۴ میلیون تن بوده است، تاکید کرد: قیمت اتان در جهان در حال حاضر حدود ۱۸۰ دلار است ولی اتان ۲۴۵ دلار تحویل پتروشیمی‌ها می‌شود و قطعاً اگر پتروشیمی‌ها وجود نداشتند این گاز اتان به همراه گاز متان باقیمت ۲ الی ۳ سنت صرف مصارف خانگی و تجاری می‌شد؛ و باید به این نکته توجه داشت که در اوج تحریم‌ها پتروشیمی‌ها بودند که نقش مهمی در کنترل قیمت ارز کشور و جلوگیری از ایجاد بحران داشتند و انتظار ما قیمت‌گذاری معقول خوراک واحدهای پتروشیمی است.

وی در ادامه افزود: باید نگاه مثبت‌تری به سرمایه‌گذاری‌های مولد و اشتغال‌زا داشته باشند، ضمن اینکه قانون به‌درستی اعمال شود و سلیقه‌ای نباشد و منافع کلان تحت تأثیر جو رسانه‌ها و فضاسازی‌های ضد سرمایه‌گذاری قرار نگیرند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم همچنین به مشکلات صنایع پایین دستی پتروشیمی اشاره کرده و گفت: از مهم‌ترین مشکلات، تأمین منابع مالی، تأمین تجهیزات و قطعات و بحث لای سنسور است که در شرایط فعلی انرژی زیادی را می‌طلبد و قطعاً سرعت ما را در مسیر توسعه کند می‌کند، ولی با رفع کامل تحریم‌ها شاهد شکوفایی صنعت پتروشیمی خواهیم بود و می‌توانیم تجهیزات و قطعات و فنّاوری جدید خریداری کنیم و به فکر ارتباط با شریک‌های خارجی باشیم.

وی تاکید کرد: در سرمایه‌گذاری جدید شریک خارجی باید یکی از اهداف باشد چراکه به دنبال آن بازار هدف تضمین و امنیت سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود. باید بخش خصوصی را ترغیب کنیم که در صنعت پتروشیمی و خوشه‌های پایین‌دستی پتروشیمی مطالعات بیشتری انجام شود و حتی آمادگی این را داشته باشیم با شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهیم و این امیدواری را به شرکا بدهیم که تا زمانی که کارخانه به سوددهی و پایداری کامل رسید کل سهام را از طریق بورس به سرمایه‌گذار واگذار کنیم و درنهایت در شرکت جدید دیگری سرمایه‌گذاری کنیم و درواقع نقش ما حکم یک مولد باشد و به‌این‌ترتیب خوشه‌های صنعتی جدیدی در موضوعات باارزش اقتصادی بالا ایجاد کنیم.

میرافضلی در ادامه افزود: کشور چین میادین گازی متعارفی ندارد از زغال‌سنگ گاز استخراج می‌کند و گاز تولیدی را در پتروشیمی باقیمت بالا مصرف می‌کند ولی در صنعت پتروشیمی پیشرفت داشته و امروزه چین در تولید کود اوره حدود ۱۵ برابر ایران تولید اوره و آمونیاک دارد. هرگاه ما بخواهیم برای سرمایه‌گذاری در صنعتی، FS یا مطالعات فنی و اقتصادی تهیه کنیم بحث اصلی و اساسی بازارهای هدف است، لذا سرمایه‌گذارانی که سریع‌تر و زودتر سرمایه‌گذاری می‌کنند بخشی از بازار را به خود اختصاص می‌دهند FS و مطالعات بازار سایر شرکت‌های بعدی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند، برای مثال اگر بخواهیم یک کارخانه تولید اوره آمونیاک تأسیس کنیم باید مطالعه و بررسی شود که آیا کارخانه‌ای با این تولیدات وجود دارد یا خیر؟ آیا بازار هدف برای فروش محصولات وجود دارد؟

وی افزود: در حال حاضر چین قصد دارد ۱۷ کارخانه الفینی راه‌اندازی کند درحالی‌که قبل از چین، ایران باید این کارخانه‌ها را با تولید انواع گرید ها راه‌اندازی کند زیرا ایران توانایی تولید الفین با گریدهای خاص در سطح و جایگاه جهانی را دارد؛ باید پتروشیمی‌های ایران همکاری و تعامل دوسویه‌ با سرمایه‌گذاران خارجی در تولید محصولات پایه الفین ازجمله PE.PP و سایر محصولات در مقیاس جهانی تولید و صادرات داشته باشد.

مدیرعامل پتروشیمی جم همچنین درباره پروژه ها و برنامه های جم گفت: مطالعات در مورد اتان RECOVERY و صنایع پایین‌دستی، سرعت بخشیدن به پیشرفت پروژه‌های ABS,RUBBER و تولید انواع کامپاندها در طی چند سال آینده از اهداف مهم این شرکت است و امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها پتروشیمی جم به‌عنوان جام جم و نگین انگشتری صنعت پتروشیمی کشور بیش‌ از پیش بدرخشد.

ارسال نظر